استیل, استیل 304

استاندارد استیل ۳۰۴ (استاندارد AISI ورق استیل) و استاندارد UNS ورق استیل

استاندارد استیل ۳۰۴

استاندارد استیل ۳۰۴ چیست؟

استاندارد استیل ۳۰۴ در معیار های اروپایی ۱/۴۳۰۱ نام گذاری شده است. یکی از پر استفاده ترین و مشهور ترین گونه های استیل به شمار می آید که در مجموعه فولاد زنگ نزن آستنیتی واقع شده است. این فراورده در تمامی اشکال تولید می شود و مورد استفاده قرار می گیرد که عمدتا به صورت ورق ، لوله، میله، رول و… وارد بازار می شود.

ورق استیل ۳۰۴ یکی از پرمصرف ‌ترین ورق‌های فولادی است. این نوع ورق به دلیل ویژگی‌های برتری که دارد در بسیاری از صنایع قابل استفاده است. استیل ۳۰۴ یکی از گریدهای فولاد ضد زنگ آستنیتی است. این گرید نسبت به ۳۱۶ هم قیمت ارزا‌ن‌تری دارد و هم مقاومت آن در برابر خوردگی و فرسودگی آن از ۳۱۶ کمتر است. منبع

استاندارد استیل 304

استاندارد استیل ۳۰۴مقاومت خوردگی و فرسودگی این استیل کمتر از ۳۱۶ می باشد و همچنین قیمت ورق استیل ۳۰۴ براق نگیر هم نسبت به استیل ۳۱۶ ارزانتر می باشد. استیل۳۰۴ با مدل نوسازی شده آن با حداقل کربن در حرفه های متنوع نظیر گاز، نفت، پتروشیمی، دارویی، صنایع غذایی و… کاربرد های بسیاری دارد. کاربرد این محصول خواص آهنربایی ندارد ،استقامت به زنگ زدگی و فرسودگی این آلیاژ بسیار بیشتر از فولاد های متداول است. این فولاد ضد زنگ به آسانی توانایی فرم پذیری به اقسام متنوع را دارد، در این صورت به طور وسیعی به کار برده می شود. استنلس استیل ها معمولا با استفاده از استاندارد های ویژه ای آنالیز می شود که در خصوص استاندارد استیل ۳۰۴ می توان بیان نمود که عمده ترین استاندارد آن ASTM A240  می باشد.

آشنایی با استاندارد ورق استیل۳۰۴

ورق استیل

ورق استیل

استیل هم جوشی است که مبنای آن از آهن می باشد و حدود ۲ ٪ کربن دارد. مقدار کربن موجود در این محصول بر حسب استاندارد استیل ۳۰۴ سبب شده است که خاصیت مکانیکی و درجه سختی آن متمایز باشد. اگر کربن از ۱۵ درصد کمتر باشد به آن فولاد ساده نرم کربنی گفته می شود. از ۰/۱۵  تا  ۰/۳  به کم کربن شهرت دارد. اگر مقدار کربن ۰/۳ الی  ۰/۶٪ باشد به آن کربک متوسط گفته می شود.

ورق استیل به دو گونه کربنی ساده و آلیاژی وجود دارند که اختلاف این دو نمونه در موادی می باشد که در آن مطابق استاندارد ورق استیل ۳۰۴ می باشد.

آشنایی با استاندارد لوله استیل ۳۰۴

در خصوص تولید و شناسه گذاری استاندارد استیل ۳۰۴ : لوله استیل همانند مواد اولیه که در صنایع و ساخت و ساز و نیز تولید قطعات دکوراتیو مورد استفاده قرار می گیرد از نظر ظرفیت استفاده بعد از ورق استیل پر کاربرد ترین مواد اولیه استنلس استیل می باشد. بدین علت برای متصل نمودن لوله ها به همدیگر و تحول مسیر یا عواملی نظیر اخذ خروجی و… می بایست پیوستگی های استیل و شیرآلات و فلنج هم دارای یک اندازه متناسب با لوله باشد.

افزون بر اهمیت هم اندازه بودن، قطر  اتصالات استیل بدون شکاف و شکاف دار و فلنج استیل هم بایستی با لوله در یک امتداد باشند تا از ته نشست رسوب سیال و تولید نقص جوشکاری و اتصالات پیشگیری نماید. در این صورت با آگاهی از کلیه این شروط نیاز به یک معیار واحد میان لوله ها با خود و پیوستگی های استیل آن می باشد که در سال های ابتدایی تولید علم پایپینگ این معیار ها صورت گرفته و به آرامی کامل شده اند. از انواع استاندارد لوله استیل ۳۰۴ می توان به استاندارد های ASTM , ASME, API, ANSI اشاره نمود.

لوله استیل ۳۰۴

لوله استیل ۳۰۴

معمولا استاندارد استیل ۳۰۴ دارای ۳ استاندارد به شرح زیر می باشد:

  • استاندارد AISI ورق استیل
  • استاندارد DIN ورق استیل
  • استاندارد بین المللی UNS ورق استیل

آشنایی با استاندارد AISI ورق استیل

استاندارد  AISI ورق استیل  (American Iron and Steel Institute) برای استنلس استیل اثر پذیر بوده و همواره اعداد این استاندارد شامل ۳ رقم معادل با سری های ۶ XX, 4 XX, 3XX, 2XX می باشند که براساس تصحیح آلیاژ امکان دارد پسوند هایی با حروف لاتین هم داشته باشند، سری ها ۲XX, 3XX آستنیتی، سری ۴XX فریتی و مارتنزیتی می باشند.

به عنوان مثال ۳۰۴L

۳: سری آلیاژ

۰۴: شماره سریال

L: پسوند اصلاحات یا افزودنی ها

آشنایی با استاندارد DIN ورق استیل

استاندارد DIN ورق استیل حاوی ۲ شیوه شماره گذاری برای استنلس استیل و سایر عناصر فلزی می باشد.

  • شیوه اول

در این شیوه شماره استاندارد استنلس استیل با واژه X مشخص می گردد و رقمی که به همراه آن می باشد به علامت درصد کربن آغاز شده،  و با علائم شیمیایی عناصر موجود و درصد کروم و یا کروم و نیکل کامل می شود.

به عنوان مثال: X10CrNiMo 1810

X10: 0.1 %درصد کربن

CrNiMo: عناصر عمده آلیاژی

۱۸۱۰: نیکل معادل ۱۰، کروم معادل ۱۸

  • شیوه دوم

این شیوه رقم گذاری نامیده می شود که در استاندارد DIN 17007 تشریح گردیده است. مطابق آن رقمی به شکل X.XXXX برای هر نوع آلیاژ وجود دارد. عدد پیش از اعشار نمایانگر گونه آلیاژ، عدد اول پس از اعشار نمایانگر گروه فولاد، عدد دوم پس از اعشار نمایانگر زیر مجموعه آن و دو عدد پایانی تنها شماره سریال می باشد.

آشنایی با استاندارد بین المللی UNS ورق استیل

استاندارد استیل ۳۰۴ یا همان استیل بین المللی UNS ورق استیل( Unified Numbering System) مشابه کلیه فلزات و سایر آلیاژها برای استنلس استیل متنوع هم ارقامی را مد نظر قرار داده است که منشا خیلی مطلوبی برای معادل یابی آنها می باشد. مطابق همین هر آلیاژ با یک واژه و ۵ رقم در پی آن براساس شیوه زیر شماره گذاری می شود.

لوله استیل ۳۰۴

لوله استیل ۳۰۴

واژه اولیه: واژه S برای استنلس استیل و پایدار در برابر حرارت، برای عنصر نیکل واژه N, برای استنلس استیل ریختگی واژه J به کار برده می شود.

ارقام: سه رقم اولیه همواره همانند استاندارد AISI می باشد و دو رقم پایانی نمایانگر تصحیح آلیاژ می باشد. در این صورت اگرچه این دو رقم پایانی صفر باشد نمایانگر آلیاژ اصلی خواهد بود.

S31004

S: استنلس استیل

۳۱۰: رقم پایه آلیاژ

۰۴: تصحیحات یا افزودنی ها

فریتی(بگیر، شامل خواص آهنربایی)

معرفی جدول استاندارد ورق استیل

معرفی جدول استاندارد ورق استیل

معرفی جدول استاندارد ورق استیل

سوالات متداول

استاندارد استیل ۳۰۴ چیست؟

استاندارد استیل ۳۰۴ در معیار های اروپایی ۱/۴۳۰۱ نام گذاری شده است.استاندارد استیل ۳۰۴مقاومت خوردگی و فرسودگی این استیل کمتر از ۳۱۶ می باشد و همچنین قیمت آن هم نسبت به استیل ۳۱۶ ارزانتر می باشد. استیل۳۰۴ با مدل نوسازی شده آن با حداقل کربن در حرفه های متنوع نظیر گاز، نفت، پتروشیمی، دارویی، صنایع غذایی و… کاربرد های بسیاری دارد و …

استاندارد AISI ورق استیل چیست ؟

استاندارد  AISI ورق استیل  (American Iron and Steel Institute) برای استنلس استیل اثر پذیر بوده و همواره اعداد این استاندارد شامل ۳ رقم معادل با سری های ۶ XX, 4 XX, 3XX, 2XX می باشند که براساس تصحیح آلیاژ امکان دارد پسوند هایی با حروف لاتین هم داشته باشند، سری ها ۲XX, 3XX آستنیتی، سری ۴XX فریتی و مارتنزیتی می باشند.

استیل ۳۰۴ دارای چند استاندارد است ؟

معمولا استاندارد استیل ۳۰۴ دارای ۳ استاندارد به شرح زیر می باشد: استاندارد AISI ورق استیل – استاندارد DIN ورق استیل -استاندارد بین المللی UNS ورق استیل

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “استاندارد استیل ۳۰۴ (استاندارد AISI ورق استیل) و استاندارد UNS ورق استیل

  1. مهدی خسروی گفت:

    سلام ، استاندارد DIN ورق استیل به چند روش شماره گذاری میشود ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز ، استاندارد DIN آلمان به دو روش شماره گذاری میشوذ .

  2. جمشید میهن دوست گفت:

    استیل ۳۰۴ آلیاژی هم موجود هست ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      بله ورق استیل به دو گونه کربنی ساده و آلیاژی وجود دارند که اختلاف این دو نمونه در موادی می باشد که در آن مطابق استاندارد ورق استیل ۳۰۴ می باشد.

  3. محمد گفت:

    سلام مهندس استاندارد ورق استیل دانه گندمی رو میدونید

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      اگر امکان داره سوال خود را واضح تر بپرسید و یا با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید شماره های تماس : ۰۹۱۲۱۱۳۵۶۹۰-۰۲۱۳۳۹۲۸۵۸۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *