استیل, استیل 304

معرفی جامع استیل ۳۰۴ نگیر + “کاربردهای استیل ۳۰۴” و مشخصات فنی و مکانیکی

آشنایی کامل با استیل 304

معرفی جامع استیل ۳۰۴ + کاربردهای آن

استیل ۳۰۴ چیست؟

یکی از متداول ترین سوالات در گونه فولاد ضد زنگ، استیل ۳۰۴ می باشد. این فولاد حاوی کروم و نیکل به اسم عناصر غیر آهنی عمده می باشد. کروم آن میان ۱۸ تا ۲۰ درصد و مقدار نیکل میان ۸ تا ۱۰/۵ درصد است. این نوع استیل وابسته به خانواده فولاد ضد زنگ آستنیتی است  و راهبرد الکتریکی و گرمایشی محدود تری نسبت به فولاد های کربنی دارند. استفاده این گونه استیل خواص مغناطیسی ندارد. جهت استعلام قیمت ورق استیل ۳۰۴ و یا قیمت ورق استیل ۴۳۰ میتوانید مستقیما با کارشناسان ما تماس گرفته و مشاوره رایگان خرید ورق استیل و البته استعلام  قیمت ورق استیل تماس بگیرید .

 

ورق استیل 304

ورق استیل ۳۰۴

استقامت به زنگ زدگی این آلیاژ از استنلس استیل بیشتر از فولاد های متداول است. فولاد ضد زنگ ۳۰۴ به آسانی توانایی فرم پذیری به اقسام متنوع را دارد در این صورت به طور وسیعی مورد مصرف واقع می شوند.

این محصول در کلیه اقسام ساخته می شود و به استعمال می رسد. این استیل به شکل ورق استیل ۳۰۴ ، رول، لوله، میله و… به بازار عرضه می شود. این محصول در معیار های اروپایی ۱/۴۳۰۱ اسم گذاری شده است. استقامت زنگ زدگی این محصول از ورق استیل ۳۱۶ پایین تر است و نیز قیمت آن از استیل ۳۱۶ مقرون به صرفه تر است. استنلس استیل ۳۰۴ با مدل بازسازی شده آن با کمترین کربن در صنایع گوناگونی چون گاز، پتروشیمی، نفت، صنعت غذایی و دارویی و … استعمال متعددی دارد. و فروش ورق استیل در هر بازه زمانی به موارد گوناگونی بستگی دارد که بعده ها به آن پرداخته میشود.

با این وجود درک مشخصات آن به عنوان پایگاه عالی برای قیاس دیگر اعضای خانواده ی فولاد ضد زنگ آستنیتی همچنین یک پایه ی عملی برای فولاد ضد زنگ را فراهم می کند. شما می‌توانید استعلام قیمت استیل نگیر انواع  (ورق و رول ) از بازرگانی استیل رزاقی  را دریافت نمایید.

آنالیز استیل ۳۰۴

استیل ۳۰۴ با ملاحظه بر معیار های زیر آنالیز می شوند که قطعا عمده ترین آنها  معیار A240 ASTM می باشد جدول آنالیز استاندارد استیل ۳۰۴ به شرح زیر می باشد:

ورق استیل ۳۰۴ یکی از دستاوردهای روز و پیشرفته ی دنیا است که انقلاب بزرگی را در صنعت فولاد به وجود آورد. بهترین تعریفی که برای آن می توان بیان نمود به معنی رایج ترین ،پرکاربردترین همچنین به صرفه ترین نوع فولاد ضد زنگ است معمولاً ساختار آن از دو فلز کروم و نیکل به عنوان اجزای غیر اصلی آهن تشکیل می شود. در حالت کلی حتی به آن ورق استیل استنلس می گویند.

اساساً این استیل غیرمغناطیس بوده و مزیت برتری که آن داشته دارای خاصیت الکتریکی و مغناطیسی کمتری نسبت به فلز کربن دارد. لازم به ذکر است که در قیاس با فولاد معمولی مقاومت بالاتری در برابر خوردگی همچنین زنگ زدگی دارد. نکته ی قابل توجهی که این نوع استیل را منجر به محبوبیت بالایی کرده این است آن را به دلیل سهولت در شکل و قالب گیری به اشکال گوناگون به وفور استفاده و تهیه می شود و به راحتی می توان بیان نمود که بالغ بر ۵۰ درصد از استیل ضد زنگ تولیدی را تشکیل می دهد.

 

ورق استیل ۳۰۴ ورق اسنیل L 304
AMS5513 AMS5511
ASTM A240 ASTM A240
ASTM A666 ASTM A666

 

فواید ‌استیل ۳۰۴  را کدامند ؟

استیل ۳۰۴ نقش اساسی در ظاهر و فرم دهی معماری نوین دارد. این استیل ها که به فولاد ضد زنگ نیز شهرت دارند به فولادی گفته می شوند با مقادیری عنصر آلیاژی بسیار که قابلیت استقامت بسیار به زنگ زدگی در اتمسفرهای خورنده و درجه حرارت بالایی دارد. این استیل شامل مقادیر زیادی کروم بوده که این عمده ترین دلیل استقامت بالای این محصول است. مزیت به کار گیری از فراورده های استیل در معماری به تعبیر زیر است:

  • دوام و ماندگاری بسیار به علت فقدان خوردگی
  • ظاهری جذاب و زیبا
  • توانایی شستشوی راحت و فوری
  • فرم دهی به ظاهر و نما
  • منعطف پذیری و متناسب با هر نمای ساخت و ساز
  • استقامت بسیار در مقابل تغییرات وضعیت آب و هوایی
  • قدرت به کارگیری در مناطق هایی با رطوبت بسیار

 

آیا ورق استیل قابل بازیافت است؟

انواع ورق استیل قابل بازیافت هستند. به طوریکه می توان آن ها را  به صورت ۱۰۰ درصد بازیافت نمود. حتی استیل های ضایعاتی را که در کارخانه ها و کارگاه ها ذوب می کنند و دوباره آن‌ها را قالب گیری می نمایند. بیشتر ورق های استیل موجود در بازار جهانی چیزی حدود ۶۵ تا ۸۰ درصد آن‌ها به روش بازیافت تولید می­ گردد. برای اولین بار در دنیا انجمن آهن و فولاد آمریکا ورق ها را دسته بندی کردند. در این تقسیم بندی برای استنلس استیل گروه و دسته های را ایجاد نمودند که مطابق با مشخصات فیزیکی، شیمیایی و شرایط تولید آن‌ها بود.

 

تولید استیل 304 نگیر

تولید استیل ۳۰۴ نگیر

تلفیق شیمیایی

در این بخش از مبحث قصد داریم شما را با انواع تلفیقات شیمیایی استیل۳۰۴ آشنا سازیم:

تلفیق شیمیایی استیل ۳۰۴ با کروم

این عنصر سبب بالا رفتن استقامت کششی، سختی ، استقامت به زنگ زدگی، اصطکاک و سختی پذیری می شود.

تلفیق شیمیایی استیل ۳۰۴ با نیکل

این عنصر سبب بالا رفتن استقامت و سختی می شود بدون اینکه فرم پذیری چقرمگی کم شود.

تلفیق شیمیایی استیل ۳۰۴ با مولیبدن

وجود این عنصر در استیل ۳۰۴ سبب بالا رفتن استقامت، سختی پذیری، چقرمگی و سختی می شود. و هم اینکه استقامت خزشی و مقاومت در درجه حرارت زیاد را نیز بالا می برد.  میزان ته نشینی کاربید کروم که در پی کاهش میزان کربن صورت می گیرد، موجب تولید آلیاژ استنلس استیل ۳۰۴L می شود که جوش پذیری بهتری حتی در محیط های خورنده دارد.

ترکیب بندی و آنالیز استیل ۳۰۴

جدول زیر محدوده ترکیب معمولی برای فولاد ضد زنگ گرید ۳۰۴

Grade C Mn Si P S Cr Mo Ni N
۳۰۴ min. ۱۸ ۸
max. ۰.۰۸ ۲ ۰.۷۵ ۰.۰۴۵ ۰.۰۳ ۲۰ ۱۰.۵ ۰.۱
۳۰۴L min. ۱۸ ۸
max. ۰.۰۳ ۲ ۰.۷۵ ۰.۰۴۵ ۰.۰۳ ۲۰ ۱۲ ۰.۱
۳۰۴H min. ۰.۰۴ -۰.۰۴۵ ۱۸ ۸
max. ۰.۱ ۲ ۰.۷۵ ۰.۰۳ ۲۰ ۱۰.۵

 

مزایای ورق استیل ۳۰۴ نسبت به بقیه استیل ها چیست ؟

اولین سؤالی که ممکن است استفاده کننده انواع گوناگونی از ورق استیل ۳۰۴ در ذهنش خطور کند این است که استیل چه برتری هایی نسبت به سایر استیل های دیگر دارد؟ زیرا گاه به دلیل وجود انواع گوناگون موجود در بازار انتخاب برای شخص تا حدودی سخت می باشد. بیشترین دلیل محبوبیت این نوع استیل در مقایسه با استیل های دیگر این است که این استیل ۳۰۴ در طیف گسترده ای از محصولات مات و براق، ورق استیل نگیر و بگیر داشته همچنین دارای ویژگی فرم دهی و قابلیت جوشکاری برجسته ای دارد.

با ممنوعیت واردات این نوع استیل از محبوبیت بیشتری برخوردار شده. به طور خلاصه به راحتی می توان بیان نمود که ورق استیل ۳۰۴ به راحتی در اجزای مختلف برنامه های کاربردی امثال صنعتی، معماری و حمل و نقل نقش ویژه ای دارد و به آسانی شکل می گیرد. استیل ۳۰۴ بیش ترین میزان فولاد زنگ نزن عرضه شده در بازار است. این محصول دارای توانایی های جاذبه، استقامت در مقابل زنگ زدگی و خوردگی و اتصال پذیری بسیار مطلوب است و احتیاجی به اعمال پس از اتصال ندارد.استیل 304

از دیگر مزایای مصرفی این فرآورده اعمال بسیار خوب آن در پیرامون های عادی است. همانطور که استیل ۳۰۴ دارای ۱۸ درصد کروم و ۸ درصد نیکل است در این صورت به  فولاد ۱۸Cr8Ni مشهور است. هم اکنون این فراورده کم و بیش ۵۰ درصد از مجموع این تولید را تشکیل نموده است. در این مبحث سعی بر آن است که به ذکر قیاس این نوع استیل با سایر محصولات بپردازیم.

 

در صورتی که تمایل دارید در مورد تفاوت فولاد و فولاد زنگ نزن اطلاعاتی داشته یاشید به مقاله فوق مراجعه نمایید

تولید هود آشپزخانه یکی از کاربرد های استیل

 

۱۸ کاربرد ورق استیل ۳۰۴

ورق استیل ۳۰۴ در انواع صنایع گوناگون کاربردهای گستره‌ای داشته که بیشترین موارد کاربرد آن عبارت‌اند از :

  1.  تجهیزات فرآوری مواد غذایی و لبنیات به ویژه شیر
  2. تولید صندلی، تجهیزات، سینک ظرف‌شویی، فریزر و سایر لوازم آشپزخانه
  3. پنل های معماری همانند نرده ها و حفاظ ها
  4. ذخیره و انتقال بسیاری از مواد شیمیایی
  5. مبدل های حرارتی
  6. تولید اتصال دهنده ها
  7. تولید فنرها و پیچ
  8.  برای معادن و فیلتراسیون آب از صفحه های بافته شده یا جوش خورده استیل استفاده می شوند. همانطور که در بالا به آن اشاره شده از آنجایی که این ورق خاصیت غیر مغناطیسی داشته در نتیجه در گروه ورق های استیل نگیر جای گرفته است.
  9. از این فرآورده در اقسام افزار، وسایل خانگی، صنعتی نظیر ابزار آلات به کار برده شده جهت ترابری و ساخت مواد غذایی می باشد.
  10. از دیگر کاربرد استیل ۳۰۴ می توان به ساخت انواع پیچ، قطعه های مربوط به ماشین آلات اشاره نمود.
  11. یکی دیگر از کاربرد استیل ۳۰۴، در احداث ساختمان ها برای استقامت خارجی در مقابل آب و آتش نیز می توان نام برد.
  12. یکی از موارد کاربرد فولاد ۳۰۴ می توان به  تولید اقسام میز کار بهداشتی اشاره نمود.
  13. پردازش غذا یا نوشیدنی نظیر یخچال و فریزر، تولید شراب، کولر و دیگر ابزار آلات لبنی
  14. از موارد کاربرد استیل ۳۰۴ می توان به برخی ظروف ویژه آزمایشگاهی در واحد آزمایشگاهی کارخانه ها اشاره نمود.
  15. کاربرد ورق استیل ۳۰۴ همواره برای ساخت تغییر دهنده های ایجاد انرژی مطلوب می باشند.
  16. در ساختمان سازی و به کارگیری در ساختار برج ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  17. یکی دیگر از موارد کاربرد فولاد ۳۰۴ این است که در پتروشیمی و پالایش نفت به کارگیری زیادی دارند.
  18. از دیگر موارد کاربرد ورق استیل ۳۰۴ می توان به این مورد نیز اشاره نمود: در تمامی معادن سنگ آهن و دیگر معادن کانی ها و همچنین برای ساخت تجهیزات حفاری مورد استفاده قرار می گیرند.

جوشکاری 

برای جوشکاری ورق استیل ۳۰۴ ، به دلیل آنکه ساختاری آستینی که در استیل ۳۰۴ وجود داشته از توانایی و قابلیت بسیاری برخوردار است لذا به دو روش ذوبی و مقاومتی جوشکاری گردد و موجبات برتری را در بین سایر ورق های دیگر را فراهم آورده است.

این امکان وجود دارد که برای بخش های بسیار سنگین جوش داده شده پس از عملیات جوشکاری لازم باشد از جوشکاری عملیاتی آنیل استفاده شود. نکته ی قابل توجهی که همواره باید به آن اشاره نمود اینکه ورق استیل ۳۰۴ L عملیات جوشکاری آنیل برای آن لازم نمی باشد.

تولید و ساخت 

در ابتدا باید گفت پروسه ی تولید و ساخت ورق استیل ۳۰۴ الزماً نیازمند ابزارهای اختصاصی است که به مواد استیلی ضد زنگ صورت بگیرد. لازم به یادآوری است که بدانید قبل از استفاده تمام ابزارها و سطوح کار باید کاملاً تمیز شوند. برای جلوگیری از آلودگی های متقابل مابین فولاد توسط فلزات لازم است که این اقدامات احتیاطی و تمیز کاری صورت بگیرد تا استیل مورد نظر به راحتی خورده نشود.

فروش ورق استیل ۳۰۴

این سؤال برای عموم خریداران ورق استیل ۳۰۴ پیش آمده است که آیا فروش ورق استیل ۳۰۴ در بازار رواج بسیار گستره ای دارد؟ به دلیل افزودن مقدار قابل توجهی کروم و نیکل به آهن، زمینه ی آستینت در دمای ۹۰۰ درجه سانتی گراد وجود داشته تا دمای محیط پایدار و ثابت بماند که به نوبه ی خود این امر تنها با وجود عناصر آلیاژی ممکن می گردد و این باعث پایداری آستینت (که فاز غیر مغناطیسی است) می شود.

 

فاز آستینت در برابر جذب آهن ربا بی اثر عمل می کند به صورت دیگر خواص مغناطیسی خود را از دست داده و این به نوبه ی خود منجر به خواص قابل توجه و جالبی برای این گروه آلیاژی می شود و فروش و مصرف این نوع گروه آلیاژی را بسیار گستره می کند.

استنلس استیل ۳۰۴ در امریکا

کم و بیش ۶۵ الی ۷۰ درصد استیل های ساخته شده ایالات متحده آمریکا را استیل های آستنیتی  ایجاد می کنند. این فرآورده به دلیل استقامت به زنگ زدگی و فرم پذیری مناسب در این شرایط واقع است و به همین جهت برای اکثر استعمال های مهندسی خاصیت خوب و مناسبی دارند.

صنعت استیل در آمریکا

صنعت استیل در آمریکا

تولید این استیل همانند دیگر استیل ها بایستی تنها به وسیله تجهیزات مختص داده شده به مواد آلیاژی ضد زنگ انجام شود. هم اینکه افزار ها و رویه کار بایستی قبل از به کارگیری کاملا پاکیزه شوند. این مبادرت ها ملاحظاتی برای ممانعت از آلودگی متقابل آلیاژ زنگ نزن به وسیله فلزات ضروری است تا به آسانی خورده نشود و همچنین امکان دارد روی کالای تولید شده را رنگ نمایند.

آشنایی با تفاوت های عمده میان استیل ۳۰۴ با استیل سری ۴۰۰

در این مبحث می خواهیم به قیاس استیل ۳۰۴ با سری ۴۰۰ بپردازیم:

  • همانطور که قبلا به آن اشاره نمودیم این محصول آستنیتی است در صورتی که استیل سری ۴۰۰ مارتنزیتی است.
  • این فرآورده استیل نگیر است یعنی مغناطیسی نیست. ولی شایان ذکر است که استیل سری ۴۰۰ مغناطیسی بوده و در اصطلاح یعنی بگیر است.
  • در مجموع استیل ۳۰۴ استقامت در مقابل خوردگی و زنگ زدگی مطلوبی دارد . اگرچه بیان این مسئله لازم و ضروری است که در برخی اماکن استیل ۴۱۰ مطلوب تر از این محصول است.
  • برای مثال در بعضی اماکن به سختی بیشتری نیاز است اگرچه در بعضی دیگر هم احتیاجی به خاصیت زنگ نزنی و ضد خوردگی نیست. در این شرایط استیل ۴۱۰ خیلی مطلوب خواهد بود. سری ۴۰۰ استیل را می توان با کنش های حرارتی سخت تر نمود.
  • از لحاظ قیمت این محصول نیز گران تر از استیل های سری ۴۰۰ است.

 

کاربردهای استیل304

معایب استیل ۳۰۴

در کنار کاربردهای مطلوب بیان شده ورق استیل ۳۰۴ دارای معایبی نیز می باشد که یکی از این معایب این می باشد که نمی توان از این محصول در پیرامون های شور نظیر ساحل به کار برد. در صورتی که به کارگیری استیل ۳۱۶ در چنین وضعیتی کاملا مطلوب است. به علت وجود کلر در این پیرامون ها سبب تولید شکاف شده و نواحی کوچکی به علت زنگ زدگی موضعی تشکیل می شود. در این صورت در چنین پیرامون هایی از فولاد زنگ نزن ۳۱۶ استفاده می کنند.

به دلیل وجود ۱۶ درصد کروم، ۱۰ درصد نیکل و ۲ تا ۳ درصد مولیبدن در گرید ۳۱۶ استقامت در برابر زنگ زدگی و خوردگی مخصوصا در مقابل کلرید ها را توسعه می بخشد.

ویژگی های منحصر به فرد استیل ۳۰۴ 

  • چگالی این محصول کم و بیش ۹/۷ تا ۲/۸ گرم بر
    سانتی متر مکعب است.
  • دوال کشسان این استیل ۱۹۵ گیگا پاسکال و درصد پواسون آن ۳/۰ می باشد.
  • همچنین استقامت واگذاری آن میان ۵۰۰ الی ۷۲۰ مگاپاسکال است.
  • دلیل بسیط بودن چارچوب استقامت واگذاری در این است که سنجش ها برای میله هایی از گونه فولاد ۳۰۴ اما با ضخامت متمایز صورت گیرند،
  • سرانجام اندازه های متمایزی داشتند که در این چارچوب قرار می گرفت.
  • نقطه ذوب این فراورده تقریبا ۱۳۷۵_۱۴۵۰ درجه می باشد.
  • از ویژگی استیل ۳۰۴ می توان به این مورد اشاره نمود که به آسانی کار سخت می شود. قطعاتی از اقسام این محصول که به شیوه کار سرد تولید
  • می شوند به یک وهله ی وسطی آنیل احتیاج دارند تا کار سختی مطلوب تر انجام گیرد و از انقطاع یا به وجود آمدن ترک و منفذ ممانعت به عمل آورد.
  • بعد از اینکه تولید این مرحله به پایان رسید برای افت بحران های درونی و مطلوب بودن استقامت به زنگ زدگی قطعه بایستی آنیل تکمیل شود.
  • از سویی در شیوه های تولید مانند فورج که احتیاج به کار گرم دارند بایستی پس از دما دهی یکسان تا دمای ۱۱۴۹ _ ۱۲۶۰ درجه سانتی گراد تحت واکنش فرم دهی قرار گیرند.
  • پس از آن قطعه تولید شده بایستی سریع سرد شود تا از زیاد ترین استقامت به زنگ زدگی به یقین رسید. بایستی به این موضوع نیز توجه نمود که این استیل نمی تواند از طریق اعمال حرارتی سخت شود.
  • یکی دیگر از ویژگی استیل ۳۰۴ این است که برای جوشکاری معمولا از شیوه هم جوشی استعمال می شود. در این شیوه می توان هم با فیلر هم بدون آن انجام شود.
  • آلیاژ ۳۰۸ برای استعمال در الکترودهای فیلر به هدف جوشکاری این محصول پیشنهاد شده است.

 

آشنایی با خواص مکانیکی استیل ۳۰۴ نگیر

خواص مکانیکی استیل ۳۰۴ مطابق جدول زیر می باشد:

 

حداکثر ازدیاد طول (درصد) حداکثر سختی  HB
۴۰ ۲۰۱
۴۰ ۲۰۱
۴۰ ۲۰۱

مشخصات فنی ورق استیل ۳۰۴

با توجه به نوع و میزان سایر عناصر حاضر در ورق استیل ۳۰۴ چیست، خواص مکانیکی استیل ۳۰۴ مانند سختی و فرم پذیری معلوم می شود‌. بالا رفتن میزان کربن باعث افزایش استقامت و سختی می شود که در این آلیاژ محسوس می باشد ولی از میزان فرم پذیری آن کم می شود. مشخصات فنی ورق استیل ۳۰۴ شامل موارد زیر می باشد:

  • اقسام ورق استیل (لحاظ مشخصات فنی ورق استنلس استیل ۳۰۴) برای استفاده های خیلی وسیعی ایجاد می گردند که  چند مورد آن حاوی:
  • ایجاد محفظه های تحت فشار صنعتی
  • ایجاد دیگ ها و محفظه ها برای حفظ مواد غذایی و شیر
  • ایجاد لوله های حفره دار
  • ایجاد اتصالات حفره دار
  • تولید وسایل و پوسته های قطعات آشپزخانه و صنعتی و…

مقاومت استیل ۳۰۴ در مقابل زنگ زدگی

استیل ۳۰۴ استقامت به زنگ زدگی مطلوب در اکثر پیرامون ها دارد. این محصول در پیرامون های کلریدی گرم با زنگ زدگی روزنه ای و شکافی روبه رو می شود. اگر در درجه حرارت بیشتر از ۶۰ درجه سانتی گراد باشد زنگ زدگی تنشی اتفاق می افتد. برای وضعیت بحرانی زنگ زدگی اگر این محصول به زنگ زدگی روزنه ای و شکافی در پیرامون های اسیدی حساس باشد استیل ۳۱۶ را می توان به راحتی جای آن قرار داد.

مقاومت حرارتی استیل ۳۰۴

استیل ۳۰۴ در خدمات کار که به صورت پی در پی تا درجه حرارت ۸۷۰ یا به صورت مستمر تا ۹۲۵ درجه سانتی گراد عمل می کنند، استقامت به اکسیداسیون مطلوبی دارند. با این همه اگر استقامت به زنگ زدگی در آب مد نظر باشد. به کارگیری مستمر در خدمات کار که با دمای میان ۴۵۰ الی ۶۸۰ درجه سانتی گراد پیشنهاد نمی شود. اگر استقامت زیاد در درجه حرارت بیشتر از ۵۰۰ تا ۸۰۰ درجه سانتی گراد لازم باشد آلیاژ ۳۰۴H پیشنهاد می شود.‌ این نوع استیل در پیرامون های آبی نیز استقامت به زنگ زدگی است.

تفاوت ورق استیل ۳۰۴ و ۳۰۴L در چیست؟

از نظر میزان مواد به کار رفته تفاوتی در بین استیل ۳۰۴ و ۳۰۴L موجود نمی باشد. به همین منظور هر دو نوع موجود از مقاومت بالایی در برابر قابلیت جوشکاری و خوردگی یکسانی برخوردار هستند. توجه داشته باشد که حداکثر محتوای کربن ورق استیل ۳۰۴ L 0.03./0 محدود شده که این به نوبه ی خود مانع از ایجاد هر گونه حساسیت در هنگام جوشکاری می شود.

 

تفاوت های انواع استیل 304

هنگامی که فولاد ضد زنگ در معرض دماهای بالا در رنج (۹۰۰- ۱۵۰۰ درجه فارنهایت) قرار گرفته منجر به ایجاد حساسیت شکلی از کاربیدهای کروم در انتهای مرزدانه های فولاد می گردد که این به نوبه ی خود بعد از شکل گیری بعدی کاربید کروم سبب کاهش قابل توجهی مقاومت به خوردگی در انتهای مرز دانه ها می شود.  در حالی که محتوای کربن ۳۰۴ حداکثر ۰.۰۸می باشد به همین ترتیب ورق استیل ۳۰۴ برای کارهایی که نیازمند جوشکاری بوده همانند تانکرها و لوله هایی که در آن فولاد درگیر مواد خورنده می گردد گزینه ی مناسبی نمی باشد. معمولاً این نوع محصول به میله یا لوله های که به قطعاتی به جوشکاری نیازمند نبوده متصل می شوند. به طور واضح تر می توان این‌طور بیان نمود که از این ورقه های نازک برای ظروف آشپزخانه شکل می گیرند محدود می شوند.

 

زنگ زدگی ورق استیل 304

 آیا زنگ زدگی استیل ۳۰۴  با ۳۰۴L و ۳۰۴H بوجود می آید ؟

در استیل ۳۰۴ و ۳۰۴L مضمون کربن این محصول به کمتر از ۰‌.۰۸ درصد متناهی می شود، براین اساس استیل ۳۰۴ و ۳۰۴L  برای اموری که در دسترس زنگ زدگی هستند مکانی که جوشکاری احتیاج به چیز هایی نظیر تانک ها و لوله هایی دار  که در آن فولاد دستخوش مواد خورنده می شود مطلوب نیست بدین جهت ۳۰۴L در اولویت قرار می گیرد. فقدان حضور کم و بیش میزان کربن برای محل هایی با دمای بالا که در آن نیروی بسیاری نیاز است مناسب نیست در این صورت ۳۰۴H مقدم است. به این صورت استیل ۳۰۴ و ۳۰۴L همواره به میله هایی که به قطعه هایی که به جوشکاری احتیاج ندارند وصل می شوند یا ورق های باریکی در مکان هایی نظیر آشپزخانه یا لوازم آشپزخانه صورت می گیرند و جوش  هم داده نمی شوند، متناهی می شود.

ترکیبات شیمیایی  ۳۰۴, ۳۰۴L and 304H

Grade C Mn Si P S Cr Mo Ni N
۳۰۴ min. ۱۸ ۸
max. ۰.۰۸ ۲ ۰.۷۵ ۰.۰۴۵ ۰.۰۳ ۲۰ ۱۰.۵ ۰.۱
۳۰۴L min. ۱۸ ۸
max. ۰.۰۳ ۲ ۰.۷۵ ۰.۰۴۵ ۰.۰۳ ۲۰ ۱۲ ۰.۱
۳۰۴H min. ۰.۰۴ -۰.۰۴۵ ۱۸ ۸
max. ۰.۱ ۲ ۰.۷۵ ۰.۰۳ ۲۰ ۱۰.۵

 

جدول خوردگی محیط ۳۰۴ ، ۳۰۴L ، ۳۰۴H  در مجاورت اسید ها

 

خوردگی Type Type ۲۲۰۵ ۲۵۰۷
محیط ۳۰۴/۳۰۴H ۳۱۶L (UNS S32205)
۰.۲٪ اسید کلریدریک >Boiling >Boiling >Boiling >Boiling
اسید هیدروکلریک ۱٪ ۸۶p ۸۶ ۱۸۵ >Boiling
۱۰٪ اسید سولفوریک ۱۲۲ ۱۴۰ ۱۶۷
۶۰٪ اسید سولفوریک <54 <59 <57
۹۶٪ اسید سولفوریک ۱۱۳ ۷۷ ۸۶
۸۵٪ اسید فسفریک ۱۷۶ ۲۰۳ ۱۹۴ ۲۰۳
۱۰٪ اسید نیتریک >Boiling >Boiling >Boiling >Boiling
اسید نیتریک ۶۵٪ ۲۱۲ ۲۱۲ ۲۲۱ ۲۳۰
۸۰٪ اسید استیک ۲۱۲p >Boiling >Boiling >Boiling
۵۰٪ اسید فرمیک ≤۵۰ ۱۰۴ ۱۹۴ ۱۹۴
۵۰٪ هیدروکسید سدیم ۱۸۵ ۱۹۴ ۱۹۴ ۲۳۰
۸۳٪ اسید فسفریک + ۱۱۳ ۱۴۹ ۱۲۲ ۱۴۰
۲٪ اسید هیدروفلوئوریک
۶۰٪ اسید نیتریک + >140 >140 >140 >140
۲٪ اسید هیدروکلریک
۵۰٪ اسید استیک + >Boiling ۲۴۸ ۲۱۲ ۲۳۰
۵۰٪ انیدرید استیک
اسید هیدروکلریک ۱٪ + ۶۸p ۷۷p ۱۱۳ps ۲۰۳ps
۰.۳٪ فریک کلراید
۱۰٪ اسید سولفوریک + ۷۷ ۹۵ ۱۲۲
۲۰۰۰ppm Cl- + N2
۱۰٪ اسید سولفوریک + <<59p <59 ۱۰۴
۲۰۰۰ppm Cl- + SO2
WPA1 ، محتوای بالای Cl <<50 ≤۵۰ ۱۱۳ ۲۰۳
WPA2 ، محتوای بالا F- <<50 ≤۵۰ ۱۴۰ ۱۶۷

 

 

برای خرید ورق استیل ۳۰۴ و اطلاع از قیمت ورق استیل ۳۰۴  و قیمت ورق استیل براق با کارشناسان استیل رزاقی تماس حاصل فرمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “معرفی جامع استیل ۳۰۴ نگیر + “کاربردهای استیل ۳۰۴” و مشخصات فنی و مکانیکی

  1. سعید گفت:

    ممنون از اطلاعات بسیار مفیدی که در زمینه صنعت استیل در اختیار مخاطبانتان قرار میدهید و زحمت ساخت و تولید ویدئو ها را میکشید. سپاس فراوان از برند محترم استیل رزاقی.

    1. ممنون از لطف و محبت شما نسبت به استیل رزاقی

  2. ایمان صدوقی گفت:

    با سلام و درود
    ممنون میشم در مورد پروسه تولید استیل ۳۰۴ و کاربرد هایی که این نوع فلز در صنعت ایران وجود داره توضیحات بیشتری را قرار بدید . و همچنین کشور هایی که تولید کننده این نوع استیل هم هستند را بفرمایید .
    با تشکر

    1. درود
      تشکر از توجه جناب عالی ، حتما به زودی محتواهای بیشتری در مورد صنعت استیل و تولید کنندگان داخلی و خارجی ورق استیل در اختیار مخاطبان قرار خواهیم داد .

  3. مرتضی گفت:

    با سلام و وقت بخیر و ممنون از اطلاعات فوق‌العاده‌ای که در وب سایت تون منتشر می کنید
    بنده در حال راه اندازی یک خط تولید یخچال های صنعتی هستم و نیازمند اطلاعاتی در مورد انواع ورق های استیل که در حوزه کاری بنده مورد نیاز است و نیازمند این هم که به بنده یک مشاوره داده بشه آیا در مجموعه شما مشاوره تخصصی در زمینه خریدمحصولات تخصصی استیل وجود داره ممنون میشم راهنماییم کنید .

    1. سلام دوست و همکار گرامی
      باعث افتخار ماست که وبسایت استیل رزاقی رضایت شما را جلب نموده است بله حتما چرا که نه مادر مجموعه بخشی به عنوان مشاوره رایگان داریم که شما می توانید در صورت تمایل با همکاران ما در رزاقی تماس بگیرید و مشاوره تخصصی در زمینه خرید و قیمت ورق استیل بگیرید
      رضایت شما آرزوی ماست.

  4. پیمان جعفری گفت:

    استیل نگیر چیست ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      ورق استیل نگیر در فرمولاسیون خود دارای کروم بسیار بالایی بوده ، نگیر بودن این نوع استیل نیز به دلیل خاصیت مغناطیسی آن‌ تعریف می‌شود. استیل نگیر توسط آهنربا جذب نشده و خاصیت مغناطیسی ندارد.

  5. Mahdi گفت:

    ببخشید کروم سخت رو استیل ۳۰۴ انجام پذیر است

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      برای اینکار با متالوژی رازی و با این شماره تماس بگیرید ۰۲۱۴۶۸۳۱۵۷۰

  6. مرتضی نامی گفت:

    خواص مکانیکی استیل ۳۰۴ نگیر به چه صورت مشخص میشود ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      با توجه به نوع و میزان سایر عناصر حاضر در ورق استیل ۳۰۴ خواص مکانیکی استیل ۳۰۴ مانند سختی و فرم پذیری معلوم می شود‌.

  7. فربد زارع گفت:

    استیل نگیر به انگلیسی به چه معناست ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام روزتون بخیر
      استیل نگیر به انگلیسی Inox میگویند .

  8. تایماز خسروی گفت:

    مشخصات ورق استیل ۳۰۴به صورت کلی چگونه است ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در مورد مشخصات ورق استیل ۳۰۴ در مقاله فوق بصورت کامل توضیح داده ایم .
      https://razaghisteel.com/%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%ac%d8%a7%d9%85%d8%b9-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%db%8c%d9%84-%db%b3%db%b0%db%b4-%d9%88-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d8%b1%d8%af%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a2%d9%86/#comment-731

  9. پیام مختاری گفت:

    مقاومت حرارتی استیل ۳۰۴ به چه میزان است ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      مقاومت حرارتی استیل ۳۰۴ در خدمات کار که به صورت پی در پی تا درجه حرارت ۸۷۰ یا به صورت مستمر تا ۹۲۵ درجه سانتی گراد عمل می کنند .

  10. پیمان سلامی گفت:

    استیل نگیر ۳۰۴ کیلویی هم شما میفروشید ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      برای استعلام موجودی استیل نگیر ۳۰۴ با کارشناسان فروش استیل رزاقی تماس بگیرید . شماره های تماس : ۳۳۹۲۸۵۸۷

  11. یزدان پناهی گفت:

    استیل نگیر ۳۰۴ برای تولید مبدل حرارتی مناسب است ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      همانطور که در بالا گفته شد یکی از کاربردهای استیل نگیر ۳۰۴ تولید مبدل حرارتی میباشد .

  12. علی تیموری گفت:

    استیل نگیر ۳۰۴ چه فرقی با استیل ۴۰۰ داره ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در مقاله فوق بصورت کامل تفاوت این دو آلیاژ را بررسی کردیم ولی یکی از مهمترین تفاوت های استیل نگیر ۳۰۴ و استیل سری ۴۰۰ این است که استیل ۳۰۴ محصول آستنیتی است در صورتی که استیل سری ۴۰۰ مارتنزیتی است.

  13. پرهام رضایی گفت:

    قیمت ضایعات استیل نگیر کیلویی چند ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      برای استعلام قیمت انواع ضایعات استیل نگیر با ما تماس بگیرید، شماره های تماس : ۰۹۱۲۱۱۳۵۶۹۰-۰۲۱۳۳۹۲۸۵۸۷

  14. محمدعلی بابایی گفت:

    استاندارد استیل ۳۰۴ به چه صورت است ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در مقاله فوق جدول استاندارد استیل ۳۰۴ را قرار داده ایم .

  15. بردیا صادقلو گفت:

    چجوری میشه استیل ۳۰۴ با ۳۱۶ را تشخیص داد ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در مورد نحوه تشخیص استیل ۳۰۴ با ۳۱۶ در مقاله که لینک آن را برایتان میگذاریم بصورت کامل توضیح داده ایم .
      https://razaghisteel.com/%d8%a2%d8%b4%d9%86%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%d9%81%d8%b1%d9%82-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%db%8c%d9%84-%db%b3%db%b0%db%b4-%d8%a8%d8%a7-%db%b3%db%b1%db%b6/

  16. باراد احمدی گفت:

    چجوری میتونیم استیل ۳۰۴ را از ۲۰۱ تشخیص دهیم ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در مورد استیل ۳۰۴ و ویژگی های آن در مقاله فوق توضیح دادیم و در مورد استیل ۲۰۱ و ویژگی های آن در مقاله ای که لینک آن را برایتان میگداریم بصورت کامل توضیح داده ایم .
      https://razaghisteel.com/%d9%87%d8%b1-%d8%a2%d9%86%da%86%d9%87-%d8%a8%d8%a7%db%8c%d8%b3%d8%aa%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%ae%d8%b5%d9%88%d8%b5-%d9%88%d8%b1%d9%82-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%db%8c%d9%84-201-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b3%d8%aa/

  17. باراد همتی گفت:

    میشه لطفا بصورت کامل استیل ۳۰۴ را آنالیز کنید

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در مورد آنالیز استیل ۳۰۴ در مقاله فوق بصورت کامل توضیح داده ایم .

  18. حامدی گفت:

    استیل نگیر چیست ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در مقاله ای که لینک آن را برایتان میگذاریم در این مورد بصورت کامل توضیح دادخ ایم .
      https://razaghisteel.com/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%84-%D9%86%DA%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%DB%8C%D8%A7-%D8%A8%DA%AF%DB%8C%D8%B1/

    2. امید گفت:

      حالا که فکر می‌کنید نفع خاصی براتون در پاسخ به سوال بنده نیست، سوال بدون پاسخ مونده! البته من ابتدا تصور کردم با یک کسب‌و‌کار باتجربه در این زمینه طرف هستم که مشخص شد اشتباه می‌کردم. ظاهراً چیزی بیشتر از دلالی و کپی پیست کردن متن برای پر کردن وب‌سایت بلد نیستید. از کامنت‌ها هم مشخصه که کامنت‌ساز خوبی هستید!

      1. مدیر محتوا گفت:

        سلام وقت بخیر دوست عزیز
        ممنون از حسن نظرتون نسبت به سایت ما ، حداکثر زمان پاسخگویی به کامنتها در سایت ما ۷۲ ساعت میباشد و در مورد سوالی که پرسیدید ما اطلاعاتی نداریم و باید از متخصیصن حوزه ظروف آشپزخانه سوال خود را بپرسید .

  19. امید گفت:

    سلام.
    بابت مقاله‌ی ارزشمندتان سپاسگزارم.
    در ته برخی از قابلمه‌ها که با‌عنوان استیل ضدزنگ در بازار به فروش می‌رسد (و برندهای ترک، آلمانی یا ایرانی را شامل می‌شوند)، درج شده استیل ۳۰۴ و از نوع ۱۸-۱۰. با توجه به اینکه استیل ۳۰۴ خاصیت مغناطیسی ندارد، ولی بنده در تست‌هایی که روی دو نمونه ترک و ایرانی انجام داده‌ام، هر دو تا حدی دارای خاصیت مغناطیسی بوده‌اند و نسبت به آهن‌ربا چسبندگی نشان داده‌اند (هرچند میزان چسبندگی آن‌ها به آهن‌ربا ضعیف‌تر از فلز آهن بود). سوالم این است که آیا اطلاعات درج شده روی این ظروف خلاف واقع است یا اینکه می‌توان درجه‌هایی از خاصیت مغناطیسی را برای این نوع استیل در نظر گرفت؟ مثلاً آیا منظور از نگیر بودن این است که مطلقاً هیچ خاصیت مغناطیسی ندارد یا اینکه دارای خاصیت مغناطیسی کمی است؟
    ممنون از پاسخگویی.

  20. طهماسبی گفت:

    استیل نگیر ۳۰۴ عرض ۱ موجود دارید ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      لطفا برای استعلام موجودی و قیمت انواع ورق‌ استیل با شماره‌های ۰۹۱۲۱۱۳۵۶۹۰-۰۲۱۳۳۹۲۸۵۸۷ تماس بگیرید .

  21. ابی گفت:

    با سلام استیل ۳۰۴ چه درجه ای ازاسیدیته pHرا تحمل میکنه .محدوده اش چیست .

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      استیل ۳۰۴ استقامت به زنگ زدگی مطلوب در اکثر پیرامون ها دارد. این محصول در پیرامون های کلریدی گرم با زنگ زدگی روزنه ای و شکافی روبه رو می شود. اگر در درجه حرارت بیشتر از ۶۰ درجه سانتی گراد باشد زنگ زدگی تنشی اتفاق می افتد. برای وضعیت بحرانی زنگ زدگی اگر این محصول به زنگ زدگی روزنه ای و شکافی در پیرامون های اسیدی حساس باشد استیل ۳۱۶ را می توان به راحتی جای آن قرار داد.

  22. محیا گفت:

    استیل نگیر ۳۰۴ متری چنده ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      برای استعلام قیمت انواع ورق استیل لطفا با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید .

  23. تیموری گفت:

    استیل نگیر ضایعات کیلویی هم شما میفروشید ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      خیر بازرگانی استیل رزاقی فقط در حیطه فروش انواع ورق استیل فعالیت میکند .

  24. دنیا گفت:

    خواص مکانیکی استیل ۳۰۴ شامل چه مواردی میشود ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در مورد خواص مکانیکی استیل ۳۰۴ در مقاله فوق بصورت کامل توضیح داده ایم .

  25. مرتضی نراقی گفت:

    چجوری میشه استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ را از هم تشخیص بدیم

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در مقاله ای که لینک آن را برایتان میگذاریم در مورد نحوه تشخیص استیل ۳۰۴ با ۳۱۶ بصورت کامل توضیح داده ایم
      لینک مقاله : https://razaghisteel.com/%d8%a2%d8%b4%d9%86%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%d9%81%d8%b1%d9%82-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%db%8c%d9%84-%db%b3%db%b0%db%b4-%d8%a8%d8%a7-%db%b3%db%b1%db%b6/

  26. مرجان یوسفی گفت:

    میشه لطفا جدول آنالیز استیل ۳۰۴ را هم در مقالتون بزارید

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در مقاله فوق در قسمت آنالیز استیل ۳۰۴ جدول بصورت کامل بارگزاری شده است .

  27. همت گفت:

    استیل نگیر ۳۰۴ کیلویی چنده ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      برای اطلاع از قیمت انواع ورق استیل لطفا با همکاران ما در قسمت فروش تماس بگیرید .

  28. نایینی گفت:

    استاندارد استیل ۳۰۴ از لحاظ ساختاری به چه صورت است ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در مقاله فوق بصورت کامل در این مورد توضیح داده ایم .

  29. مرتضوی گفت:

    ممنون از اطلاعات بسیار مفیدی که در زمینه صنعت استیل در اختیار مخاطبانتان قرار میدهید .

    1. مدیر محتوا گفت:

      ممنون از لطف و محبت شما نسبت به استیل رزاقی

  30. شاکرمی گفت:

    خیلی مطلب خوبی بود ممنون ازتون

    1. مدیر محتوا گفت:

      ممنون از حسن نظر شما همراه عزیز

  31. ماریا گفت:

    استیل نگیر از نظر مغناطیسی جذب آهنربا نمیشه ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      همانطور که در مقاله فوق بصورت کامل توضیح دادیم استیل نگیر به آهنربا جذب نمیشود .

  32. رهنورد گفت:

    معنی استیل نگیر به انگلیسی چی میشه ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام دوست عزیز
      استیل نگیر به انگلیسی Inox میگویند .

  33. مدیر محتوا گفت:

    سلام وقت بخیر دوست عزیز
    در تولید بدنه خودروهای ایرانی، معمولاً از فولاد‌های کربنی و فولاد‌های گالوانیزه برای بخش‌های مختلف بدنه استفاده می‌شود. استفاده از استیل ۳۰۴ که یک نوع استیل ضدزنگ است، به عنوان مواد اصلی در ساخت بدنه خودروهای ایرانی بسیار نادر است. اغلب خودروهای ساخته شده در ایران از فولاد‌های کمکی استفاده می‌کنند که به مواد دیگری مانند آهنکشی و پوشش‌های مختلف از جمله رنگ و گالوانیزه پوشانده می‌شوند.
    استفاده از استیل ۳۰۴ در بدنه خودروها معمولاً در خودروهای لوکس یا اسپرت که نیاز به عمر طولانی‌تر و مقاومت در برابر زنگ‌زدگی دارند، مشاهده می‌شود. این نوع استیل اغلب در بخش‌های معینی از خودروها مانند تزئینات خارجی و برخی از قطعات داخلی استفاده می‌شود.

  34. صارمی گفت:

    مشخصات ورق استیل ۳۰۴ چیست ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در این مورد در مقاله فوق بصورت کامل توضیح داده ایم .

  35. نظری گفت:

    استیل نگیر ۳۰۴ در چه ابعادی موجود دارید ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      برای اطلاع از قیمت انواع ورق استیل با کارشناسان فروش بازرگانی استیل رزاقی تماس بگیرید .

  36. محبت گفت:

    استاندارد استیل ۳۰۴ چیست ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در این مورد بصورت کامل در مقاله فوق توضیح داده ایم .

  37. هاشمی گفت:

    استیل ۳۰۴ نگیر هست یا بگیر ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      همانطور که در بالا گفته شد استیل ۳۰۴ نگیر است یعنی مغناطیسی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *