استیل, استیل صنعتی

انواع استیل صنعتی | مشخصات | گرید ها | اطلاعات فنی

معرفی اجمالی انواع استیل های صنعتی

بر طبق آمار منتشر و به دست آمده هر سال حدود ۲۰۰۰۰۰ تن انواع استیل صنعتی توسط صنایع مواد غذایی در کشور آمریکایی شمالی تولید و مورد استفاده قرار می گیرد. تا کنون بیش از ۶۰  نوع فولاد ضد زنگ به عنوان آلیاژهای استاندارد که به صورت انبوه و عمومی تولید شده است. علاوه بر آن‌ها آلیاژهای به طور اختصاصی توسط تولید کنندگان برای مصارف خاصی تولید می گردد. خوردگی یکنواخت زمانی اتفاق می افتد که تمام سطح در مقابل محیط خورنده قرار گرفته و به طور یکنواخت در معرض خوردگی قرار خواهد گرفت. در این مقاله پس از معرفی اجمالی ۳ نوع کلی انواع استیل صنعتی به تشخیص انواع آن‌ها پرداخته می شود. لطفاً ما را تا آخر این مطلب همراهی کنید.

فولاد زنگ نزن که با نام استیل در بازار ایران شناخته می‌شود، در آلیاژهای مختلفی تولید می‌گردد. نکته مشترک بین تمامی انواع ورق استیل، مقادیر بالای نیکل و کروم است. حضور این دو عنصر آلیاژی در ترکیب شیمیایی فولاد ایجاد خاصیت مقاومت به خوردگی می‌کند. منبع

ورق استیل صنعتی چیست ؟

ورق استیل صنعتی که با چند گرید مختلف “۳۱۶L” ، “۳۱۰S” ، “۳۲۱” که هر کدام  دارای خواص مختلفی از جمله  شکلپذیری ، قابلیت جوشکاری ، دارای استحکام بالا، ضد سایش و ضد اسید بودن شناخته میشود . در صنعت استیل  دارای کاربرد های فروانی می‌باشد به شکل ذیل تقسیم بندی می‌شود.

آشنایی با عمده ترین خواص انواع استیل صنعتی

خواص اصلی انواع استیل­ در موارد ذیل خلاصه می گردند:

  • مقاومت بالا در مقابل خوردگی
  • ظاهری جذاب و براق
  • مقاومت در برابر حرارت های بالا و پایین
  • هزینه ی بسیار کم در برابر طول عمر مفید آن‌ها
  • نزدیک به ۸۵ درصد آن‌ها قابل بازیافت هستند
  • به سادگی تولید می گردد
  • از نظر قابلیت های بیولوژیکی به صورت خنثی عمل می کنند

به طور کلی اگر سرعت خوردگی انواع استیل کمتر از ۰/۱ میلی‌متر در سال شود، با مقاومت بسیار بالا در مقابل خورندگی عمل می کند.

 

 

تولید هود آشپزخانه از ورق استنلس استیل صنعتی(ویدئو)

معرفی گروه انواع استیل نگیر

انواع استیل گروه نگیر با آلیاژ آهن، کروم و نیکل با کربنی کمتر از ۱ دهم درصد نام‌گذاری شده است. به طور مثال انواع استیل های ۳۰۴ و L304 به نام های ۸/۱۸ و ۱۰/۱۸ نام‌گذاری گردیده اند همچنین در حالت کار نشده خاصیت غیر آهن ربایی به خود گرفته اند. بیش از ۶۵ درصد مصرف جهانی متعلق به این گروه است. در این نوع از انواع استیل ها آلیاژ ۳۰۴ به عنوان استیل پایه شناخته شده است که ترکیب اصلی آن کروم ۲۰-۱۸ درصد، نیکل ۸-۱۰ درصد به همراه کربن ۸۰/۰ درصد می باشد. اگر ترکیب اصلی آن با آلیاژهای دیگر تغییر نماید قطعاً تولید محصولات دیگری در این گروه امکان پذیر می گردد.

بهبود خواص مکانیکی در استیل صنعتی

  • با افزایش تغییر میزان نیتروژن موجود در ترکیب آلیاژی سبب افزایش قدرت نسبت به دمای پایین می شوند، امثال ۳۰۴N (4315/1) و ۳۰۴LN (4311/1).
  • با تغییر در افزایش میزان کربن موجود در ترکیب آلیاژ خواص مکانیکی (عملیات سرد) افزایش می یابد، مانند ۳۰۱ (۴۳۱۰/۱).
  • اگر میزان نیتروژن موجودی را افزایش و میزان کربن را کاهش نمود در ترکیب آلیاژی ۳۰۱ سبب افزایش خاصیت جوش پذیری می گردد، مانند ۳۰۱N (438/1).
قیمت استیل بگیر و نگیر

قیمت استیل بگیر و نگیر

افزایش مقاومت در برابر خورندگی در استیل

  • در صورتی که مقاومت در برابر اکسیداسیون درجه حرارت های بالا هدف کلی باشد. که در ترکیب آن‌ها آلیاژهای کروم و نیکل افزایش می گردد. بارزترین نمونه شامل ۳۰۹ (۴۸۴۸/۱)، ۳۱۰/۳۱۴ ( ۴۸۳۳/۱)S و ۳۱۰S (4845/1) می توان اشاره نمود.
  • چنانچه مقاومت در برابر خوردگی مد نظر باشد با افزایش مولیبدن در ترکیب اصلی مناسب می باشد. از جمله این نوع استنلی ها مولیبدن ۲ درصد ۳۱۶ (۱/۴۴۰۱)، مولیبدن ۲/۵ درصد ۳۱۶ (۱/۴۴۳۶) یا مولیبدن ۳ درصد ۳۱۷ می باشند.
  • اگر هدف بهبود کیفیت جوش پذیری مد نظر باشد به ۳ گروه دیل تقسیم بندی میشود

بهبود کیفیت جوش پذیری در استیل

  • جهت افزایش جوش پذیری و هم‌زمان با آن خوردگی داخل دانه ای بعد از جوش شدن جلوگیری به عمل آید، با افزایش تیتانیوم و کاهش این عمل میسر می گردد. با تیتانیوم انواع استیل ۳۲۱(۱/۴۵۴۱) همچنین میزان کربن کم ۳۰۴L (1/4307) و (۱/۴۳۰۶) می باشند.
  • علاوه بر بهبود جوش پذیری مقاومت در برابر خوردگی با افزایش مولیبدن و تیتانیوم و کاهش کربن میسر می گردد. انواع استیل ۳۱۶TI (1/4571)، ۳۱۶L و ۳۱۷L از این نوع می باشند.
  • با افزایش کروم، مولیبدن و نیتروژن در استیل پایه ۳۰۴  سبب بهبود جوش پذیری و مقاومت در برابر خوردگی می شود. مولیبدن ۶ درصد (۱/۴۵۴۷) و (۱/۴۵۲۹) از این جمله اند.

 

 

معرفی گروه انواع استیل بگیر

انواع استیل صنعتی گروه بگیر با آلیاژ آهن، کروم همراه با کربن کمتر از ۱ دهم درصد که خاصیت آهن ربایی دارند تولید می شود. در صورت نبود شرایط سخت و حفظ ظاهر این گروه از استیل ۴۳۰ ها کاربرد بسیار وسیع و فراوانی دارند. از جمله پرمصرف ترین انواع استیل ها دو گروه ۴۳۰ AISI یا ۱/۴۰۱۶ هستند. افزایش مقاومت در این محصول در برابر خوردگی با افزایش کروم و مولیبدن امکان پذیر می گردد. چنانچه هدف افزایش خاصیت جوش پذیری با اضافه نمودن تیتانیوم و نیوبیوم میسر می گردد. این‌گونه متصور است که انواع استیل های بگیر دارای خاصیت آهن ربایی می باشند. به همین ترتیب به طور واقعی ضد زنگ نمی باشند و همانند فولادهای کربنی زنگ زده می شوند. این نوع تصور کاملاً اشتباه خواهد بود. لازم به ذکر است تنها به دلیل تفاوت در ساختمان اتمی آن‌ها می باشد که به انواع استیل مغناطیسی بگیر و نگیر تبدیل می گردند.

معرفی انواع استیل گروه دوبلکس

انواع استیل گروه دوبلکس همراه با آلیاژ آهن، کروم و نیکل با ترکیبی از استنلس های غیر مغناطیسی و مغناطیسی خواهد بود همچنین در درجه حرارت های معمولی خاصیت آهن ربایی دارند. به طور کلی این نوع گروه در سطح بالاتری از گروه های بگیر و نگیر از نظر مقاومت می باشند. پرمصرف ترین انواع استیل آن‌ها سری ۱/۴۴۶۲EN می باشند. با مشخصات ویژه ای امثال : قدرت بالا، مقاومت ویژه در مقابل نفوذ حفره و خوردگی های موئی، مقاومت ناشی از خوردگی در برابر تنش های ترک خوردگی با خستگی، مقاومت نسبی بالا در قبال خوردگی های یکپارچه، قدرت فوق العاده در برابر جذب انرژی، انبساط حرارتی کم، جوش پذیری عالی و در نهایت مقاومت ویژه در برابر خستگی

ورق استیل ۴۲۰

ورق استیل ۴۲۰

بیشترین کاربردهای این نوع می توان در مبدل های حرارتی، محفظه های تحت فشار، آبگرمکن، تانکر، شفت ها و جلو برندها قطعات گردشی موجود در دیوارهای موج شکن در سکوهای دریایی، تانکرهای حمل مواد شیمیایی، هضم کننده ها و دستگاه های دیگر در صنایع موجود در کاغذ و خمیر کاغذی، سیستم آب‌رسانی دریا و کارخانه های آب شیرین کن می توان نام برد.

انواع استیل های دوبلکس تعداد زیادی از خواص انواع استیل های بگیر و نگیر را دارا می باشند و مقاومت بالایی در برابر خوردگی‌های نقطه ای و یکنواخت دارند به دلیل وجود میزان بالای کروم، نیتروژن و در برخی موارد مولیبدن می باشد.

منبع : Azom

جهت سفارش خرید انواع استیل صنعتی میتوانید با کارشناسان ما در استیل رزاقی با شماره های ذیل تماس حاصل فرمایید

راههای ارتباطی

۳۳۹۲۸۵۸۷

 ۳۳۹۲۸۷۰۳

 ۳۳۹۲۸۷۵۸

 

سوالات متداول

ورق استیل صنعتی چیست ؟

ورق استیل صنعتی که با چند گرید مختلف “۳۱۶L” ، “۳۱۰S” ، “۳۲۱” که هر کدام  دارای خواص مختلفی از جمله  شکلپذیری ، قابلیت جوشکاری ، دارای استحکام بالا، ضد سایش و ضد اسید بودن شناخته میشود .

استیل صنعتی چه خواصی دارد ؟

مقاومت بالا در مقابل خوردگی – ظاهری جذاب و براق – مقاومت در برابر حرارت های بالا و پایین – هزینه ی بسیار کم در برابر طول عمر مفید آن‌ها – نزدیک به ۸۵ درصد آن‌ها قابل بازیافت هستند – به سادگی تولید می گردد – از نظر قابلیت های بیولوژیکی به صورت خنثی عمل می کنند

استیل گروه دوبلکس چه کاربردی دارد ؟

بیشترین کاربردهای این نوع می توان در مبدل های حرارتی، محفظه های تحت فشار، آبگرمکن، تانکر، شفت ها و جلو برندها قطعات گردشی موجود در دیوارهای موج شکن در سکوهای دریایی، تانکرهای حمل مواد شیمیایی، هضم کننده ها و دستگاه های دیگر در صنایع موجود در کاغذ و خمیر کاغذی، سیستم آب‌رسانی دریا و کارخانه های آب شیرین کن می توان نام برد.

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “انواع استیل صنعتی | مشخصات | گرید ها | اطلاعات فنی

  1. محمدرضا زوجی گفت:

    سلام وقت خوش بطورکلی تفاوت استیل بگیر و نگیر چیه و برای تولید قطعات خوردو کدون نوع مناسبه ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز ، هزاران آلیاژ مختلف برای تولید ورق استیل مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما همه آن‌ها در یک دسته بندی به دو نوع ورق استیل بگیر و ورق استیل نگیر تقسیم بندی می‌شوند. البته دسته بندی‌ها و موارد مختلف دیگری از آن ها نیز در بازار موجود است که به نسبت دو دسته ورق استیل بگیر و نگیر کمتر کاربرد داشته و این دو نوع پرکاربردترین انواع ورق استیل در صنایع مختلف هستند.
      تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر را درصد یک ماده به کار رفته در آن‌ها تعیین می‌نماید. ورق استیل نگیر در فرمولاسیون خود دارای کروم بسیار بالایی بوده و در عوض ورق استیل بگیر این ماده را کمتر در ساختار خود داراست. بگیر و نگیر بودن این دو نوع استیل نیز به دلیل خاصیت مغناطیسی آن‌ها تعریف می‌شود. ورق استیل بگیر خاصیت مغناطیسی داشته و توسط آهنربا جذب می‌شود اما نوع نگیر توسط آهنربا جذب نشده و خاصیت مغناطیسی ندارد.
      برای تولید قطعات خودرو استیل نگیر مناسب میباشد .

  2. هجت تقوی گفت:

    سلام ، در حال حاضر ورق استیل صنعتی در چه عرضهایی موجود میباشند ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز ، ورقهای استیل صنعتی در عرضهای ۱*۲-۱٫۲۵*۲٫۵-۱٫۵*۳-۱٫۵*۶ موجود میباشند .

  3. سهیل هدایت گفت:

    سلام
    استیلهای صنعتی ساخت چه کشوریه ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      استیلهای صنعتی در کشورهای تایوان، کره، چین، هند، آفریقای جنوبی، فنلاند و آلمان تولید میشوند .

  4. آرش محمدزاده گفت:

    کدوم یکی از ورق استیل‌های صنیعتی در برابر اسید مقاومت دارند

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      ورق استیل ۳۱۶ ضد اسید میباشد .

  5. میلاد نیازی گفت:

    استیل بگیر قیمت کیلویی چنده

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      جهت استعلام قیمت انواع ورق استیل لطفا با کارشناسان بازرگانی استیل رزاقی تماس حاصل فرمایید .
      شماره های تماس ۰۹۱۲۱۱۳۵۶۹۰-۰۲۱۳۳۹۲۸۵۸۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *