استیل, استیل ضد سایش

ورق استیل نسوز و ضد سایش ۳۲۱ چیست ؟ (مشخصات، ویژگی‌ها، ترکیبات)

استیل ضد سایش

ورق استنلس استیل نسوز ضد سایش با سطح کیفی بالا و با خصوصیات مطلوب از منعطف پذیری پایینی برخوردار است. این خصوصیات سبب شده است این نوع ورق استیل را مطلوب تر از ورق های معمولی نشان دهد چرا که دارای استقامت بالا در مقابل سایش می باشند. این نوع ورق با اضافه کردن عناصری چون نانو بیم و وانادیوم ذوب شده و ضمن پروسه ای ایجاد می شوند. این گونه ورق ها با خنک کن مهار شده ایجاد می شوند.

 

ورق استنلس استیل نسوز  ۳۲۱ ضد سایش چیست ؟

ورق استنلس استیل ضد سایش ۳۲۱ به استنلس استیل ۳۰۴ بسیار شبیه بوده ولی حاوی تیتانیوم مازاد، دست کم ۵ برابر کربن موجود در آن می باشد. این مقدار تیتانیوم مازاد از ایجاد کاربید ها در موقع جوشکاری و در دمای ۴۲۷ الی ۸۱۶ درجه سانتی گراد ممانعت می کند. نیز خاصیت دمای بالای این نوع استنلس استیل را بهبود می دهد.

 

ورق استنلس استیل ضد سایش

استنلس استیل ۳۲۱ در برابر زنگ زدگی، فرسودگی و اکسیداسیون از استقامت بالایی برخوردار است و نیز از استحکام خزشی مطلوبی بهره مند می باشد.

ورق استیل ۳۲۱ آلیاژی زنگ نزن است که با افزودن مقادیر مشخصی تیتانیوم به ترکیب شیمیایی تثبیت شده است. این آلیاژ که در دسته فولادهای ضد زنگ آستنیتی سری ۳۰۰ طبقه بندی می شود، از مقاومت عالی در برابر خوردگی بین دانه ای به دنبال قرارگیری در معرض محدوده دمای رسوب کاربید کروم، بین ۴۲۷ تا ۸۱۶ درجه سانتی گراد برخوردار است. حضور تیتانیوم در ترکیب ورق استیل ۳۲۱ آن را در برابر تشکیل کاربید کروم مقاوم می کند و به عبارتی باعث ثبات آن می شود. منبع

مراحل ساخت ورق استیل نسوز ۳۲۱ (ضد سایش)

 

 

خواص غیر مغناطیسی استنلس استیل نسوز ضد سایش

در حقیقت نگیر بودن نمایانگر خواص غیر مغناطیسی ورق استنلس استیل ضد سایش به دلیل دارا بودن اساس و فرم آستنیتی آن است. آستنیت یکی از بخش های آهن با کانال  FCC است که در آهن بدون وجود مواد آلیاژی تقریبا در دمای ۹۱۰ الی ۱۴۰۰ درجه سانتی گراد ثابت و پایدار است. با اضافه نمودن مواد آستنیت زا نظیر Ni می توان آن را در دمای محیط هم ثابت نگه داشت.

 

به دلیل حضور ۸ الی ۱۰ درصد نیکل در برابر ۱۸ درصد کروم فرم ورق استنلس استیل را به شیوه آستنیتی پایدار می کند. این تغییر فاز سبب تغییر اساسی خاصیت مکانیکی من جمله بالا رفتن فرم پذیری آلیاژ می شود. این استنلس استیل ها در وضعیت بازپخت به علت وجود آستنیت دارای خواص غیر مغناطیسی بوده ولی به علت تغییر فاز امکان دارد مقداری خواص مغناطیسی در آن ایجاد شود.

استیل خشدار 321

ورق استنلس استیل نسوز ضد سایش در واقع با گونه ای از فولاد گفته می شود که شامل دست کم ۱۲ درصد کروم باشد. ولی اکثرا قطعات ریختگی ضد زنگ از نظر تلفیق شیمیایی از حیطه این تشریح ساده پیشتر گام نهاده و دشوارتر شده اند.

استنلس استیل معمولا افزون بر داشتن دست کم ۱۲ درصد کروم حاوی عناصر آلیاژی دیگر نظیر نیکل، مس، کلمبیم، نیتروژن، مولیبدن و… می باشند. افزودن این عناصر آلیاژی برای تولید خاصیت مکانیکی متناسب و ساختار مطلوب اعمال می شوند.هنگام تولید استنلس استیل معمولا مطابق تلفیق شیمیایی نشانه گذاری می شوند. واژه نخست در سامانه بر گونه پیرامون خورنده دلالت دارد، عبارت C برای پیرامون های خورنده حاوی مایعات، عبارت H برای پیرامون های خورنده یا دمای بالا. عبارت دوم  نشان دهنده میزان کروم و نیکل موجود در این قطعات می باشد. هر چه میزان نیکل بیشتر باشد عبارت دوم در دسته بندی ACI از A به  Z عوض می شود.

رقم بعدی بر بیشترین میزان کربن در آلیاژ پایدار به زنگ زدگی X100 دلالت دارد. اگر ذرات آلیاژی دیگری افزون بر کروم و نیکل در استنلس استیل ضد سایش وجود داشته باشند  از طریق افزودن یک واژه دیگر در سامانه ACI  حضور آن را به نمایش می گذارند. برای مثال CF – ۸ M آلیاژی است که دربردارنده ۱۹ درصد کروم و ۹ درصد نیکل و بیشتر از ۰.۰۸ درصد کربن و نیز مولیبدن می باشد.

این نوع آلیاژ ها در حال حاضر در قسمت عمده ای از زندگی ما انسان ها از قاشق و چنگال و لوازم آشپزخانه گرفته تا حرفه های بزرگ شیمیایی و دارویی نقش پر رنگی را ایفا می نماید.

 

ترکیبات استیل نسوز ۳۲۱

محدوده های ترکیبی معمول برای ورق های فولادی ضد زنگ (استنلس استیل ) درجه ۳۲۱ در جدول ۱ آورده شده است. :

 

Grade C Mn Si P S Cr Mo Ni N Other
۳۲۱ min. ۲ ۰.۷۵ ۰.۰۴۵ ۰.۰۳ ۱۷ ۹ ۰.۱ Ti=5(C+N)
max ۰.۰۸ ۱۹ ۱۲ ۰.۷
۳۲۱H min. ۰.۰۴ ۲ ۰.۷۵ ۰.۰۴۵ ۰.۰۳ ۱۷ ۹ Ti=4(C+N)
max ۰.۱ ۱۹ ۱۲ ۰.۷
۳۴۷ min. ۰.۰۸ ۲ ۰.۷۵ ۰.۰۴۵ ۰.۰۳ ۱۷ ۹ Nb=10(C+N)
max ۱۹ ۱۳ ۱

جدول ۱. محدوده ترکیبات برای فولاد ضد زنگ درجه ۳۲۱

 

ویژگی های مکانیکی استیل نسوز ۳۲۱

خصوصیات مکانیکی معمولی ورق های فولادی ضد زنگ درجه ۳۲۱ در جدول ۲ آورده شده است.

درجه مقاومت کششی (MPa) دقیقه قدرت عملکرد ۰.۲٪ اثبات (MPa) دقیقه کشیدگی (٪ در ۵۰ میلی متر) دقیقه سختی
Rockwell B (HR B) max Brinell (HB) max
۳۲۱ ۵۱۵ ۲۰۵ ۴۰ ۹۵ ۲۱۷
۳۲۱H ۵۱۵ ۲۰۵ ۴۰ ۹۵ ۲۱۷
۳۴۷ ۵۱۵ ۲۰۵ ۴۰ ۹۲ ۲۰۱

جدول ۲. خصوصیات مکانیکی فولاد ضد زنگ درجه ۳۲۱

گرید های قابل جایگزین با نسوز ۳۲۱

گرید هایی جایگزینی  احتمالی ورق های فولادی ضد زنگ درجه ۳۲۱ در جدول ذیل آورده شده است.

 

Grade

چرا میتواند جایگزین ورق ۳۲۱ شود ؟

۳۰۴L ۳۰۴L نیاز برای مقاومت در برابر خوردگی بین دانه ای است ، نه برای مقاومت در برابر درجه حرارت بالا
۳CR12 مناسب برای محیط معتدل “دمای بالا”  تا حدود ۶۰۰ درجه سانتیگراد.
۳۰۴H مناسب برای محیط معتدل “دمای بالا” تا حدود ۸۰۰ درجه سانتیگراد.
۳۱۰ دمای محیط کار تا حدود ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد است – برای ۳۲۱ یا ۳۲۱H بسیار زیاد است.
S30815
(۲۵۳MA)
دمای محیط کار تا حدود ۱۱۵۰ درجه سانتیگراد است – برای ۳۲۱ یا ۳۲۱H بیش از حد بالا است.

مشخصه های ورق استیل نسوز ضد سایش

مشخصه های ورق استیل ضد سایش

مشخصه های ورق استیل ضد سایش

ورق استنلس استیل نسوز و ضد سایش معمولا در وضعیت نوردی تولید می شوند. این گونه از صفحات به صورت ویژه ای برای به کارگیری  محافظت دراز مدت در وضعیت دشوار طرح ریزی شده اند. سختی این گونه ورق سبب ایجاد خاصیت ضد سایش و استقامت ساختاری می شود. بالا رفتن سختی مقدار سایش را کم می کند چرا که از صدمه دیدن عناصر ساینده جلوگیری می کند.

یکی از اصلی ترین مسائلی که صنعت با آن روبرو بوده و در پی برطرف نمودن آن می باشد داشتن معلومات و دانش کاربردی منظم و دقیق در خصوص واقعه سایش است. در حقیقت به واقعه لغزید یک ماده یا یک رویه بر روی رویه دیگر که در حقیقت یک عمل مکانیکی به شمار می آید و سبب بند شدن عناصر موجود در سطح شده و سایش سطحی را ایجاد می کند سایش گفته می شود.

ورق های هاردوکس که گونه پایداری از ورق استیل ضد سایش می باشند با استقامت بسیاری که در برابر سایش دارند این مسئله را رفع نموده اند. اکثر سازندگان، ورق استیل ضد سایش را با اسم تجاری خود ایجاد می کنند این اسم در کنار سختی فولاد است که در بخش برینل ارزیابی شده است.

انواع ورق ضد سایش

انواع گرید متنوع از ورق ضد سایش موجود می باشند. هر گرید به صورت رایج تا میزان خاصی سختی برینل تولید می شود، در قیاس با دیگر فولاد هایی که با مدنظر قرار دادن استقامت کششی و چقرمگی تولید می شوند. این بدان جهت است که سختی یکی از عمده ترین علت برای بالا بردن استقامت سایشی ورق استنلس استیل ضد سایش است.

یک گرید رایج به اسم AR400 از انواع ورق ضد سایش  است. ۴۰۰ در اسم آن نمایانگر میزان سختی برینل می باشد. AR450 , AR500 مشابه AR4OO می باشند. اختلاف و تفاوت این آلیاژ ها در این است که میزان سختی برینل بیشتری دارند. هرچند بیشتر از این میزان، سختی برینل کمتری دارد، AR400 بیشتر فرم پذیر خواهد بود.

انواع ورق استنلس استیل ضد سایش در مواردی نظیر ابزار آلات استخراج معدن، ابزارآلات قالب گیری، ریخته گری سیمان، ابزار آلات حفاری و دستگاه های نقاله به کار برده می شوند. انواع ویژه ای از این ورق ها نیز موجود می باشند دارای اسم های تجاری نظیر Hardox 400 و MAS500 مشابه آلیاژ هایی است که قبلا نام برده شد. گرید هایی نظیر Hardox 450 CR نیز وجود دارند.‌ اسم CR به مفهوم سرد شده می باشد.

سوالات متداول

ورق استنلس استیل ۳۲۱ ضد سایش چیست ؟

ورق استنلس استیل ضد سایش ۳۲۱ به استنلس استیل ۳۰۴ بسیار شبیه بوده ولی حاوی تیتانیوم مازاد، دست کم ۵ برابر کربن موجود در آن می باشد. این مقدار تیتانیوم مازاد از ایجاد کاربید ها در موقع جوشکاری و در دمای ۴۲۷ الی ۸۱۶ درجه سانتی گراد ممانعت می کند. نیز خاصیت دمای بالای این نوع استنلس استیل را بهبود می دهد.

خواص غیر مغناطیسی استنلس استیل نسوز ضد سایش به چه دلیل است ؟

در حقیقت نگیر بودن نمایانگر خواص غیر مغناطیسی ورق استنلس استیل ضد سایش به دلیل دارا بودن اساس و فرم آستنیتی آن است.

به چه فولاذی ورق استنلس استیل نسوز ضد سایش میگویند ؟

ورق استنلس استیل نسوز ضد سایش در واقع با گونه ای از فولاد گفته می شود که شامل دست کم ۱۲ درصد کروم باشد. ولی اکثرا قطعات ریختگی ضد زنگ از نظر تلفیق شیمیایی از حیطه این تشریح ساده پیشتر گام نهاده و دشوارتر شده اند.

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “ورق استیل نسوز و ضد سایش ۳۲۱ چیست ؟ (مشخصات، ویژگی‌ها، ترکیبات)

  1. سهیل عبدلی گفت:

    سلام ما در حال راه اندازی کارگاه وسایل صنعتی هستیم که نیاز به ورق استیل نسوز ضد خش داریم شما موجود دارید و اینکه ما به اطلاعات وسیع تری در این مورد احتیاج داریم ممنون میشم اگر کمکمون کنید

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز ، جهت کسب اطلاعات بیشتر در حوزه استیل می‌توانید با کارشناسان ما در استیل رزاقی تماس گرفته و ما با افتخار پاسخگوی تمام سوالات شما خواهیم بود . موفق باشد

  2. همایون چمنی گفت:

    میشه بجای استیل ۳۲۱ از ورق ۳۱۰ استفاده کرد

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      بله گرید ۳۱۰ جایگزین مناسبی برای گرید ۳۲۱ میباشد .

  3. سیاوش بلوکی گفت:

    خیلی سایت خوبی دارد اگر امکان داره ویدئوهایی مانند تولید ورق استیل نسوز بیشتر در سایت قرار دهید

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      ممنون از حسن توجه شما ، بله حتما ویدئوهایی بیشتری در سایت بارگزاری میکنیم، برای مشاهده این قبیل ویدئوها میتوانید اینستاگرام ما razaghisteel را دنبال کنید .

  4. حیدر احمدزاده گفت:

    استیل ۳۲۱ مناسب جوشکاری هست ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      بله این نوع ورق بدلیل داشتن تیتانیوم مازاد نسبت به ورق ۳۰۴ ، مناسب برای جوشکاری میباشد .

  5. امید گفت:

    سلام و ممنون از توضیحاتتون
    ورق ۳۲۱ برای استفاده در تجهیزات پزشکی که خیلی در معرض سایش هستند، مناسب است؟ و چه گریدی مناسب تر و در برابر سایش مقاوم تر هست؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      معمولا ورق ۳۰۴ برای تجهیزات پزشکی مناسب است بدلیل اینکه تجهیزات پزشکی سایش زیادی ندارد ، ولی اگر کار خاصی دارید که سایش زیادی داره بهترین گزینه ورق ۳۲۱ میباشد .

  6. محمد گفت:

    سلام
    خسته نباشید
    آیا ۳۱۰کاربرد های۳۲۱را دارد؟

  7. کامیار رزاقی گفت:

    استیل ۳۲۱ کیلویی هم میفروشید ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      برای دریافت قیمت استیل ۳۲۱ با کارشناسان فروش گروه استیل رزاقی تماس بگیرید . شماره های تماس : ۰۹۱۲۱۱۳۵۶۹۰-۰۲۱۳۳۹۲۸۵۸۷

  8. نیکان طهماسب گفت:

    قیمت ورق استیل ۳۲۱ رولی چند ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      برای استعلام قیمت ورق استیل ۳۲۱ لطفا با کارشناسان فروش بازرگانی استیل رزاقی تماس بگیرید .شماره های تماس : ۰۹۱۲۱۱۳۵۶۹۰-۰۲۱۳۳۹۲۸۵۸۷

  9. کاظم هادیان گفت:

    قیمت ورق استیل ۳۲۱ متری چنده ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      برای استعلام قیمت ورق استیل ۳۲۱ لطفا با کارشناسان فروش بازرگانی استیل رزاقی تماس بگیرید .شماره های تماس : ۰۹۱۲۱۱۳۵۶۹۰-۰۲۱۳۳۹۲۸۵۸۷

  10. نیکا صفری گفت:

    ورق استیل ۳۲۱ به کدام یک از گریدها شبیه است ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      ورق استیل ۳۲۱ به استیل ۳۰۴ بسیار شبیه میباشد .

  11. حسین ماهدشتی گفت:

    میشه ورق استیل ۳۰۴L را جایگزین استیل ۳۲۱ کرد ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      بله استیل ۳۰۴L جایگزین مناسبی برای استیل ۳۲۱ میباشد .

  12. نسرین فرهمند گفت:

    لوله استیل ۳۲۱ موجود دارید ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      برای اطلاع از موجودی انواع ورق و لوله استیل لطفا با شمماره های مندرج در سایت تماس بگیرید .

  13. کیاشا امیری گفت:

    قیمت میلگرد استیل ۳۲۱ چنده ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر
      لطفا برای استعلام قیمت و موجودی با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید .

  14. گلبهار گفت:

    استنلس استیل مارتنزیتی و آستنیتی چه تفاونتی با هم دارند ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در مقاله های موجود در سایت در مورد این موضوع توضیح داده ایم .

  15. هاکان معیری گفت:

    میزان کربن در استیل ۳۱۶ چقدر است ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در مقاله ای که لینک آن را برایتان میگذاریم بصورت کامل در این مورد توضیح داده ایم .
      https://razaghisteel.com/difference-316-and-316l/

  16. زرین گفت:

    تفاوت استیل ۳۱۶ و ۳۲۱ در چیست ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در مورد تفاوت استیل ۳۱۶ و ۳۲۱ در مقالاتی که در سایت بارگزاری شده اند بصورت کامل توضیح داده ایم .

  17. شاهینلو گفت:

    استیل ۳۱۶ و ۳۲۱ چه تفاوتی با هم دارند ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در مورد تفاوت استیل ۳۱۶ و ۳۲۱ در مقالات موجود در سایت توضیح داده ایم .

  18. همایونی گفت:

    استیل ۳۱۰s کیلویی چند ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر
      لطفا برای استعلام قیمت و موجودی با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید .

  19. سام یوسفی گفت:

    قیمت ورق استیل ۳۲۱ متری چنده ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      برای اطلاع از قیمت انواع ورق استیل لطفا با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید .

  20. حیدری گفت:

    استیل ۳۲۱ عرض ۲ موجود دارید ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      لطفا برای استعلام موجودی و قیمت انواع ورق‌ استیل با شماره‌های ۰۹۱۲۱۱۳۵۶۹۰-۰۲۱۳۳۹۲۸۵۸۷ تماس بگیرید .

  21. نادری گفت:

    لوله استیل ۳۲۱ موجود دارید ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      بازرگانی استیل رزاقی فقط در حیطه فروش انواع ورق استیل فعالیت میکند .

  22. مهشید کفیلی گفت:

    قیمت ورق استیل ۳۲۱ متری چنده ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      برای اطلاع از قیمت انواع ورق استیل لطفا با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید .

  23. نایینی گفت:

    قیمت استیل ۳۲۱ متری چنده ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      برای اطلاع از قیمت انواع ورق استیل لطفا با همکاران ما در قسمت فروش تماس بگیرید .

  24. محمد گفت:

    سلام
    برای مشاغل صنعتی که تولید مواد ساینده صنعتی دارند برای ترکیب مواد ساینده مورد نظر در دمای ۱۵۰ درجه سانتی گراد چه استیلی کاربرد دارد
    مسئله ای که باید در نظر گرفته شود اینکه چون مواد ساینده است و در دمای ۱۵۰ ترکیب میشود بدنه استیل نباید خرده شود و حتی سیاهی بدنه استیل ، مواد در حین ترکیب را سیاه نکند.

  25. شاهرخ صبوری گفت:

    قیمت میلگرد استیل ۳۲۱ کیلویی چنده ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      بازرگانی استیل رزاقی فقط در حیطه فروش انواع ورق استیل فعالیت میکند .

  26. شقایق فیضی گفت:

    ورق استیل ۳۲۱ در چه ابعادی موجود دارید ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      برای اطلاع از موجودی انواع ورق استیل لطفا با شماره های ۰۹۱۲۱۱۳۵۶۹۰-۰۲۱۳۳۹۲۸۵۸۷ تماس بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *