استیل, فولاد

۳ تفاوت کلیدی میان استیل و فولاد + آشنایی با نحوه تشخیص استیل اصل

۳ تفاوت عمده فولاد و استیل

در حالت کلی مهم ترین تفاوت فولاد و استیل با یکدیگر در اجزای سازنده آن ها می باشد. در حقیقت هر دو محصول فولاد معمولی و استنلس استیل به عنوان رایج ترین نوع فولاد به کار رفته در زمینه های تجاری، صنعتی و مصرفی می باشند. به راحتی می توان ادعا کرد که فولاد به عنوان یکی از پرکاربرد ترین فلزات در جهان معرفی شده است که سالانه حدود ۳/۱ میلیارد تن تولید شده و به شکل های متنوعی همانند فولاد معمولی و استیل صنعتی تولید و در بازار جهانی عرضه می گردد. خصوصیات و ویژگی های که موجب تفاوت فولاد و استیل اصل را ایجاد می کند عبارت‌اند از :

استیل گونه ای فولاد است که به نام ضد زنگ که برعکس فولادهای عادی در برابر هوا و نم، زنگ نمی زنند. این فرآورده از آلیاژی نظیر آهن با دست کم ۱۱ درصد کروم می باشد. دلیل پدیدار شدن این خواص، ایجاد لایه اکسید کروم خیلی چسبنده با قطر تخمینی بر سطح فولاد می باشد که میزان اکسیژنی که در هوا وجود دارد برای تولید آن کفایت می کند.

فولاد که در زبان انگلیسی Steel خوانده می‌شود در واقع آلیاژی از آهن است که بین ۰٫۰۰۲ تا ۲٫۱ درصد وزن آن از کربن تشکیل شده است. همچنین با تغییر میزان درصد کربن، عناصر آلیاژی و عملیات حرارتی، خواص این فولاد قابل کنترل می‌باشد. منبع

استیل چیست ؟

بشر مدتی بعد از سال ۲۰۰۰ قبل از میلاد مسیح ، با جایگزینی برنز برای ساخت سلاح و ابزار ، شروع به استفاده از آهن کرد. آهن برتری خود را برای سه هزار سال آینده در اروپا ، آسیا و آفریقا ادامه داد ، اما وقتی هنری بسمر ، در اواسط دهه ۱۸۵۰ آن را اختراع کرد ، جای خود را به فولاد داد.فولاد ب

ر پایه آهن است و حاوی کربن ، سیلیسیم و منگنز است. این ماده از طریق اکسیداسیون انتخابی ناخالصی ها در فلز گرم ، ضایعات یا DRI ساخته می شود. فولاد با توجه به کیفیت و

مشخصات نوع آن ، زیرمجموعه های زیادی دارد و از جمله این خصوصیات می توان به مقاومت ، شکل پذیری ، سختی ، هزینه و غیره اشاره کرد.

"تفاوت

تعدادی از این نوع مانند نیکل به هیچ وجه مغناطیسی نیستند. به معنای عام ، فولاد از نظر محتوای کربن طبقه بندی می شود. ضد خوردگی ، انعطاف پذیری و سختی آن است. به منظور افزایش خواص ، فولاد با کروم ، نیکل ، مولیبدن و سایر عناصر آلیاژ می شود. به دلیل استحکام ، سختی و کشش ، از فولاد کروم در ساخت اتومبیل و قطعات هواپیما استفاده می شود. بزرگترین صنعت در جهان فولاد است که بالغ بر ۱.۳ میلیارد تن در سال است.

کروم در استیل

دست کم میزان درصد کروم برای ایجاد لایه مستحفظ ۱۰.۵٪ است که در این حالت این فولاد شناخته شده و پرکاربرد فقط در برابر اتمسفر معمولی پایدار است. هنگامی که درصد کروم به ۲۵ تا ۳۰درصد بالا رود خاصیت عمده این محصول یعنی استقامت به زنگ زدگی ، بالا رفته و استقامت به اکسیداسیون به بیشترین حد ممکن خود می رسد. غیر فعال شدن در برابر زنگ زدگی حالتی ناپایدار از استنلس استیل است که ثبات و مقاومت آن افزون بر تلفیق فولاد به مواردی مانند نوع، غلظت پیرامون خورنده،دما و… بستگی دارد.

کروم در استیل

کروم در استیل

با آنکه اکثراً مصارف این ورق به دلیل خاصیت استقامت به زنگ زدگی آن ها در پیرامون انواع گوناگون شیمیایی است، ولی مصارف عمده دیگر آنها در دما های بسیار به اسم آلیاژهای پایدار به دما می باشد که همواره به آن دقت کمتری می شود.به عقیده عموم و در میان مردم استیل تحت عنوان فلز شناسایی شده است در صورتی که این محصول نوعی آلیاژ می باشد. آلیاژی از جنس آهن با درصدی از تلفیق کربن می باشد که درصد این عنصر ویژگی های منحصر به فردی این آلیاژ را نیز دگرگون می سازد. آلیاژ آن دارای استقامت و منعطف پذیری است که برای مصارف ها و موارد متنوع بسیاری به کار برده می شود. در ادامه مطلب با ما باشید تا شما را با مشخصه هایی از این محصول و موارد استفاده از آن آشنا سازیم.

استیل

استیل

آیا استیل زنگ می زند؟

باید گفت استیل نوع آلیاژ از آهن و درصدی از دیگر عنصرها است. عنصر کروم چنانچه به آهن اضافه شود آلیاژ خیلی مستحکم با خواص بی مانندی صورت می گیرد. ولی این فراورده نقص هایی را نیز دار  من جمله زنگ زدگی در مقابل نم خیلی زیاد، چنانچه این محصول در وضعیت اقلیمی با رطوبت اندک قرار گیرد صد

مه ای به آن وارد نمی شود ولی اگر رطوبت زیاد باشد خوردگی صورت می گیرد که برای این حالت بایستی این محصول را ضد زنگ نمود.

استیل

استیل

برای ایجاد توان ضد زنگ بودن در این محصول بایستی به آلیاژ استیل مقداری کروم را تقریباً ۱۰.۵ درصد بالا برد بدین گونه با تلفیق شدن آهن با اکسیژن هوا هم به تعامل شیمیایی وارد شده و اکسید کروم را به وجود می آورند. اکسید کروم بر روی آن به شکل یک کاور نارسانا قرار می گیرد با این وجود این توانایی مشاهده نمی شود ولی کار اساسی را اعمال می کند و آن مراقبت آلیاژ مربوطه در مقابل زنگ زدگی و خوردگی می باشد. می توان برای افزایش استقامت این ورق کاربردی درصدی از دیگر عناصر نظیر منگنز، نیکل و…  را هم به کار برد‌.

آشنایی با ویژگی های استیل اصل

استیل اصل دارای خصوصیات مناسب زیادی است که به مصارف بسیط آن در تولید قطعات و بخش های تولید کننده در خیلی از دپارتمان های صنعتی کمک می کند. همچنین  شناسایی این خصوصیات می تواند در  به کار بردن روش های تشخیص استیل اصل کمک شایانی کند.  عمده ترین ویژگی این ورق به علت دارا بودن کروم در مقابل زنگ زدگی مقاوم است.دست کم ۱۰.۵ درصد کروم سبب می شود فولاد حدود ۲۰۰ برابر در مقابل زنگ زدگی نسبت به فولادهای بدون کروم  استقامت داشته باشد.

استیل ضد زنگ

از دیگر ویژگی آن برای مصرف کنندگان می توان به استقامت و ماندگاری بسیار آن، استقامت در مقابل دمای بالا یا پایین، بالا رفتن فرم پذیری و تولید راحت، مراقبت کم هزینه، دوام بالا و شکلی زیبا اشاره نمود و از لحاظ محیطی  مساعد و قابلیت بازیافت را دارد. مسئله عمده ی دیگر در خصوص این آلیاژ این است که بعد از پایان تولید احتیاجی به کاور یا رنگ آمیزی ندارد.سری ورق استیل ۳۰۰ ورق استیل نگیر هستند و سری ورق استیل ۴۰۰ بگیر هستند. در مورد تفاوت ورق استیل بگیر با ورق استیل نگیر اینجا بخوانید.

آشنایی  با نحوه تشخیص استیل اصل

از استیل با خواص ضد زنگ بودن در تأسیسات، ترابر ها، محصولات برقی و… استفاده می شود. این فراورده آلیاژی از جنس آهن است که همان گونه که قبلاً بیان شد بر مبنای عنصر  کروم است. عناصری نظیر ازت، سیلیکون، نیکل، مس، تیتانیوم ، آلومینیوم و کربن در  جز عناصری هستند که در استیل های ضد زنگ یافت می شوند. همچنین نحوه تشخیص نوع اصل بر پایه خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن هستند. این آلیاژ در مقابل زنگ زدگی ، فرسودگی و اصطکاک استقامت دارد و نیز منعطف پذیر بوده و دارای خواص مغناطیسی است و یقیناً جریان الکتریکی هم نمی باشد. هنگامی که به اصل بودن این فراورده اطمینان ندارید روش های گوناگونی برای شناسایی آن وجود دارد که در زیر به ۲ مورد آن خواهیم پرداخت:

تست با آهن ربا برای استیل نگیر

یکی از رایج ترین روش های تشخیص ورق استیل اصل نگیر به کارگیری از آهن ربا است. برای به کارگیری این شیوه آهن ربا را روی تکه ای که می خواهید تست را بر روی آن انجام دهید بچسبانید اگر آهن ربا را نگه داشت یعنی اصل است در غیر این صورت احتمالاً فلزی دیگر نظیر آلومینیوم است.

استیل نگیر

استیل نگیر

تست با اسید

بایستی در این روش بخشی از قطعه که صدمه دیدن زیاد مهم نیست را تعیین نمایید و با قطره چکان مقداری اسید هیدروکلریک اسید را بر روی قطعه مد نظر بچکانید و تقریباً ۳۰ دقیقه آن را به حال خود بگذارید. سپس آن بخش را تمیز نماید اگر تغییر رنگ نداده باشد جنس ورق مربوطه کاملاً اصل است.

استیل

استیل

آشنایی با کاربرد استیل

از ورق استیل در صنایع خودرو سازی،تولید دستگیره های جذاب و زیبا برای درهای ساختمان و فروشگاهی، لوازم آشپزخانه، آسانسور و… به کار برده می شود. در این بین استفاده از آن به عنوان رایج ترین ورق مرغوب و بادوام در آشپزخانه بسیار حائز اهمیت است. این فراورده دارای استقامت خیلی بالایی است که به آسانی با اکسیژن موجود در هوا تلفیق نمی شود و به همین دلیل زنگ زدگی در این آلیاژ انجام نمی گیرد. این  امر باعث شده تا این محصول ‌طرفداران بسیاری را در نواحی نمناک و شرجی به خود جذب نماید.

از دیگر کاربردهای رایج این محصول می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  1. کاربرد آن در تولید مبلمان
  2. ایجاد برق
  3. ساخت لوازم آشپزخانه
  4. استفاده از آن در تولید ابزارآلات بیمارستانی
  5. ساخت تجهیزات کشاورزی
  6. و غیره

فولاد و استیل برای زندگی بهتر

رشد روزافزون جمعیت جهانی و سبک های زندگی کنونی گویای اکوسیستم های جهان است. در نتیجه انتشار زیاد CO2 و مشکلات دفع زباله تهدیدهای بی نظیری برای تمدن کنونی است. و تا حد زیادی پاسخگویی به نیازهای جهان  به عنوان زیرساخت می‌باشد.به کمک فولاد شهرها را مطابق با آب و هوا می سازد و تأثیرات بلایای طبیعی را به حداقل می رساند. ماهیت قابل بازیافت فولاد و محصولات جانبی آن یک مزیت است ، زیرا این مواد اولیه است که اقتصاد جهانی را برای پیشبرد توسعه پایدار ادغام می کند.

آشپزخانه استیل

آشپزخانه استیل

کربن به فولاد اضافه می شود ، به فولاد کربنی تبدیل می شود. استیل و فولاد کربن در تولید انواع مختلف کاربردهای تجاری و مصرفی استفاده می شود. تفاوت بین آنها برای تأمین اهداف مورد نظر بستگی ترکیبات آن دارد .

فولاد (فولاد کربن)

طبق فرهنگ لغت Merriam-Webster ، “فولاد آهن تجاری است که حاوی کربن در هر مقدار تا حدود ۱.۷ درصد به عنوان یک ماده سازنده آلیاژی ضروری است ، در شرایط مناسب قابل انعطاف است و به دلیل قابلیت انعطاف پذیری و میزان کربن کمتر از چدن متمایز می شود. ” به فولاد کربن گاهی اوقات “فولاد ساده کربن” گفته می شود. موسسه آهن و فولاد آمریکا ، فولاد کربن را به این معنی که کمتر از ۲٪ کربن دارد و هیچ عنصر آلیاژی قابل توجه دیگری ندارد. سهم عمده تولید فولاد به فولاد کربن اختصاص دارد.

"<yoastmark

فولاد چگونه آلیاژی است ؟

فولاد آلیاژی است که از آهن و کربن ساخته شده است.  فولاد ضد زنگ دارای مقدار زیادی کروم است که برای جلوگیری از خوردگی و لکه گیری ، یک لایه نامرئی بر روی فولاد تشکیل می دهد. فولاد کربن دارای محتوای کربن بالاتری است که به این ترتیب نقطه ذوب کمتری ، قابلیت انعطاف پذیری و دوام بیشتر و توزیع بهتر گرما به فولاد می دهد.

"<yoastmark

مزایای استنلس استیل

  1. خواص مقاوم در برابر خوردگی
  2. مقاوم در برابر دمای بالا و پایین
  3. در انواع متنوعی وجود دارد
  4. قوی و بسیار بادوام
  5. نگهداری کم و به راحتی تمیز می شود
  6. ماندگار ، با هزینه نسبتاً کم در طول چرخه عمر
  7. در صورت تمایل به ظاهر آرایشی جذاب ، می توان یک پایان خاص به آن داد ، و به راحتی لکه دار نمی شود
  8. سازگار با محیط زیست و قابل بازیافت است

 

مزایای استنلس استیل

مزایای استنلس استیل

معایب استنلس استیل چیست ؟

  1. هزینه بالا خصوصاً در هزینه اولیه
  2. بدون ماشین آلات و تکنیک های پیشرفته قابل مصرف نیستد
  3. اغلب  منجر تولید زباله های پرهزینه می‌شود
معایب استنلس استیل

معایب استنلس استیل

مزایای فولاد کربن چیست ؟

  1. استحکام بالا
  2. فلز ارزان (به نسبت)
  3. مقاوم در برابر سایش
  4. با دوام و مقاوم در برابر ضربه
  5. کار با آن ایمن است و در مقایسه با سایر فلزات کار می کند
  6. سازگار با محیط زیست و بازیافت آن آسان است

"مزایای

معایب فولاد

  1. به علت مقاومت بالا ، کار با آن دشوار است
  2. شکننده ، به راحتی خم یا قالب گیری نمی شود
  3. بیشتر در معرض زنگ زدگی و خوردگی است
  4. از نظر ظاهر نمی تواند به پایان فولاد ضد زنگ برسد

"معایب

ویدئوی تفاوت فولاد و استنلس استیل

 

۳ تفاوت عمده فولاد و استیل

تفاوت اول

وقتی مقدار کربن در فولاد افزایش یابد ، نقطه ذوب فولاد کاهش یافته و سخت و قویتر می شود ، اما در عین حال کمتر قابل انعطاف و انعطاف پذیر خواهد بود. هنگامی که محتوای کربن آن کاهش می یابد ، فولاد خم می شود. این بدان معناست که این کربن است که باعث استحکام فولاد می شود ، در حالی که خاصیت ارتجاعی را کنار می گذارد. محصولات فولاد کربنی ، مانند تابه ها و قابلمه هایی که برای پخت و پز استفاده می شوند ، به طور مساوی نسبت به سایر فولادها داغ می شوند. معمولا ، فولاد کربن دارای یک پایان بدون درخشش است.

تفاوت دوم

فولاد خفیف نوعی فولاد کربنی است و حاوی ۰۵/۰ – ۲۹/۰ درصد کربن است ، در حالی که نوع متوسط ​​آن ۳۰/۰ – ۵۹ درصد است. در فولاد با کربن بالا ۶۰/۹۹٪ کربن و در فولاد کربنی فوق العاده کربن ۰.۰۰ – ۲.۰۰٪ کربن وجود دارد. فولاد به فولاد کربنی تبدیل می شود ، به شرطی که تا ۲.۱٪ کربن داشته باشد. اگر درصد کربن در فولاد بیش از این باشد ، چنین فولادی چدن محسوب می شود.

تفاوت سوم 

فولاد کربن سفت است و آهن ربایی را از خود نشان می دهد. به همین دلیل است که آنها به طور گسترده در اتومبیل ها و وسایل برقی استفاده می شوند. مقاومت در برابر زنگ زدگی ضعیف را نشان می دهد ، بنابراین از آنها در محیط های خورنده بدون استفاده از برخی از پوشش های محافظ استفاده نمی شود.

 

"<yoastmark

همه چیز درباره تفاوت فولاد و استیل از لحاظ ساختاری

"تفاوت

پیش از آنکه بخواهیم مطالبی را در مورد تفاوت فولاد و استیل خدمتتان ارائه کنیم بد نیست کمی با مشخصات ظاهری و ویژگی های این دو محصول آشنا شوید. فولاد که در زبان انگلیسی به معنای Steel نامیده شده در اصل آلیاژی از آهن بوده و وزن تشکیل دهنده ی آن ما بین ۰۰۲/۰ تا ۱/۲ درصد کربن می باشد. همچنین با تغییر در میزان درصد کربن آن پروسه هایی همانند پروسه آلیاژی ، پروسه حرارتی و خواص آن را  می توان قابل کنترل کرد.

به دلیل وجود کربن در ساختارش منجر به  استحکام کششی و قیمت مناسب آن شده است. آن را در طیف گسترده ای از صنایع مختلف همانند ساختمان سازی، سازه های زیر ساختی، ابزارها، کشتی ها، قطارها، خودرو ها، ماشین آلات، تجهیزات و سلاح های نظامی به کار گرفته می شود و بخش بسیار بزرگی از تولیدات فولاد در جهان را به خود اختصاص داده است.

همچنین عمده ترین تفاوت فولاد و استیل را می توان این‌گونه بیان نمود که به دلیل وجود کربن در روند ساخت و تولید این محصول فولاد موجب شده تا عملیات مربوط به جوشکاری آن به نسبت استیل راحت تر گردیده است و در نهایت مقاومت کمتری از لحاظ خوردگی و زنگ زدگی داشته باشد. این روزها صنعت فولاد سازی را به عنوان بهترین صنعت قلمداد می کنند.در یک تقسیم بندی کلی می توان فولاد را به ۳ دسته ی کلی به نام های (فولاد نرم، فولاد متوسط و فولاد سخت) تقسیم بندی کرد. این محصول به علت قابلیت شکل پذیری و مقاومت بالا به عنوان یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی به شمار می رود.

استیل

استیل

دنیای متفاوت استیل

بعد از آشنایی کامل با فولاد نوبت به استیل می رسد که دنیای متفاوت خود را دارد. فولاد زنگ نزن یا به عبارت دیگر Stainless steel آلیاژی از فولاد است . این محصول برای اولین بار در سال ۱۹۱۳ توسط شفیلد هری برارلی کشف شد. در حقیقت هری برارلی با این کشف بزرگ خدمتی بزرگی را به دنیای صنعت امروزی نمود. که اصلی ترین عناصر تشکیل دهنده آن آهن، کروم (حداقل درصد جرمی۵/۱۰) و کربن (حداکثر درصد جرمی کربن ۲/۱) می باشد.

یکی از راه کارهای اساسی در رابطه با حل مشکلات جدی مانند زنگ زدگی این است که استیل با تشکیل لایه ی سطحی اکسید کروم مانع تماس بیشتر ماده با محیط اطراف می گردد با استفاده از این لایه تشکیل شده نه تنها مانع زنگ زدگی نمی شود بلکه به طور جدی اگر اثری از خراش بر روی سطح ایجاد شود با ترمیم خود اثر خش را از بین می برد.

استیل

استیل

در رابطه با دیگر مواردی که به عمده ترین تفاوت فولاد و استیل ختم می شود لازم است بدانید که اگر برای محیط کاری گرید یا استیل مناسبی انتخاب شده باشد این لایه توانایی آن را دارد که دوباره بازسازی شود در غیر این صورت اگر چنین اتفاقی نیفتد منجر به زنگ خوردن فولاد ضد زنگ می شود. فولاد ضد زنگ را به شکل های گوناگونی همانند ورق استیل، میلگرد استیل، پروفیل، سیم و لوله تولید می کنند. استیل در جواهر سازی و ساعت سازی کاربرد فراوانی دارد. به طور عمده این محصولات در داخل کشور عزیزمان تولید نمی شوند و تمامی آن‌ها وارداتی می باشند. به دلیل روش های خاص استیل قیمت مقاطع گوناگون مختلف استیل در تمامی آلیاژها نسبت به فولاد گرانتر می باشد.

استنلس استیل یا فولاد (استیل کربن)  کدام یک بهتر است؟

فولاد استنلس استیل دارای مقدار ۰.۰۴-۰.۳٪ کربن است و رایج ترین درجه فولاد کربنی است. فولاد خفیف همچنین از فولاد کم کربن در نظر گرفته می شود زیرا به عنوان کم کربن ۰.۰۵-۰.۲۵٪ تعریف می شود. فولاد ملایم قابل انعطاف ، بسیار شکل پذیر است و می تواند برای قطعات بدنه اتومبیل ، صفحات و محصولات سیم و …  استفاده شود.

 

"استنلس

شناسایی تفاوت فولاد و استیل از لحاظ ظاهری

در وهله ی اول یکی از بارزترین و مشخص ترین تفاوت فولاد و استیل که به چشم قابل رؤیت می باشد، شکل ظاهری آن‌ها است فولاد معمولی شکل و شمایلی مات مانند دارد این در حالی است که استیل به دلیل وجود کروم در ساختارش ظاهری درخشان و براق دارد.

آیا استیل و فولاد از ترکیبات کربن تولید شده است ؟

فولاد و استیل  از آهن و کربن تشکیل شده است. این مقدار کربن و آلیاژهای اضافی است که خصوصیات هر درجه را تعیین می کند.

تفاوت فولاد و استیل از لحاظ آلیاژی

در رابطه تفاوت فولاد و استیل از لحاظ آلیاژی می توان این‌طور بیان نمود که عناصر آلیاژی (کروم، نیکل، مولیبدن و دیگر عناصر) بیشتری در استنلس استیل در قیاس با فولاد به کار گرفته شده است. اما میزان دقیق عناصر آلیاژی استنلس استیل مشخص نمی باشد. این مورد بیشتر در صنعت هوا و فضا بیشتر از بقیه ی صنایع به چشم می آید. از دیگر تفاوت های مهم و برجسته ی فولاد و استیل می توان به چند مواردی از آن‌ها اشاره نمود:

  • تفاوت فولاد و استیل از لحاظ سختی، استیل در قیاس با فولاد سخت تر بوده و در نهایت چکش خواری استیل کمتر می باشد.
  • با افزودن کربن به فولاد های معمولی این قابلیت را پیدا می کند که خصوصیات مکانیکی خود را بهبود بخشد.
  • از نظر قیمتی تفاوت فولاد و استیل، معمولاً استیل ها از قیمت بالاتری نسبت به فولاد برخوردارند.
  • تفاوت فولاد و استیل از لحاظ رسانایی حرارتی، در حقیقت استیل قابلیت استفاده در شرایط گرمایی بالایی را دارد.
  • تفاوت فولاد و استیل از لحاظ طول عمر: استنلس استیل در مقایسه با فولاد طول عمر بیشتری دارد و به طور کامل قابل بازیافت می شود. در حالی که در استیل های تولید شده چنین مشخصه ای یافت نمی گردد.

"<yoastmark

جمع بندی

به عنوان جمع بندی کلی اگر بخواهیم به تفاوت میان فولاد و استیل نگاهی اجمالی داشته باشیم. باید یادآوری کنیم که استیل در مقایسه با فولاد نوع آلیاژ شناخته شده تری است و با ترکیب آهن و کروم شناخته شده است. اما فولاد کربنی از نظر مکانیکی سخت تر و قوی تر می باشد. برای بسیاری از محصولات که نیازمند مقاومت مکانیکی بالایی هستند بهترین گزینه می باشد. مقاومت در برابر زنگ زدگی، لکه، خوردگی، شرایط نگهداری آسان، قیمت پایین و درخشش و جلای مناسب موجب شده تا استنلس استیل را به فلزی ایده آل در صنایع مختلف تبدیل کند.

 

منبع :

https://www.appmfg.com/blog/stainless-steel-vs-carbon-steel.-whats-the-big-deal#:~:text=Carbon%20steel%20and%20stainless%20steel,greater%20than%2010.5%25%20chromium%20content.

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “۳ تفاوت کلیدی میان استیل و فولاد + آشنایی با نحوه تشخیص استیل اصل

  1. کیارش حاجیان گفت:

    سلام خسته نباشید ، بهترین راه برای تشخیص فولاد و استیل چیست ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز ، بهترین و قابل روت ترین راه تشخیص فولاد از استیل شکل ظاهری آنها میباشد شکل ظاهری فولاد مات و استیل براق و درخشان است .

  2. بهار گفت:

    سلام خسته نباشید .دلیل ایجاد ترک در قطعات استیل حین عملیات حرارتی چیه؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      انتخاب نادرست آلیاژ حرارتی ، حتما باید استیل نسوز ۴۸۴۱ باشد

  3. محمدرضا گفت:

    آیا روشی برای تشخیص استنلس استیل های سری ۳۰۰ و ۲۰۰ ک هرو غیر مغناطیس هم هستند وجود داره؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      آزمایش با محلول آزمایشی یکی از راههای تشخیص استیل سری ۲۰۰ و ۳۰۰ میباشد ولی مطمئن ترین راه متالوژی میباشد .

  4. طاها ناصری گفت:

    برای ساخت مبل هم میشه از استیل استفاده کرد استقامت داره ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      یکی از کاربردهای استیل ساخت مبلمان است .

  5. هورا بلالی گفت:

    معایب استنلس استیل در چیست ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر
      معایب استنلس استیل عبارت است از :
      هزینه بالا خصوصاً در هزینه اولیه
      بدون ماشین آلات و تکنیک های پیشرفته قابل مصرف نیستد
      اغلب منجر تولید زباله های پرهزینه می‌شود

  6. علی فدایی گفت:

    فولاد و استیل چه تفاوتی با هم دارند ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در مورد تفاوت فولاد و استیل بصورت کامل در مقاله فوق توضیح داده ایم .

  7. حمزه کریمی گفت:

    تفاوت استیل و فولاد ضد زنگ در چیست ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در مورد تفاوت استیل و فولاد ضد زنگ در این مقاله بصورت کامل توضیح داده ایم .
      https://razaghisteel.com/%d8%aa%d9%81%d8%a7%d9%88%d8%aa-%d9%81%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%af-%d9%88-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%db%8c%d9%84/#comment-902

  8. هانا رضایی گفت:

    فرق کروم با استیل چیه ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      فولاد آبکاری کروم و فولاد ضد زنگ دو نمونه از فولادهایی هستند که از آن ها برای ساخت بسیاری از وسایل مانند شیرالات، تجهیزات ساختمانی، قطعات خودرو، ظروف آشپزخانه و … مورد استفاده قرار می گیرد. با وجود شباهت های ظاهری که این دو فولاد با یکدیگر دارند اما ماهیت و ویژگی های کیفی و کاربردی آن ها با یکدیگر بسیار متفاوت است. فولاد ضد زنگ در واقع نوعی آلیاژ است که از ترکیب آهن با عناصر مختلف مانند کربن، کروم، نیکل، سیلیسیم و … ساخته می شود. مهمترین ویژگی فولادهای ضد زنگ یا استنلس استیل که به آن ها استیل نیز گفته می شود مقاومت بالای آن ها در برابر زنگ زدگی و خوردگی ست. در مقابل فولاد آبکاری کروم تنها روکشی از فلز کروم دارد. هر چند این روکش مانع از خوردگی و زنگ زدگی فلز می شود اما چنانچه فلز معرض ضربه یا خراشیدگی قرار بگیرد خوردگی می تواند در آن نفوذ کند. بنابراین از نظر استحکام و دوام پایین‌تر از فولاد ضد زنگ است. همین مساله نیز اختلاف قیمت فولاد ضد زنگ و فولاد آبکاری کروم را توجیه می کند.

  9. کیوان علیزاده گفت:

    مهمترین مزایای استنلس استیل چیست ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      از مهمترین مزایای استنلس استیل میتوان به خواص مقاوم در برابر خوردگی و مقاوم در برابر دمای بالا و پایین اشاره کرد .

  10. هاجر اسماعیلی گفت:

    فولاد و کربن استیل چه فرقی با هم دارند

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در مورد تفاوت فولاد و کربن استیل در مقاله فوق بصورت کامل توضیح داده ایم .

  11. شمیم مظفری گفت:

    چجوری میشه متوجه شد قاشق استیل اصل است یا نه ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      برای نحوه تشخیص قاشق استیل اصل وجود موج و لکه‌هایی برجسته و قابل لمس روی دسته‌ی آن‌ها و همچنین پولیش ضعیف آن قابل مشاهده است.

  12. فاطمه نصری گفت:

    تفاوت استیل و چدن در چیست ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در مورد استیل در مقاله فوق و دیگر مقاله های موجود در سایت بصورت کامل توضیح داده ایم اما چدن نوعی آلیاژ است که از ترکیب آهن و کربن به دست می آید.

  13. یوسف گفت:

    سلام
    میشه از لوله استیل بدون درز(مانسمان) برای بوش سیلندر موتور استفاده کرده

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      بله میشه استفاده کرد .

  14. حامی گفت:

    تفاوت استیل و آهن از لحاظ ساختار شیمیایی در چیست

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در این مورد در مقاله فوق بصورت کامل توضیح داده ایم .

  15. ایرج گفت:

    برای ساطور تیغه استیل یا فولاد بهتره ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      اگر ساطور را برای خرد کردن سبزی یا مرغ یا … میخواهید ساطور استیل بهترین انتخاب است . ولی اگر می خواهید که با ساطور استخوان خرد کنید بهتر است از یک ساطور فولادی استفاده کنید چرا که ساطور های فولادی در مقابل ضربات مقاوم هستند و نمی شکنند .

  16. رحمانی گفت:

    فولاد و چدن چه تفاوتی با هم دارند ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      تفاوت فولاد و چدن به سه قسمت تقسیم میشود : مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی – قابلیت ریزش – قیمت

  17. فرهمند گفت:

    تفاوت استیل و استنلس استیل در چیست

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در مورد این موضوع بصورت کامل در مقاله فوق توضیح داده ایم .

  18. صالح معادی گفت:

    تفاوت انواع استیل با فولاد چیه

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در مورد تفاوت استیل و فولاد در مقاله فوق بصورت کامل توضیح داده ایم .

  19. رادین گفت:

    سلام
    وقت بخیر
    استیل گران هست یا کربن استیل

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      از لحاظ قیمتی کربن استیل مقرون به صرفه تر است .

  20. محمد محمدی گفت:

    سلام خسته نباشید استاد
    تیغه های آره نواری نجاری از چه نوع فولادی ساخته شدند
    یا تیغه بوهلر تراشکاری که هم سخت هستن هم ضد زنگ
    ممنون استاد

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      تیغه های اره نجاری از فولاد بی متال اروپایی ساخته میشوند .

  21. محمدی گفت:

    تفاوت فولاد و استیل در چیست ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در مقاله فوق در این مورد بصورت کامل توضیح داده ایم .

  22. ترابی گفت:

    نحوه تشخیص قاشق استیل اصل به چه صورت میباشد ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      شما میتوانید برای تشخیص قاشق استیل اصل با سرچ در گوگل بهترین روش را پیدا کنید .

  23. محیای گفت:

    مهمترین تفاوت استیل و فولاد ضد زنگ در چیست ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در مقاله ای که لینک آن را برایتان میگداریم بصورت کامل در این مورد توضیح داده ایم .
      لینک مقاله : https://razaghisteel.com/%d8%aa%d9%81%d8%a7%d9%88%d8%aa-%d9%81%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%af-%d9%88-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%db%8c%d9%84/#comment-902

  24. مصطفوی گفت:

    معایب استنلس استیل در چیست ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در مقاله ای که لینک آن را برایتان میگذارین در این مورد بصورت کامل توضیح داده ایم
      لینک مقاله : https://razaghisteel.com/%d8%a2%d8%b4%d9%86%d8%a7%db%8c%db%8c-%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%84-%d8%a8%d8%a7-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%86%d9%84%d8%b3-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%db%8c%d9%84/

  25. زنگنه گفت:

    بیشترین تفاوت استیل و چدن در چیست ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیزم
      شما میتوانید با سرچ گوگل اطلاعات کافی را در این مورد کسب نمایید .

  26. سام گفت:

    سلام و درود ببخشید برای ساخت یه قطعه فلزی برای اتومبیل که کمترین انتقال دمارو بگیره به نظرتون از چی استفاده کنم استنلس استیل یا استیل ساده یا اینکه فولاد
    یاداور بشم که این قطعه هوارو ار داخلش منتقل میکنه برای همین هرچقدر دمای کمتری داشته باشه یعنی دمای کمتری رو از موتور بگیره اثر مستقیم داره روی چگالی هوای عبوری ازش
    متشکرم

  27. یاوری گفت:

    تفاوت استیل و استنلس استیل از لحاظ ساختاری در چیست ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در این مورد در مقاله فوق بصورت کامل توضیح داده ایم .

  28. بهادری گفت:

    بهترین راه برای تشخیص فولاد و استیل چیه ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      همانطور که در بالا گفته شد بهترین و قابل روت ترین راه تشخیص فولاد از استیل شکل ظاهری آنها میباشد شکل ظاهری فولاد مات و استیل براق و درخشان است .

  29. علینژاد گفت:

    مزایای استنلس استیل در چیه ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در مقاله فوق بصورت کامل در این مورد توضیح داده ایم .

  30. مرادزاده گفت:

    برای تولید چاقو تیغه استیل یا فولاد مناسبتره ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      ساخت چاقو با استنلس استیل یکی از بهترین گزینه‌ها میباشد .

  31. پیمان گفت:

    سلام عرض ادب میتونم بدونم صفحه مورد استفاده در تجهیزات اشپزخانه به اصطلاح گریل های تخت روغنی که روش برگر درست میکنن از چی هستش برند های ایرانی چدن با روکش کروم هستش که واقعا اذیت کنندس ولی سایت های خارجی میتویسن فولاد ضد زنگ ولی چه مدلی چه الیاژی رو میتونید راهنمایی کنید با چیزی که مدام رو حراررت باشه سطحش کاملا صاف و صیقلی پخش حرارت یکنواخت باشه دیر تر هم سرد با تشکر

  32. نیما گفت:

    راحتترین راه برای تشخیص فولاد و استیل چیست ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      همانطور که در بالا گفته شد بهترین و قابل روت ترین راه تشخیص فولاد از استیل شکل ظاهری آنها میباشد شکل ظاهری فولاد مات و استیل براق و درخشان است .

  33. کارن ترابی گفت:

    استیل و چدن چه تفاوتهایی با هم دارن ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      شما میتوانید با سرچ گوگل اطلاعات کافی را در این مورد کسب نمایید .

  34. سها گفت:

    قیمت استیل گرونتره یا کربن استیل؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      همانطور که در بالا گفته شد از لحاظ قیمتی کربن استیل مقرون به صرفه تر است .

  35. علی تیرداد گفت:

    فولاد مقاومت بیشتری داره یا استیل ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      همانطور که در مقاله فوق توضیح داده شد فولاد مقاومت بسیار بالایی دارد و به همین دلیل کار با این آلیاژ بسیار سخت است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *