استیل

تفاوت استیل و آهن در چیست ؟ (تفاوت استیل و نقره، برنج فولاد و … )

تفاوت استیل و آهن

در برخی از موارد تفاوت ظاهری زیادی بین استیل و سایر فلزات مانند نقره، آلومینیوم، استنلس‌استیل و موارد دیگر وجود ندارد و تشخیص آن‌ها از یکدیگر سخت است. اگر با دانش متالورژی آشنا باشید می‌توانید تعریف مشخصی از استیل، فولاد، آهن، نقره، آلومینیوم و تفاوت آن‌ها ارائه دهید. بااین‌حال در موارد زیادی دیده شده است که خریداران و فروشندگان در این بازار به‌اشتباه می‌افتند، درحالی‌که واژه استیل تفاوت‌های زیادی با سایر فلزات مانند آهن و نقره دارند. اگر قصد دارید تا از تفاوت استیل و بقیه فلزات آگاه شوید ادامه مطلب را از دست ندهید.

تفاوت استیل و آهن چیست؟

شاید این سوال برای شما مطرح باشد که تفاوت استیل و بقیه فلزات مانند آهن در چیست و چگونه می‌توان در زمان کوتاه آن‌ها را از یکدیگر تشخیص داد. برای پاسخ به این سوال بهتر است بدانید که معمولاً آهن به‌عنوان یک فلز پایه شناخته می‌شود که از آن در صنایع مختلف استفاده می‌شود؛ اما برخلاف آهن، استیل آلیاژی است که ترکیبی از آهن، کربن و سایر عناصر تشکیل شده است.

معمولاً در صنایع از استیل بیشتر از آهن استفاده می‌شود، زیرا استیل ویژگی‌هایی دارد که موجب شده است تا متریال آن محبوبیت بیشتری در بازار پیدا کند. البته از آهن نیز در صنایع ساختمانی زیاد استفاده می‌شود و به‌صورت کلی این دو متریال جزو محبوب‌ترین متریال‌های هستند که در این صنعت مورداستفاده قرار می‌گیرند.  بهتر است بدانید که بسیاری از سازه‌های قرن نوزدهم مانند: برج ایفل و سایر وسایل مجسمه‌های بزرگ با استفاده از آهن ساخته می‌شدند که استفاده از این متریال به ۶۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد.

تفاوت استیل و آهن

بهتر است بدانید که فلز آهن یکی از رایج‌ترین عناصر در پوسته زمین است؛ اما استیل به‌صورت طبیعی وجود نداشته است و به همین منظور برای ایجاد این آلیاژ نیاز است تا برخی عناصر با یکدیگر ترکیب شوند و تحت فرایند خاصی، استیل تولید شود.  همچنین آهن و استیل ویژگی‌های مشابه زیادی با یکدیگر دارند؛ اما این دو متریال تفاوت‌های زیادی نیز با هم دارند که موجب شده است تا از یکدیگر تفکیک شوند. در واقع با بررسی این تفاوت‌ها، شما می‌توانید ویژگی‌های هر کدام از این عناصر و متریال‌ها را به‌خوبی تشخیص دهید و آن‌ها را درک کنید.

در ادامه پنج مورد از تفاوت استیل و آهن آورده شده است که این پنج مورد عبارت‌اند از:

 متفاوت‌بودن آهن و استیل در تعریف اولیه

اولین تفاوت بین استیل و آهن در این است که از لحاظ تعریف علمی با یکدیگر متمایز هستند. باید گفت که آهن عنصر طبیعی است که در پیرامون انسان‌ها وجود دارد، اما استیل آلیاژی است که از ترکیب آهن، کربن و سایر عناصر تشکیل می‌شود و باید فرایندهایی را برای تولید آن طی کنید.

 تفاوت استیل و آهن در تاریخچه

یکی دیگر از موضوعاتی که موجب تفاوت استیل و آهن شده است، مربوط به تاریخچه آن‌ها است که به‌صورت مختصر نیز بیان شد. آهن از آغاز تمدن وجود داشته است و در موارد زیادی مورداستفاده قرار می‌گرفت، اما ساخت آلیاژ استیل به قرن ۱۴ برمی‌گردد و برای اولین‌بار استیل در این قرن ساخته شد و اکنون نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 تفاوت آهن و استیل در نحوه تولید

آهن فلزی است که در تولید آن از مواد معدنی مانند مگنتیت و هماتیت استفاده می‌شود و بدون دخالت انسان در پوسته زمین ایجاد می‌شود، اما آلیاژ استیل از آهن و کربن ساخته شده است و آلیاژ استیل معمولاً کمتر از دو درصد کربن در ساختار خود دارد؛ اما آهن دارای کربن بیشتری است و به همین دلیل مقاومت بیشتری نیز نسبت به استیل دارد.

 تفاوت استیل و آهن در ریخته‌گری

برای استفاده از دو فلز آهن و استیل، یکی از گام‌های مهمی که باید به آن توجه کنید ریخته‌گری است. به‌طورکلی ریخته‌گری آهن بسیار ساده است و در طول تاریخ نیز به‌راحتی ریخته‌گری آهن انجام می‌شد، اما ریخته‌گری استیل به نسبت آهن بسیار دشوار است و برای انجام آن نیاز است تا فرایندها و مراحل مختلفی روی این آلیاژ انجام شود تا مراحل ریخته‌گری آن به اتمام برسد.

 تفاوت استیل و آهن در نقطه ذوب

تفاوت آخر این دو متریال در نقطه ذوب آن‌ها است. باید دقت داشته باشید که نقطه ذوب‌آهن پایین است؛ اما از سوی دیگر نقطه ذوب استیل به نسبت آهن بالاتر است و برای ذوب کردن استیل نیاز است تا شما دمای بیشتری را در نظر بگیرید.  همین ویژگی موجب شده است تا در صنایعی که نیاز به دمای بالا دارند از نوعی استیل استفاده شود که سایر آلیاژها و آهن در آن دما قابل‌استفاده نیستند، زیرا به نقطه ذوب می‌رسند و غیرقابل‌استفاده می‌شوند.  به‌عنوان نکته آخر نیز بهتر است بدانید که آلیاژ استیل به این دلیل به وجود آمده است که معایبی که در آهن وجود دارد را برطرف کند و در واقع، تکمیل‌کننده این فلز است.

تفاوت استیل و فولاد

فولاد در زبان انگلیسی به‌صورت Steel نوشته می‌شود و آلیاژی از آهن است که در آن عناصری مانند کربن وجود دارند که بین ۰٫۰۰۲ تا ۲٫۱ درصد وزن فولاد را تشکیل می‌دهد. دقت داشته باشید که با تغییر میزان درصد کربن، برخی خواص فولاد مانند مقاومت آن تغییر خواهد کرد. همچنین وجود کربن در فولاد موجب شده است که جوشکاری آن نسبت به استیل راحت‌تر باشد و همچنین مقاومت آن در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی به نسبت استیل کمتر است.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های استیل و فولاد در ظاهر آن‌ها است که فولاد معمولی رنگ مات دارد، اما استیل به دلیل داشتن کروم می‌تواند براق و درخشنده باشد. همچنین یکی دیگر از تفاوت‌های بین فولاد و استیل در ترکیب شیمیایی آن‌ها است. در فولاد معمولی، کربن عنصر اصلی این آلیاژ است، اما کروم موجود در استیل موجب می‌شود که در برابر خوردگی مقاوم باشد و فولاد معمولی دچار اکسیدشدگی و زنگ‌زدگی می‌شود.

تفاوت استیل و فولاد

از دیگر تفاوت‌های بین این دو فلز می‌توان به این دو آلیاژ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  معمولاً چکش‌خواری آلیاژ استیل به نسبت فولاد معمولی کمتر است.
  • آلیاژ استیل نسبت به فولاد شکننده‌تر است، زیرا معمولاً دارای کربن کمتری است.
  • با افزایش کربن در آلیاژ فولاد معمولی، می‌توان خصوصیات مکانیکی آن را بهبود داد .
  • آلیاژ استیل معمولاً دارای قیمت بیشتری به نسبت فولاد است، زیرا عناصر دیگری مانند: کروم نیز در آن به‌کاررفته است.

تفاوت استیل و نقره

نقره جزو فلزات ارزشمند به‌حساب می‌آید و تشخیص تفاوت بین استیل و نقره از اهمیت زیادی برخوردار است.

بهتر است با تفاوت‌های اصلی آن‌ها که در ادامه آورده شده است توجه فرمایید:

استفاده از روش تست آهنربا

یکی از راحت‌ترین کارهایی که می‌توان برای تشخیص نقره از استیل انجام داد، نزدیک‌کردن نقره به آهنربا است، زیرا نقره خاصیت مگنتی ندارد و جذب آهنربا نمی‌شود، اما ازآنجایی‌که در آلیاژ استیل از آهن استفاده شده است، در صورت نزدیک‌کردن آهنربای قوی معمولاً استیل‌ها جذب آهن‌ربا می‌شوند.

البته باید بدانید که به‌صورت کلی استیل‌ها به دودسته بگیر و نگیر تقسیم‌بندی می‌شوند که اگر استیل توسط آهنربا جذب نشوند به آن‌ها نگیر می‌گویند. به همین دلیل ممکن است اگر شما استیل نگیر خریداری کرده باشید با آهن‌ربا جذب نشود و این روش مناسب شما نباشد.

روش تست یخ

یک‌تکه یخ بر روی نقره قرار دهید. ازآنجایی‌که نقره رسانای انرژی گرمایی است، باید یخ بلافاصله ذوب شود اگر این اتفاق نیفتد می‌توان نتیجه گرفت متریالی که شما خریداری کرده‌اید نقره نیست و می‌تواند استیل باشد.

روش تست صدا

این روش معمولاً برای نقره‌های با عیار بالاتر جواب می‌دهد. به این گونه که باید با یک‌تکه فلز به شمش ضربه کوچکی بزنید که باید صدای زنگ را بشنوید که حدود ۱ تا ۲ ثانیه طول می‌کشد.

روش تست وزن

این روش می‌تواند بسیار مناسب باشد. برای انجام این کار باید ترازوی دقیقی داشته باشید. در ابتدا نقره را روی ترازو قرار دهید و وزن آن را یادداشت کنید. حالا داخل یک ظرف مقداری آب بریزید و آن را روی ترازو قرار دهید و آن را صفر کنید. حالا شمش را به داخل آب بیندازید و عدد را یادداشت کنید. با تقسیم عدد اول به عدد دوم باید عدد ۱۰.۴۹ به دست بیاید.

همچنین روش دیگری نیز وجود دارد که شما باید وزن مخصوص نقره و استیل را بدانید. وزن مخصوص استیل برابر ۷.۹۸ گرم بر سانتی‌متر مکعب است. برای انجام این کار در ابتدا شما وزن استیل یا نقره خود را یادداشت کنید و سپس مقداری آب داخل یک ظرف بریزید و حجم آب را یادداشت کنید. با انداختن استیل داخل ظرف حالا باید حجم تغییر کرده را به دست بیاورید. اگر وزن استیل را بر عدد حجم متغیر تقسیم کنید، باید عدد ۷.۹۸ یا حدود ۸ به دست بیاید تا شما مطمئن شوید آلیاژ استیل خریداری کرده‌اید.

تفاوت استیل و استنلس‌استیل

استنلس‌استیل دارای ظاهری براق و درخشان است. همچنین از طرف دیگر آلیاژ استیل روکش مات و کدری دارد. علاوه بر این، آلیاژهای استیل به دلیل داشتن مقادیر زیادی کربن، در صورت قرارگرفتن در معرض رطوبت قابلیت زنگ‌زدگی دارند؛ اما استیل‌های استنس به‌هیچ‌عنوان زنگ نمی‌زند.  اگر می‌خواهید فوراً تفاوت استیل و استنلس‌استیل را متوجه شوید چند قطره آبلیمو را روی استیل بریزید و بگذارید چند دقیقه باقی بماند. اگر آبلیمو لکه سیاه بر روی این جسم ایجاد کند، به‌احتمال زیاد استیل است.

 تفاوت استیل و استنلس‌استیل

تفاوت استیل و آلومینیوم

  •  تفاوت استیل و آلومینیوم در نسبت استحکام به وزن

به‌طورکلی وزن آلومینیوم حدوداً ۳۰ درصد وزن استیل را شامل می‌شود. همچنین آلومینیوم استحکام کمتری نسبت به آلیاژ استیل دارد. ازاین‌رو می‌توان گفت که نسبت استحکام به وزن استیل کمتر از آلومینیوم است. به همین دلیل از آلومینیوم در ساخت بدنه هواپیما، شناورها و قطار نیز استفاده می‌شود.

  •  تفاوت استیل و آلومینیوم در برابر خوردگی

در آلیاژ استیل از کروم استفاده شده است و این فلز در مقابل خوردگی مقاومت زیادی دارد. همچنین زمانی که آلومینیوم در معرض اکسیژن قرار بگیرد لایه سطحی آن اکسید می‌شود و این لایه در برابر خوردگی محافظت می‌کند. ازاین‌رو استیل و آلومینیوم نسبت به خوردگی مقاوم هستند.

  •  تفاوت در هدایت حرارتی

معمولاً میزان هدایت حرارتی آلومینیوم به نسبت استیل بالاتر است. به همین دلیل از فلز آلومینیوم در سیستم‌های تهویه و رادیاتور خودروها استفاده می‌شود.

  •  تفاوت در قیمت

ازآنجایی‌که برای ساخت آلیاژ استیل باید فرایندهای زیادی طی شود و ریخته‌گری آن هزینه بر است، قیمت ورق آلومینیوم از ورق استیل ارزان‌تر است.

تفاوت استیل و آلومینیوم در قابلیت جوشکاری

قابلیت جوشکاری آلومینیوم مشکل و تقریباً غیرممکن است؛ اما جوشکاری بر روی استیل به‌راحتی قابل‌انجام است.

تفاوت استیل و گالوانیزه

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های استیل و گالوانیزه در ترکیبات مورداستفاده در آن‌ها است. همچنین بهتر است بدانید که در فرایند ساخت و همچنین جنبه‌های زیبایی‌شناختی نزدیک به هم هستند و هر دو جزو محصولات گران‌قیمت دسته‌بندی می‌شوند و به دلیل اینکه در مقابل خوردگی مقاومت خوبی دارند، برای این کار انتخاب مناسبی هستند.  یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی استیل و گالوانیزه این است که گالوانیزه به نسبت آلیاژ استیل قابلیت شکل‌پذیری بیشتری دارد.

تفاوت استیل و گالوانیزه

تفاوت استیل و چدن

به‌طورکلی چدن طول عمر بیشتری به نسبت استیل دارد و قیمت پایین‌تری نیز دارد. همچنین به‌عنوان نکته آخر نیز بهتر است بدانید که تمیزکردن آلیاژهای استیل راحت‌تر از چدن است.

تفاوت استیل و کروم

تفاوت استیل و کروم در برق و جلای آن‌ها است. معمولاً رنگ استیل و کروم بسیار شبیه به یکدیگر است؛ اما فرق کروم با استیل در رنگ آن‌ها است که کروم براق است و استیل رنگ ماتی دارد.  همچنین رنگ‌های کروم استیل خنثی هستند و با دکوراسیون منزل هماهنگی دارند. د پس اگر شما قصد دارید تا از این نوع آبکاری‌ها برای شیرآلات و سایر لوازم منزل استفاده کنید، هر دو مورد می‌تواند گزینه مناسبی باشند.

تفاوت استیل و تیتانیوم

اولین تفاوت استیل و تیتانیوم در ساختار کلی آن‌ها است. براین‌اساس استیل از حذف اکسیژن از سنگ‌آهن و اضافه‌شدن کربن به آن به دست می‌آید، اما تیتانیوم به‌عنوان فلزی طبیعی یافت می‌شود. همچنین مقاومت تیتانیوم نسبت به ضربه و خوردگی از استیل بیشتر است، زیرا جزو فلزات سخت به‌حساب می‌آید.  همچنین تیتانیوم در مقایسه با استیل چگالی تقریباً دوبرابری دارد، اما قیمت تیتانیوم تا ۴ برابر بالاتر از استیل است علاوه بر این، آلیاژ استیل تغییر رنگ نمی‌دهد؛ اما عنصر تیتانیوم اگر در تماس با مواد شوینده و آرایشی قرار بگیرد، می‌تواند تغییر رنگ دهد که قابل‌تجدید نیست.

تفاوت استیل و برنج

به‌طورکلی مقاومت در برابر خوردگی استیل نسبت به فلز برنج پایین‌تر است و افزودن کروم به استیل نیز نمی‌تواند موجب افزایش مقاومت آن نسبت به برنج شود. همچنین برنج در حدود ۱۵ برابر نسبت به استیل رسانایی الکتریکی و حرارتی بالاتری دارد. علاوه بر این، از نظر هزینه ساخت نیز تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند.  به‌عنوان نکته آخر نیز بهتر است بدانید که استیل نسبت به فلز برنج، مقاومت بیشتری در برابر اسیدها و فرآورده‌های نفتی مانند: اسیدسیتریک و اسید نیتریک دارد.

تفاوت استیل و برنج

نتیجه‌گیری

تفاوت ظاهری زیادی بین استیل و سایر فلزات مانند نقره، آلومینیوم، استنلس‌استیل و موارد دیگر وجود ندارد و تشخیص آن‌ها از یکدیگر سخت است. باید دقت داشته باشید که نقطه ذوب‌آهن پایین است؛ اما از سوی دیگر نقطه ذوب استیل به نسبت آهن بالاتر است و برای ذوب کردن استیل نیاز است تا شما دمای بیشتری را در نظر بگیرید. یکی از راحت‌ترین کارهایی که می‌توان برای تشخیص نقره از استیل انجام داد، نزدیک‌کردن نقره به آهنربا است، زیرا نقره خاصیت مگنتی ندارد و جذب آهنربا نمی‌شود. استنلس‌استیل دارای ظاهری براق و درخشان است. همچنین از طرف دیگر آلیاژ استیل روکش مات و کدری دارد. یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی استیل و گالوانیزه این است که گالوانیزه به نسبت آلیاژ استیل قابلیت شکل‌پذیری بیشتری دارد.

 سؤالات متداول

مهم‌ترین تفاوت استیل و آهن در چیست؟

به‌صورت کلی استیل و آهن در تاریخچه، نحوه تولید، هزینه ریخته‌گری و نقطه ذوب با یکدیگر متفاوت هستند که نقطه ذوب استیل از آهن بالاتر است و هزینه ریخته‌گری آن نیز بسیار زیاد است. به همین دلیل برای خرید استیل معمولاً باید هزینه بالاتری را پرداخت کنید.

چگونه استیل از نقره تشخیص داده می‌شود؟

یکی از بهترین روش‌ها، استفاده از روش تست آهنربا است. زیرا نقره خاصیت مغناطیسی ندارد و جذب آهنربا نمی‌شود؛ اما برخی از آلیاژهای استیل دارای خاصیت آهنربایی هستند.

تفاوت استیل و بقیه فلزات چگونه در کوتاه‌ترین زمان مشخص می‌شود؟

برای انجام این کار بهتر است تا چند قطره آبلیمو بر روی استیل بریزید و چند دقیقه صبر کنید. پس از چند دقیقه اگر متریال شما تغییر رنگ دهد و کدر شود، به‌احتمال زیاد استیل است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *