استیل

پروفیل استیل چیست و چه کاربردی دارد ؟ ( انواع پروفیل استیل )

پروفیل استیل

پروفیل استیل چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که پروفیل استیل از فولاد ضدزنگ ساخته شده است و به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که گریدهای ۳۰۴.۳۱۶ و ۲۰۱ جزو پرتقاضاترین پروفیل استیل در بازار هستند. اگر قصد دارید تا با انواع پروفیل استیل و ویژگی‌های آن آشنا شوید، ادامه مطالب را از دست ندهید.

پروفیل استیل چیست؟

پروفیل استیل به مقاطع فلزی کوچکی می‌گویند که در مقاطع کوچک مانند درب و پنجره قابل رویت است که در شکل‌های ثابت و اندازه‌های استاندارد تولید می‌شوند. پروفیل استیل طبق استاندارد ASTM-A554 تولید می‌شود.

پروفیل‌های استیل از گریدهای مختلفی ساخته می‌شوند و تفاوت بین گریدهای مختلف باتوجه‌به مقدار عناصر و آلیاژهایی است که درون آن‌ها به‌کاررفته است که موجب می‌شود تا ویژگی‌های آن‌ها متغیر باشد. معمولاً گریدهای مختلف پروفیل استیل در پنج دسته اصلی تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • مارتنیزیتی
  • آستنیتی
  • گرید دوفازی (آستنیتی-فریتی)
  • فریتی
  • رسوب سخت

از میان این گریدبندی که معرفی شد، استیل‌های ضدزنگ آستنیتی، فریتی و مارتنیزیتی بیشترین کاربرد و تقاضا را در بازار دارند، زیرا در صنعت ساختمان‌سازی و سایر صنایع قابلیت استفاده دارند. همچنین بهتر است بدانید که گریدهای پروفیل استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ نیز در دسته فولادهای ضدزنگ یا استیل آستنیتی قرار دارند که از ترکیب عناصری مانند: آهن، کروم و نیکل ساخته می‌شوند. در واقع غیرمغناطیسی بودن یا به عبارتی نگیر بودن این نوع پروفیل استیل و ویسکوزیته بالای آن از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که موجب شده است تا این نوع پروفیل استیل بیشترین کاربرد را در صنایع داشته باشد.

پروفیل استیل

پروفیل استیل در ردیف محصولات فولادی ضد‌زنگ قرار می‌گیرد و جنس آن از استیل است؛ استیل مقاومت بالایی در مقابل اکسیداسیون دارد و از طرفی به‌دلیل انعطاف‌پذیری بالا به‌راحتی قابل شکل‌پذیری است. منبع

به‌طورکلی پروفیل‌های استیل علاوه بر این که دارای ظاهری زیبا هستند، در برابر زنگ‌زدگی و حرارت نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند و طول عمر بالایی نیز به نسبت سایر پروفیل‌ها دارند. نکته مهم در ارتباط با پروفیل‌های استیل این است که قابل‌بازیافت هستند، اما به دلیل اینکه هزینه بالایی دارند، ممکن است مورداستفاده کمتری قرار بگیرد.

 نحوه تولید پروفیل استیل

به شکل کلی برای تولید فولاد ضدزنگ یا پروفیل استیل از دو روش مستقیم و غیرمستقیم استفاده می‌شود که در ادامه بیان می‌شوند:

  •  روش مستقیم: در روش مستقیم، برای تولید پروفیل استیل، کلاف فولادی ضدزنگ به‌عنوان ماده اولیه انتخاب می‌شود که کیفیت آن می‌تواند بر اساس نیاز بازار متغیر باشد.

در مرحله اول، کلاف فولادی ضدزنگ به‌صورت ورق در خط تولید باز می‌شود و بریده می‌شود. پس از آن، ورق‌های به‌دست‌آمده به‌صورت هم‌زمان با استفاده از چند تیغه دوباره بریده می‌شوند تا به‌صورت نوارهای بلند در بیایند.

در مرحله بعدی نیز این نوار وارد دستگاه رول فرمینگ می‌شود. سپس با استفاده از یک سری غلتک که ابعاد مختلفی دارند، لبه‌های آن‌ها به هم نزدیک می‌شوند. پس از آن که این لبه‌ها به یکدیگر نزدیک می‌شوند و جوش داده می‌شوند تا شکل نهایی پروفیل استیل یا فولاد ضدزنگ آماده شود. در مرحله آخر نیز پروفیل فولادی تولید شده به طول ۶ متر برش داده می‌شود.

  •  روش غیرمستقیم تولید پروفیل استیل: در روش غیرمستقیم، برای تولید پروفیل استیل از فولاد درزدار به‌عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود که کیفیت آن‌ها نیز می‌تواند باتوجه‌به نیاز بازار متغیر باشد. در فرایند تولید این فولادهای درزدار، با استفاده از دستگاه پرس قوطی پروفیل ساخته می‌شود.

البته بهتر است بدانید که فناوری ساخت قوطی پروفیل هنوز در کشور ایران وجود ندارد و اکثر پروفیل‌های استیل ساخته شده با استفاده از این روش، از کشورهای دیگری مانند: چین و تایوان به ایران وارد می‌شوند. دقت داشته باشید که استاندارهای بین‌المللی ساخت این پروفیل‌های استیل شامل EN، ASTM و AISI است.

انواع پروفیل استیل از نظر شکل

پروفیل‌های استیل می‌توانند به انواع مختلفی تقسیم‌بندی شوند. اگر بخواهید آن‌ها را بر اساس شکل و ظاهر دسته‌بندی کنید، می‌توان آن‌ها را به دودسته پروفیل استیل باز و پروفیل استیل بسته تقسیم‌بندی کرد.

در ادامه سعی شده است تا به‌صورت مختصر انواع پروفیل استیل باز و بسته تفکیک شوند:

 پروفیل استیل باز

همان‌طور که از نام پروفیل استیل باز مشخص است دارای اضلاعی باز به نسبت یکدیگر هستند که می‌توان تسمه‌ها و میلگردها را به‌عنوان‌مثال ذکر کرد. معمولاً پروفیل‌های باز استیل در ضخامت‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شوند که دارای مقاطع U و z هستند.

 پروفیل استیل باز

پروفیل استیل بسته

این دسته از پروفیل‌ها نیز مانند پروفیل‌های استیل بسته دارای تعریف مشابهی هستند. البته تفاوتی که این دو پروفیل با یکدیگر دارند این است که پروفیل استیل بسته دارای اضلاعی است که با یکدیگر زاویه بسته تشکیل می‌دهند. همچنین پروفیل‌های بسته و پروفیل‌های باز در ضخامت‌ها و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند که در بازار نیز به‌راحتی می‌توان آن‌ها را پیدا کرد.  همچنین بهتر است بدانید که از پرکاربردترین پروفیل‌های استیل که در این دسته قرار می‌گیرد پروفیل قوطی است که در ادامه نیز بیشتر در ارتباط با آن بیان خواهد شد.

 قوطی استیل

همان‌طور که گفته شد، قوطی استیل جزو پروفیل‌های استیل بسته محسوب می‌شوند که سطح مقطع این پروفیل می‌تواند به شکل مربع یا دایره باشد. به همین دلیل نیز به آن پروفیل قوطی استیل گفته می‌شود.

همچنین اگر سطح مقطع این نوع پروفیل‌های بسته به شکل دایره باشد، محصول به‌دست‌آمده لوله پروفیل استیل است. به‌طورکلی محصولات استیل مانند لوله استیل، ورق استیل، نبشی استیل و میلگرد استیل بر اساس نوع شکل و ویژگی‌هایی که دارند نام‌گذاری می‌شوند. البته بهتر است بدانید که جنس همه این محصولات از آلیاژ استیل است و تنها نحوه تولید آن‌ها این تفاوت را رقم می‌زند.

انواع پروفیل استیل صنعتی

به‌طورکلی اگر قصد تقسیم‌بندی پروفیل‌های استیل صنعتی را دارید، بهتر است به جنس، وزن، سطح مقطع و ویژگی‌هایی که دارند توجه داشته باشید. معمولاً پروفیل‌های استنلس‌استیل با سطح مقطع‌های مربع و مستطیل و در ابعاد ۲۰*۲۰ و ۴۵*۴۵ میلی‌متر و ضخامت ۱-۳ میلی‌متر عرضه می‌شوند.

پس از آنکه به سؤال پروفیل استیل چیست؟ پاسخ داده شد، بهتر است تا با این پنج نوع انواع گرید پروفیل استیل صنعتی آشنا شوید.

پروفیل استیل ۲۰۱

این نوع پروفیل استیل دارای خاصیت ضدزنگ است که همین ویژگی موجب شده است تا بسیار محبوب باشد. پروفیل استیل گرید ۲۰۱ در ضخامت‌های یک و دو میلیمتر تولید می‌شود؛ اما بهتر است بدانید که این نوع پروفیل استیل از نظر مقاومت، جزو ضعیف‌ترین پروفیل‌ها در نظر گرفته می‌شود و تنها در محیط‌هایی مورداستفاده قرار می‌گیرند که مقاومت به خوردگی در آن‌ها زیاد دارای اهمیت نباشد.

از مزیت‌های پروفیل استیل ۲۰۱ می‌توان به این نکته اشاره کرد که دارای قیمت کمتری به نسبت سایر پروفیل‌ها هستند

پروفیل استیل گرید ۳۰۴

این نوع پروفیل استیل به علت اینکه خاصیت مغناطیسی ندارد، جذب آهنربا نمی‌شود و جزو استیل‌های نگیر دسته‌بندی می‌شوند. پروفیل استیل گرید ۳۰۴ دارای ویژگی‌هایی جوش‌پذیری و فرم دهی بالا است که موجب شده است تا جزو پرکاربردترین گریدهای استیل باشد. این نوع پروفیل استیل در صنایع لبنی و خط تولید صنایع غذایی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

این گریدها به دلیل اینکه مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند، قیمت بالاتری نیز به نسبت سایر گریدها دارند. دلیل اینکه این نوع پروفیل‌های استیل مقاومت زیادی در برابر خوردگی دارند، این است که دارای کروم بیشتری در آلیاژ خود هستند.

پروفیل استیل ۳۱۶

پروفیل استیل گرید ۳۱۶ دارای خاصیت ضد اکسیداسیون است و معمولاً زنگ نمی‌زند. همین ویژگی موجب شده است که محبوبیت زیادی داشته باشد. این نوع گریدهای استیل در ضخامت‌های یک و دو میلیمتر برای مصرف‌کنندگان عرضه می‌شوند.

البته خالی‌ازلطف نیست که بدانید این نوع گریدهای استیل نیز مانند استیل گرید ۲۰۱ جزو ضعیف‌ترین استیل‌ها دسته‌بندی می‌شود و در صنایع غذایی و تولیدات آب‌معدنی می‌تواند مورداستفاده قرار بگیرد.

همچنین این نوع پروفیل در صنعت نفت و گاز نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. این پروفیل‌های استیل در اشکال مختلف نیز تولید می‌شوند و مقاومت بالایی نیز در برابر خوردگی دارند.

پروفیل استیل دکوراتیو

همان‌طور که از نام پروفیل استیل دکوراتیو مشخص است، می‌تواند مصارف تزئینی داشته باشد. این نوع پروفیل‌های استیل به دلیل سطح صاف و جذابی که دارند، شناخته می‌شوند و می‌توانند رنگ‌بندی‌های مختلفی نیز داشته باشند.

پروفیل استیل طلایی و پروفیل استیل رز گلد از جمله مثال‌هایی هستند که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. البته این ورق‌های استیل با نام‌های استیل درزدار نیز در بازار شناخته می‌شوند و از ورق‌های بسیار مرغوب و باکیفیت بالا تولید می‌شوند. این نوع پروفیل‌های استیل علاوه بر اینکه ظاهر زیبایی دارند مقاومت بالایی نیز در برابر خوردگی دارند. ازاین‌رو قابلیت استفاده در نمای داخلی و خارجی منازل را دارند.

پروفیل استیل دکوراتیو

در ارتباط با روش ساخت پروفیل استیل دکوراتیو می‌توان گفت که به روش نورد سرد تولید می‌شوند که در مرحله اول ورق‌های استیل در ابعاد موردنظر بریده می‌شوند و سپس وارد دستگاه رول فرمینگ می‌شوند که ورق‌ها شکل موردنظر خود را پیدا می‌کنند.

دقت داشته باشید که اگر رول‌های استیل دکوراتیو از نوع بسته باشند، لبه‌های آن‌ها به هم نزدیک می‌شوند. تنها تفاوت آن با پروفیل‌های استیل معمولی این است که در مرحله آخر تولید با استفاده از آبکاری خلأ pvd، رنگ‌های مختلفی بر روی آن اعمال می‌شود که پروفیل استیل براق و پروفیل استیل مات از جمله مثال‌های آن هستند.

پروفیل استیل دکوراتیو با استاندارد AISI ۳۰۷ در کارگاه‌ها تولید می‌شود و معمولاً با گریدهای استیل ۲۰۱.۳۰۴، ۳۱۰.۳۱۶، ۳۲۱ تولید می‌شود که تنها مراحل تولیدی آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد. همچنین بهتر است بدانید که این نوع پروفیل‌ها قابلیت جوشکاری، شکل‌پذیری و آبکاری را داشته و در ابعاد و اندازه‌های مختلف نیز در بازار عرضه می‌شوند که همین موضوع موجب شده است تا جزو پرفروش‌ترین محصولات استیل به‌حساب بیایند.

پروفیل‌های استیل U و Z

اگر سطح مقطع پروفیل‌های استیل ساخته شده به شکل U و Z انگلیسی باشند، مانند سایر پروفیل‌ها، از فولاد معمولی در ساخت آلیاژ آن‌ها استفاده شده است که بیشترین استفاده آن‌ها در ساخت درب و پنجره یا سقف است.

مهم‌ترین ویژگی‌های پروفیل استیل چیست؟

به‌طورکلی عنصر کروم در ساخت پروفیل استیل نقش مهمی دارد و موجب می‌شود تا سطح این پروفیل‌ها سخت و یکپارچه شوند که خاصیت ضدزنگ و ضدخوردگی به آن‌ها می‌دهد. به‌طورکلی با افزودن درصدهای بیشتر کروم و سایر عناصر مثل نیکل می‌توان مقاومت در برابر خوردگی را افزایش چشمگیری داد. در ادامه برخی از ویژگی‌های مهم پروفیل استیل آورده شده است

  • مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی
  • مقاومت در برابر حرارت و گرما
  • قابل‌بازیافت
  • دارابودن شکل جذاب
  • عمر مفید و بالا نسبت به هزینه‌هایی که برای خرید آن صورت گرفته است

 کارخانه‌های تولیدکننده پروفیل استیل

  •  شرکت Yieh Corp

یکی از پیشروترین شرکت‌های فولادی در دنیا که انواع محصولات فلزی، فولادی و حتی غیر فولادی را تولید می‌کند، شرکت Yieh Corp است که در سال ۱۹۹۷ میلادی تأسیس شده است و دفتر مرکزی آن در تایوان، شانگهای چین و آمریکای شمالی قرار دارد.

این شرکت تولیدکننده انواع محصولات فولادی مانند انواع پروفیل استیل است که کیفیت بالایی نیز دارد و اگر بتوانید آن را در بازار پیدا کنید، طول عمر بسیار بالایی را خواهند داشت.

  •  کارخانه viraj در هندوستان

یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان محصولات و مقاطع پروفیل استیل در کل دنیا این کارخانه است که در سال ۱۹۹۲ میلادی تأسیس شده است که گردش مالی آن نزدیک به ۵ میلیارد دلار در سال است. این کارخانه هندی در حال حاضر محصولات ضدزنگ و پروفیل‌های استیل را به کل جهان و شش قاره ارسال می‌کند.

  •  کارخانه cogne ایتالیا

این کارخانه در شمال غرب کشور ایتالیا قرار دارد که در اوایل قرن بیستم میلادی تأسیس شده است. این کارخانه نیز یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مقاطع پروفیل استیل در قاره اروپا است که مزیت آن به نسبت سایر تولیدکنندگان مقاطع استیل این است که آنالیز شیمیایی بسیار دقیقی را بر روی پروفیل‌های استیل انجام می‌دهد که موجب شده است تا اکثر محصولات این کارخانه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد که در بازار ایران نیز امکان خرید آن می‌تواند موجود باشد.

  •  کارخانه sumwin چین

این کارخانه نیز در سال ۲۰۰۱ میلادی در چین تأسیس شده است که با استفاده از تکنولوژی‌های روز و با تمرکز بر تحقیق و توسعه، انواع محصولات ضدزنگ را تولید می‌کند که جزو یکی از برترین تولیدکنندگان در چین و دنیا است. البته توصیه می‌شود در هنگام خرید این نوع ورق‌های استیل، به اصل بودن آن دقت داشته باشد.

  •  شرکت Posco کره

این کارخانه نیز تمامی گریدهای استیل از جمله گریدهای ۳۰۰ و ۴۰۰ را تولید می‌کند و در سال ۱۹۶۸ تأسیس شده است. بهتر است بدانید که شما اگر بتوانید برندهای مربوط به این کارخانه‌ها را در بازار پیدا کنید، پروفیل‌های استیل باکیفیت بسیار بالا را خریداری کرده‌اید.

نحوه محاسبه وزن پروفیل‌های استیل

یکی از موضوعات بسیار مهمی که در ارتباط با پروفیل‌های استیل مطرح می‌شود نحوه محاسبه وزن آن‌ها است، زیرا ملاک بسیار مهمی برای شناسایی کیفیت و اصل بودن محصول به‌حساب می‌آید. ازآنجایی‌که با بهترین برندهای فروش پروفیل‌های استیل آشنا شدید، بهتر است تا خیال خودتان را بابت کیفیت آن‌ها نیز راحت کنید که بهترین راه محاسبه وزن آن‌ها است.  به‌طورکلی پروفیل‌های استیل را می‌توان با فاکتورهایی مانند عرض، طول و ضخامت وزن آن‌ها را به دست آورد. البته پیش از خرید حتماً با کارشناسان فروش نیز در ارتباط باشید تا در ارتباط با وزن محصول صحبت کنید و سه فاکتور طول، عرض و ضخامت را در نظر داشته باشید تا به‌راحتی محاسبه وزن را انجام دهید.

محاسبه وزن پروفیل‌های استیل

به مثال زیر توجه کنید تا بتوانید محاسبه وزن پروفیل استیل را به‌راحتی انجام دهید.

 فرمول وزن پروفیل استیل طولی:

 ارتفاع* طول* عرض* چگالی آهن تقسیم بر ۱۰۰۰

البته حتماً توجه داشته باشید که با استفاده از این فرمول شما می‌توانید عدد تقریبی را به دست بیاورید که شما با مقایسه آن با وزنی که روی باسکول نمایش داده می‌شود، می‌توانید به اصل بودن پروفیل استیل پی ببرید

 تفاوت پروفیل استیل گرید ۲۰۱ و ۳۰۴

یکی از عناصر اصلی که در کیفیت پروفیل‌های استیل تأثیر زیادی دارد عنصر نیکل است. از مهم‌ترین تفاوت‌های پروفیل استیل ۲۰۱ با ۳۰۴ تغییر میزان نیکل در این آلیاژ است، زیرا نیکل می‌تواند مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی را افزایش چشمگیری دهد.

مقدار عنصر نیکل در آلیاژ پروفیل استیل ۳۰۴ بیشتر از پروفیل استیل ۲۰۱ است که همین امر موجب شده است تا محبوبیت و قیمت بیشتری به نسبت نوع دیگر داشته باشد. البته بهتر است بدانید که در ترکیبات پروفیل استیل ۲۰۱ عناصری استفاده شده است که موجب می‌شود مقاومت بیشتری به نسبت پروفیل استیل ۳۰۴ داشته باشد.

به طور مثال: در پروفیل استیل ۲۰۱ از منگنز استفاده شده است که موجب افزایش مقاومت آن به نسبت پروفیل ۳۰۴ می‌شود و همچنین به‌مرورزمان نیز رنگ آن کدرتر می‌شود.

اگر قصد دارید تا در فضاهای مرطوب از پروفیل‌های استیل استفاده کنید، خرید پروفیل ۳۰۴ پیشنهاد می‌شود، زیرا استیل ۲۰۱ فقط در مکان‌های با آب‌وهوای خشک قابل‌استفاده است. به‌عنوان نکته آخر نیز می‌توان گفت که پروفیل استیل ۳۰۴ از نظر شکل و ظاهر می‌تواند به اشکال پیچیده‌ای نیز تبدیل شود.

 نتیجه‌گیری

پروفیل استیل چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که پروفیل استیل از فولاد ضدزنگ ساخته شده است. به‌طورکلی پروفیل‌های استیل علاوه بر این که دارای ظاهری زیبا هستند، در برابر زنگ‌زدگی و حرارت نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند و طول عمر بالایی نیز به نسبت سایر پروفیل‌ها دارند. به شکل کلی برای تولید فولاد ضدزنگ یا پروفیل استیل از دو روش مستقیم و غیرمستقیم استفاده می‌شود. پروفیل استیل گرید ۳۱۶ دارای خاصیت ضد اکسیداسیون است و معمولاً زنگ نمی‌زند. همین ویژگی موجب شده است که محبوبیت زیادی داشته باشد. همان‌طور که از نام پروفیل استیل دکوراتیو مشخص است، می‌تواند مصارف تزئینی داشته باشد. این نوع پروفیل‌های استیل به دلیل سطح صاف و جذابی که دارند، شناخته می‌شوند و می‌توانند رنگ‌بندی‌های مختلفی نیز داشته باشند. می‌شود نحوه محاسبه وزن پروفیل‌های استیل ملاک بسیار مهمی برای شناسایی کیفیت و اصل بودن محصول به‌حساب می‌آید.

 سؤالات متداول

انواع پروفیل‌های استیل شامل چه مواردی میشوند؟

انواع پروفیل‌های استیل را می‌توان به پنج دسته پروفیل استل گرید ۲۰۱، ۳۰۴، ۳۱۶، دکوراتیو و پروفیل‌های استیل U و Z تقسیم‌بندی کرد.

بهترین راه تشخیص پروفیل استیل اصل از تقلبی چیست؟

یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص پروفیل استیل اصل از تقلبی، محاسبه وزن آن است. برای انجام این کار شما پیش از خرید حتماً فاکتورهای طول، عرض و ضخامت پروفیل استیل را از فروشنده درخواست کنید و با محاسبه آن، وزن به دست آورده را با وزن پروفیل روی باسکول تطابق دهید. اگر وزن به دست آورده شده با وزن مشخص شده روی باسکول تطابق داشت؛ یعنی پروفیل خریداری شما از جنس استیل است.

قیمت پروفیل استیل ۳۰۴ بالاتر است یا گرید ۲۰۱؟

قیمت پروفیل ۳۰۴ به دلیل اینکه دارای نیکل بیشتری در آلیاژ خود است، دارای قیمت بالاتری به نسبت نوع ۲۰۱ است. بالابودن نیکل در پروفیل استیل ۳۰۴ موجب شده است تا مقاومت بالاتری نسبت به خوردگی داشته باشند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *