استیل

استیل آجدار چیست و چه کاربردی دارد ؟ + فروش و قیمت ورق استیل آجدار

استیل آجدار

استیل آجدار در واقع نوعی استیل است که بر روی آن تو رفتگی‌ها و برآمدگی‌هایی وجود دارد. معمولاً به این برآمدگی‌ها و تورفتگی‌ها به‌اصطلاح آج می‌گویند. پرکاربردترین گرید ورق استیل آجدار نوع ورق استیل آجدار گرید ۳۰۴ و ۳۱۶ است که جنس آن‌ها معمولاً از فولاد، استیل و آهن است. استیل‌های آجدار قابلیت تحمل وزن بالا، قالب‌پذیری و اتصال و جوش به سایر سطوح را دارند. اگر قصد دارید بدانید که ورق استیل آجدار چیست؟ و چه کاربردهایی دارند و همچنین با انواع آن‌ها آشنا شوید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

ورق استیل آجدار چیست؟

همان‌طور که گفته شد به ورق‌های استیل که بر روی آن‌ها برآمدگی‌ها و تورفتگی‌های وجود دارند، ورق استیل آجدار گفته می‌شود. این ورق‌ها با نام‌های دیگری مثل ورق‌های استیل شطرنجی، برجسته و کف‌سازی نیز شناخته می‌شوند و در واقع نوعی ورق فلزی هستند که به روش نورد گرم ساخته می‌شوند که در سطح خود دارای برجستگی‌هایی هستند.  معمولاً اشکالی که بر روی سطوح استیل آجدار وجود دارد در مدل‌هایی مثل بادام، لوزی، دایره‌ای، عدسی و… تولید می‌شوند. به‌صورت کلی ورق‌های استیل آجدار دارای سطحی شفاف و درخشان هستند و همچنین دارای انعطاف‌پذیری بالایی نیز هستند.

علاوه بر این، این نوع طراحی و وجود آج بر روی ورق‌های استیل موجب افزایش استحکام مکانیکی آن‌ها در مقایسه با سایر ورق‌های استیل ساده می‌شود. بهتر است بدانید که برای اولین‌بار مهندس معماری با نام هنری رابینسون ورق گالوانیزه آجدار را در دهه در سال ۱۸۲۰ تولید کرد. این ورق‌ها به دلیل این که دارای ویژگی‌هایی مانند سبکی، حمل‌ونقل آسان و مقاومت بالا بودند، به‌سرعت در سراسر دنیا ساخته شد و کشورهای استرالیا و شیلی از این ورق‌ها در ساخت بام استفاده می‌کنند. به‌عنوان نکته آخر نیز بهتر است بدانید که میزان مصرف سالانه این ورق‌ها در ایران بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن است.

ورق استیل آجدار

ورق استیل آجدار : ورق های ضخیم استیل بواسطه توانایی تحمل وزن زیاد ، قابلیت شکل پذیری ، امکان اتصال با پیچ و مهره یا جوش به سطوح دیگر و سرعت بالای بارگذاری ، محصولاتی ایده آل برای ساخت سطوح افقی می باشند . این در حالیست که سطح صیقلی آن ها سبب می‌شود تا با کم شدن اصطکاک میان اشیاء قرار گرفته روی آن ها ، افراد یا وسایل نقلیه با رویه مذکور ، هریک به سمتی لغزیده و خطرات جبران ناپذیری را به بار بیاورد . منبع

انواع ورق استیل

انواع ورق‌های استیل را می‌توان باتوجه‌به لبه‌های آن به انواع مختلفی تقسیم کرد که شامل موارد زیر می‌شوند.

  • ورق استیل آجدار لبه‌گرد سه خط چهار خط یا پنج‌خط
  • ورق استیل آجدار لبه ذوزنقه‌ای
  • ورق استیل آجدار لب تیز

کاربرد ورق‌های استیل آجدار

استفاده در سطوح تحت عنوان ضدسایش

ورق‌های استیل آجدار به دلیل اینکه در سطح خود برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌هایی دارند، در سطوح به‌عنوان ضدلغزش و ضدسایش مورداستفاده قرار می‌گیرند که می‌توانند در کارخانه‌ها، ساختمان‌های تجاری، مسکونی، مغازه‌ها و آسانسورها مورداستفاده قرار بگیرد.

از مهم‌ترین کاربردهای این نوع ورق‌های استیل آجدار این است که در نردبان‌های پله‌ای در کارخانه‌ها استفاده می‌شوند که موجب می‌شود تا خاصیت ضدسایش داشته باشند و ایمنی کارگران در ارتفاع بالا حفظ شود. علاوه بر این اگر ورق‌های استیل آجدار به‌صورت صحیح نصب شوند قادر به بارگیری وزنه‌های سنگین نیز هستند.  همچنین این محصولات در درب‌های انبار برای افزایش استحکام و جلوگیری از سایش استفاده می‌شوند، زیرا این درب‌های چرخان معمولاً در معرض سایش قرار می‌گیرند و استفاده از استیل آجدار می‌تواند این مشکل را حل کند و طول عمر درب‌های چرخان را افزایش دهد.

استفاده از ورق آجدار در معماری و دکوراسیون داخلی ساختمان

همچنین ورق‌های استیل آجدار در معماری و دکوراسیون داخلی نیز استفاده می‌شوند، زیرا می‌توانند در حفاظت از دیوارها مورداستفاده قرار گیرند. علاوه بر این، در ساختمان‌های تجاری نیز احتمال لغزش پا وجود دارد که به‌عنوان یک محافظ عمل می‌کند.

استیل آجدار

کاربرد ورق استیل آجدار از نظر بهداشتی

معمولاً ورق‌های آجدار استیل نسبت به خوردگی مقاومت بالایی دارند؛ زیرا در نوع آلیاژ از کروم استفاده شده است که موجب افزایش مقاومت آن می‌شود که می‌تواند گزینه خوبی برای مراکز بهداشتی باشد. نظافت این ورق‌ها نیز بسیار ساده است و با استفاده از یک برس و پارچه می‌توان گردوخاک را از آن‌ها پاک کرد.

همچنین اگر این ورق‌های استیل دارای نیکل به مقدار کافی باشند بسیار براق هستند و نشستن گردوغبار بر روی آن‌ها از زیبایی آن کم نمی‌کند. با استفاده از مواد شوینده نیز به‌راحتی امکان زدودن لکه‌های سرسخت نیز وجود دارد. از سایر کاربردهای ورق استیل آجر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

  • استفاده از ورق‌های استیل آجدار در ساخت پله‌برقی
  • استفاده از ورق استیل آجدار در طراحی سطوح کف وانت‌ها و کامیون‌ها
  • تقسیم‌بندی در خطوط تولید مواد غذایی
  • استفاده در وسایل نقلیه و یدک‌کش‌ها

نحوه تولید ورق‌های استیل آجدار

برای ساخت ورق‌های استیل آجدار از فرایند نورد گرم استفاده می‌شود. برای این منظور، شمش‌های تختال که طول و مقطع مشخصی دارند، در کوره‌ها قرار داده می‌شوند تا پس از طی مدت زمانی، شمش‌ها به دمای معینی برسند تا ادامه عملیات قابل‌انجام باشد. پس از آن شمش‌ها از قفسه‌های پوسته‌زدایی عبور می‌کنند و با استفاده از غلتک‌های مخصوص، به‌اصطلاح نورد می‌شوند که مقطع و ضخامت آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و طول آن‌ها افزایش می‌یابد.

در واقع هدف از پوسته‌زدایی نیز کاهش مقاطع شمش‌های فولادی و بالارفتن طول است. در مرحله نهایی نیز عملیات آج زنی انجام می‌شود که ورق‌های استیل آجدار تولید می‌شوند. در این روش معمولاً ورق‌های آجدار با ضخامت بین ۱.۵ تا ۱۰ میلیمتر تولید می‌شود و در نهایت نیز به‌صورت کلاف یا ورق‌های استیل آجدار بسته‌بندی می‌شوند.  مهم‌ترین عملیات در خطوط نورد گرم مربوط به غلتک کاری است که به طور مستقیم می‌تواند بر کیفیت محصول نهایی که استیل آجدار است تأثیرگذار باشد؛ بنابراین برای افزایش کیفیت ورق استیل آجدار نحوه صحیح انجام غلتک کاری بسیار مهم همچنین بهتر است بدانید که فلز پایه آهن برای تولید ورق‌های استیل از جنس ST37 است.

قیمت ورق استیل آجدار

قیمت ورق استیل آجدار معمولاً بر اساس ابعاد، ضخامت و سایر ویژگی‌های فنی و مکانیکی آن‌ها محاسبه می‌شود. البته عوامل دیگری نیز مانند قیمت نفت، سنگ‌آهن، فولاد، کروم و نیکل، هزینه حمل‌ونقل، نوسانات قیمت دلار و تحریم‌ها نیز می‌تواند در قیمت نهایی ورق استیل آجدار تأثیرگذار باشد.

نکته مهم در ارتباط با خرید ورق استیل آجدار این است که حتماً قبل از خرید با کارشناس فروش صحبت کرده و پیش‌فاکتور نهایی را از او دریافت کنید که قیمت نهایی در آن ذکر شده باشد، زیرا در غیر این صورت امکان تغییر قیمت لحظه‌ای نیز وجود دارد و ممکن است شما متضرر شوید. همچنین توجه داشته باشید که قیمت ورق‌های استیل آجدار در گرایش‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. به طور مثال: ورق استیل آجدار ۳۰۴ با استیل ۴۲۰ بسیار متفاوت است که این نکته را نیز باید حتماً در نظر بگیرید.

قیمت ورق استیل آجدار

نتیجه‌گیری

به ورق‌های استیل که بر روی آن‌ها برآمدگی‌ها و تورفتگی‌های وجود دارند، ورق استیل آجدار گفته می‌شود. معمولاً اشکالی که بر روی سطوح استیل آجدار وجود دارد در مدل‌هایی مثل بادام، لوزی، دایره‌ای، عدسی و… تولید می‌شوند. ورق‌های استیل آجدار به دلیل اینکه در سطح خود برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌هایی دارند، در سطوح به‌عنوان ضدلغزش و ضدسایش مورداستفاده قرار می‌گیرند که می‌توانند در کارخانه‌ها، ساختمان‌های تجاری، مسکونی، مغازه‌ها و آسانسورها مورداستفاده قرار بگیرد. برای ساخت ورق‌های استیل آجدار از فرایند نورد گرم استفاده می‌شود. در این روش معمولاً ورق‌های آجدار با ضخامت بین ۱.۵ تا ۱۰ میلیمتر تولید می‌شود. همچنین قیمت ورق استیل آجدار معمولاً بر اساس ابعاد، ضخامت و سایر ویژگی‌های فنی و مکانیکی آن‌ها محاسبه می‌شود. پس در هنگام خرید ورق استیل آجدار به این نکات توجه فرمایید.

سؤالات متداول

نام‌های دیگر ورق استیل آجدار چیست؟

ورق استیل آجدار با نام‌های دیگری مانند: ورق‌های استیل شطرنج، ی کف‌سازی و برجسته نیز در بازار شناخته می‌شود.

آیا قیمت ورق استیل آجدار نسبت به ورق استیل معمولی تفاوتی دارد؟

بله. قیمت ورق استیل آجدار به دلیل این که در فرایند تولید آن‌ها از عاج‌زنی نیز استفاده شده است، قیمت بالاتری به نسبت ورق استیل معمولی دارند. همچنین ورق‌های استیل آجدار مقاومت بالاتری نیز در مقابل ضربه به نسبت به ورق استیل معمولی دارند که این ویژگی نیز موجب بالابودن قیمت آن‌ها می‌شود.

مهم‌ترین عملیات در فرایند تولید ورق‌های استیل آجدار چیست؟

مهم‌ترین عملیات در خطوط نورد گرم برای تولید ورق‌های استیل آجدار مربوط به غلتک‌کاری است که به طور مستقیم می‌تواند بر کیفیت محصول نهایی تأثیرگذار باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *