استیل

ورق استیل مات چیست و چه کاربردی دارد ؟ + بهترین قیمت انواع ورق استیل مات

ورق استیل مات

یکی از پرطرف‌دارترین ورق‌های استیل در بازار، ورق استیل مات به شمار می‌رود که دارای سطح صافی نیست و معمولاً سطوح زبری دارد. همان‌طور که از نام این ورق‌های استیل مشخص است، بازتاب نور کمی دارند. به همین دلیل معمولاً در مکان‌هایی که نیاز به نمای درخشان و زیبا دارند مناسب نیست. این نوع ورق‌های استیل در مقایسه با سایر ورق‌های استیل معمولاً قیمت پایین‌تری دارند. اگر شما قصد خرید ورق استیل مات را دارید بهتر است تا قبل از آن با انواع ورق‌های استیل مات و ویژگی‌های آن به‌خوبی آشنا شوید. در ادامه نیز سعی شده است تا این موارد به‌صورت کامل بیان شوند.

ورق استیل مات چیست؟

به‌طورکلی اگر در سطح ورق‌های استیل پرداخت زیادی انجام شود، سطح آن صاف و براق می‌شود. به همین دلیل ورق‌های استیل مات دارای پردازش کمی در سطح هستند و دارای ظاهری معمولی هستند که معمولاً برای مکان‌هایی که نیاز به نمای درخشان دارند استفاده نمی‌شوند.  به شکل کلی، زمانی که پردازش زیادی بر روی سطح ورق‌های استیل انجام می‌شود، سطح آن می‌تواند در مقابل رطوبت مقاومت پایین‌تری داشته باشد. به همین دلیل معمولاً زمانی که قصد استفاده از ورق‌های استیل در محیط با رطوبت بالا را دارید، توصیه می‌شود تا این ورق‌های استیل را تهیه کنید.

همان‌طور که بیان شد، این نوع ورق‌های استیل با نام ۲B نیز شناخته می‌شوند. بهتر است بدانید که این ورق‌های استیل در ابتدا در سال ۱۹۷۰ میلادی توسط دانشمندان بریتانیایی و با استفاده از نورد سرد تولید شد و خیلی سریع جای خود را در بازار پیدا کرد و کارخانه‌های زیادی اقدام به تولید این نوع ورق‌های استیل سرد کردند. به‌عنوان نکته آخر نیز بهتر است بدانید که از رایج‌ترین کاربردهای این ورق استیل مات در تجهیزات شیمیایی و دارویی است.

ورق استیل مات

یکی از رایج ترین ورق های استنلس استیل , ورق استیل مات است این نوع ورق سطحی کاملا زبر دارد , استنلس استیل به دلیل وجود ترکیبات خاص سطحی نقره ای رنگ و ۲B  یا مات می باشند این ورق ها دارای پولیش های مختلف بوده که یکی از این ورق ها BA است در این ورق ها یک سمت مات و طرف دیگر تقریبا تا Grit 400   پولیش داده شده و سمت براق است پوشش شماره ۲B ورق استیل مات رول سرد است که غیر بازتابنده و صاف بوده و از لحاظ ظاهری کدر , تیره , زبر و غیر قابل انعکاس است . منبع

نحوه تولید ورق استیل مات

برای ساخت ورق‌های استیل مات بهتر است بدانید که ابتدا نورد سرد را ذوب می‌کنند و در قالب‌های مخصوصی می‌ریزند. در مرحله بعدی به نور سرد ذوب شده، محلول اسیدی مخصوصی افزوده می‌شود تا رسوب‌زدایی انجام شود. سپس این مواد ذوب شده را جلا می‌دهند و با استفاده از غلتک‌های مخصوصی ضخامت آن‌ها را کاهش می‌دهند. در نتیجه نیز ورق‌های استیل مات در ابعاد و سایزهای موردنظر برش داده می‌شوند.

به‌طورکلی بهتر است بدانید که در تمامی موارد، ورق‌های استیل مات دارای پردازش کمی در سطح هستند و به‌هیچ‌عنوان ظاهر درخشان و زیبایی ندارند و تنها در تجهیزاتی که در آن‌ها جنبه زیبایی‌شناختی اهمیت ندارد مورداستفاده قرار می‌گیرند. همچنین اگر به دنبال ورق استیل مات خش‌دار هستید، منظور همان ورق‌های استیل مات معمولی است.

انواع ورق استیل مات

پس از آنکه به پرسش “ورق استیل مات چیست؟” پاسخ داده شد بهتر است بدانید که ورق‌های استیل مات نیز به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که می‌توان آن‌ها را بر اساس خاصیت مغناطیسی به انواع ورق‌های استیل مات نگیر و ورق استیل مات بگیر تقسیم‌بندی کرد که در ادامه بیان خواهند شد:

استیل مات

ورق استیل مات بگیر

این نوع ورق‌های مات استیل همان‌طور که از نامشان مشخص است دارای خواص مغناطیسی هستند و توسط آهنربا جذب می‌شوند. این نوع محصولات در اثر انجام عملیاتی بر روی ورق‌های استیل گرید ۴۰۰ تولید می‌شوند که در نهایت به ورق استیل مات بگیر تبدیل می‌شوند.

بهتر است بدانید که در اغلب اوقات این محصول در صنایع شیمیایی مورداستفاده قرار می‌گیرد. اگر قصد خرید ورق استیل مات بگیر را دارید، بهتر است بدانید که بهترین راه تشخیص آن استفاده از آهنربا است، زیرا این نوع ورق‌های استیل مات دارای خاصیت مغناطیسی هستند.

ورق استیل مات نگیر

نوع دیگری از ورق‌های استیل مات که در بازار موجود است، ورق استیل مات نگیر است که برخلاف نوع قبلی دارای خاصیت مغناطیسی نیست و توسط آهنربا جذب نمی‌شود. این محصول نیز از استیل گرید ۳۰۰ تولید می‌شود که از معروف‌ترین آن می‌توان به ورق استیل گرید ۳۰۴ اشاره کرد.

علاوه بر این، بهتر است بدانید که ورق‌های استیل مات نگیر در ابعاد مختلفی تولید می‌شوند که شامل موارد زیر است:

  • ورق‌های استیل مات نگیر با ابعاد ۱۰۰ در ۲۰۰ سانتی‌متر
  • ورق‌های استیل مات نگیر با سایز ۱۲۲ در ۲۴۴ سانتی‌متر
  • ورق‌های استیل مات نگیر در ابعاد ۱۲۵ در ۲۵۰ سانتی‌متر

ورق‌های استیل مات در چه صنایعی مورداستفاده قرار می‌گیرند؟

ورق‌های استیل مات در ضخامت‌های ۰.۵ تا ۶۰ میلی‌متر طراحی و تولید می‌شود. همچنین ورق‌های استیل ۴۲۰ معمولاً برای تولید پمپ‌های آب و تجهیزات آبی و کشاورزی مورداستفاده قرار می‌گیرند. ورق استیل ۳۱۶ در بدنه تجهیزاتی که در برابر اسیدها مقاوم هستند استفاده می‌شوند. علاوه بر این، ورق استیل ۳۲۱ برای تجهیزاتی که نیاز است تا در برابر آب جوش، بخار و حرارت مقاومت داشته باشند مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

همچنین ورق استیل ۳۱۰ مات نیز در تجهیزاتی که نیاز است تا مقاومت بالایی در برابر حرارت مستقیم تا ۱۶۰۰ درجه سانتی‌گراد را داشته باشند، مورداستفاده قرار می‌گیرد که معمولاً در دیواره کوره‌ها کاربرد دارد. همچنین نوع ۳۱۰ S نیز نسبت به حرارت مستقیم تا ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد تحمل دارد.

ویژگی‌های ورق استیل مات چیست؟

  • مهم‌ترین ویژگی‌های ورق‌های استیل مات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • مقاومت بالای ورق‌های استیل مات در برابر خراشیدگی و زنگ‌زدگی
  • از مهم‌ترین ویژگی‌های ورق‌های استیل مات می‌توان به دارابودن سطح براق و غیریکنواخت اشاره کرد.
  • این ورق‌ها در مقابل حرارت و آتش‌سوزی مقاومت بالایی دارند و می‌توانند در کوره‌ها نیز مورداستفاده قرار بگیرند.
  • همچنین انواع ورق‌های استیل مات را می‌توان به‌سادگی شستشو داد و به‌راحتی عملیات تمیزکاری بر روی آنها انجام می‌شود.
  • ورق‌های استیل مات دارای انعطاف‌پذیری بالایی هستند و قابلیت شکل‌پذیری و قالب‌پذیری دارند.
  • این نوع ورق‌های استیل مات قابلیت بازیافت و استفاده مجدد را دارند.
  • قیمت ورق استیل ۳۰۴ مات نسبت به سایر ورق‌های استیل معمولی پایین‌تر است، اما همچنان مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند.

 ورق استیل طلایی مات

ورق‌های استیل طلایی برای تولید از روش pvd استفاده می‌کنند که نسبت به خوردگی و فرسایش دارای مقاومت بالایی هستند و از طرفی نیز فلز تیتانیوم به‌کاررفته در تولید، سختی بیشتری را در آن‌ها ایجاد کرده است.  به‌طورکلی ورق‌های استیل طلایی، دکوراتیو هستند. همچنین به دلیل داشتن سطح درخشان و رنگ‌بندی طلایی جلوه زیبایی به محیط می‌دهند.

ورق استیل طلایی می‌تواند به انواع ورق استیل طلایی مات و چند نوع دیگر تقسیم شود که ورق استیل طلایی مات، گردوغبار کمتری را جذب می‌کند و همین ویژگی موجب شده است تا از این ورق‌ها در نمای بیرونی ساختمان و دیواره آسانسورها استفاده کنند.

 ورق استیل طلایی مات

کاربردهای ورق استیل مات

شاید گمان کنید که به‌خاطر ظاهر مات و زبر ورق‌های استیل مات نمی‌توان از آن‌ها در صنایع مختلف استفاده کرد؛ اما این تفکر کاملاً نادرست است. زیرا این ورق‌ها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که موجب شده است تا در صنایع مختلف مورداستفاده قرار بگیرند. از جمله کاربردهای ورق استیل مات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای ساخت تجهیزات بیمارستانی یا بهداشتی
  • مورداستفاده برای ساخت دستگاه‌های موردنیاز و تجهیزات در صنعت غذایی
  • ساخت تجهیزات موردنیاز در صنایع نفت و پترو پالایشی
  • مورداستفاده در ساخت تجهیزات موردنیاز در آب و فاضلاب
  • برای ساخت تجهیزات آتش‌نشانی
  • مورداستفاده برای ساخت تجهیزات شیمیایی و دارویی
  • برای ساخت توربین
  • مورداستفاده در صنعت کاغذسازی

 ویژگی‌های شیمیایی ورق استیل مات

در ترکیب ورق استیل مات از مولیبدن، نیکل، منگنز و عناصر دیگر استفاده می‌شود. همچنین عنصر کروم در ورق استیل مات نیز می‌تواند بین ۱۱ تا ۱۸ درصد باشد که بیشترین میزان کروم، در ورق‌های استیل مات نگیر گرید ۳۰۴ موجود است که موجب می‌شود تا مقاومت بالایی در مقابل خوردگی داشته باشند.

 ویژگی‌های شیمیایی ورق استیل مات

تفاوت ورق استیل مات و براق در چیست؟

به‌طورکلی، ورق استیل مات و براق دارای تفاوت‌های زیادی با یکدیگر هستند که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها بیان خواهد شد

  • همان‌طور که از نام ورق استیل براق مشخص است، دارای سطحی صاف و پردازش شده هستند، اما ورق استیل ۳۰۴ مات یا گریدهای دیگر دارای سطحی کدر و تیره هستند.
  • ورق استیل براق به نسبت ورق استیل مات دارای قیمت بالاتری است، زیرا پرداخت بیشتری بر روی آن انجام شده است و همچنین به دلیل اینکه معمولاً در ورق استیل براق از نیکل بیشتری استفاده می‌شوند دارای قیمت بیشتری نیز هستند.
  • ورق‌های استیل براق در فضاهای لوکس و مجلل می‌توانند مورداستفاده قرار بگیرند؛ اما ورق‌های استیل مات زیبایی ظاهری خوبی ندارند و در جاهایی که معمولاً قابل رویت نیستند مورداستفاده قرار می‌گیرند.
  • ورق‌های استیل براق معمولاً با استفاده از پولیش صاف و درخشنده می‌شوند که همین پولیش‌کاری می‌تواند موجب دارابودن خاصیت ضد لک و ضد خش در برابر ضربه باشد، اما ورق استیل مات دارای سطحی خاکستری است که به‌راحتی دچار خش افتادگی و لکه می‌شوند.

 قیمت ورق استیل مات

تعیین قیمت ورق استیل مات به عواملی مانند: نوسانات قیمت ارز، هزینه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، ضخامت، ابعاد، طول، برند تولیدکننده، قیمت‌های جهانی عناصر به‌کاررفته در تولید این آلیاژ و گرید ورق استیل بستگی دارد.  همچنین ازآنجایی‌که معروف‌ترین نوع ورق استیل مات نگیر مربوط به گرید ۳۰۴ است، قیمت ورق استیل نگیر مات به نسبت ورق استیل مات بگیر که برای تولید آن‌ها از گریدهای ۴۰۰ استفاده می‌شود، بالاتر است.

 نتیجه‌گیری

همان‌طور که از نام این ورق‌های استیل مشخص است، بازتاب نور کمی دارند. به همین دلیل معمولاً در مکان‌هایی که نیاز به نمای درخشان و زیبا دارند مناسب نیست. ورق‌های استیل مات نیز به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که می‌توان آن‌ها را بر اساس خاصیت مغناطیسی به انواع ورق‌های استیل مات نگیر و ورق استیل مات بگیر تقسیم‌بندی کرد. ورق‌های استیل ۴۲۰ معمولاً برای تولید پمپ‌های آب و تجهیزات آبی و کشاورزی مورداستفاده قرار می‌گیرند. ورق استیل براق به نسبت ورق استیل مات دارای قیمت بالاتری است، زیرا پرداخت بیشتری بر روی آن انجام شده است. همچنین برای ساخت دستگاه‌های موردنیاز در تجهیزات صنعت غذایی و صنایع دیگر مورداستفاده قرار می‌گیرند.

سؤالات متداول

آیا استفاده از ورق استیل مات در فضای بیرونی ساختمان مناسب است؟

خیر، زیرا ورق‌های استیل مات دارای سطح درخشان و زیبایی نیستند و بهتر است تا در فضاهایی که جنبه زیبایی مطرح نیست مورداستفاده قرار بگیرند. برای فضای داخلی و بیرونی ساختمان‌ها بهتر است تا از استیل براق استفاده نمایید.

آیا قیمت ورق استیل مات بگیر به نسبت نوع نگیر بیشتر است؟

خیر. از آنجایی که معروف‌ترین نوع ورق استیل مات نگیر مربوط به گرید ۳۰۴ است، قیمت ورق استیل نگیر مات به نسبت ورق استیل مات بگیر که برای تولید آن‌ها از گریدهای ۴۰۰ استفاده می‌شود، بالاتر است.

مهم‌ترین تفاوت ورق استیل مات با ورق استیل براق چیست؟

از مهم‌ترین تفاوت‌های ورق استیل مات و براق می‌توان به این مورد اشاره کرد که ورق‌های استیل براق دارای سطحی صاف و پردازش شده هستند، اما ورق استیل ۳۰۴ مات یا گریدهای دیگر دارای سطحی کدر و تیره هستند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *