استیل

روش های از بین بردن خط و خش از روی لوازم استیل

ازبین‌بردن خش روی استیل

استیل که نام دیگر آن فولاد ضدزنگ است، به دلیل زیبایی ظاهری بسیار زیادی که دارد از محبوبیت زیادی برای استفاده در لوازم آشپزخانه دارد. البته پس از مدت زمانی، دچار خط و خش‌هایی می‌شوند و ممکن است زیبایی ظاهری لوازم آشپزخانه را تحت‌تأثیر قرار دهند. البته بهتر است بدانید که نیازی نیست تا با استیل‌های خش‌دار آشپزخانه سر کنید. مراحل ساده‌ای وجود دارند که شما می‌توانید به‌راحتی به ازبین‌بردن خط‌وخش از روی استیل بپردازید. تنها کافی است تا ادامه مطالب را دنبال کنید.

 از بین‌بردن خش روی استیل

به‌طورکلی دو خش واضح و عمیق بر روی ظروف استیل ایجاد می‌شود که شما می‌توانید با استفاده از راه‌هایی که در ادامه بیان می‌شوند آن‌ها را از بین ببرد و البته پس از آن نیز به‌صورت کلی راه‌های ازبین‌بردن خط‌وخش روی یخچال، گاز استیل، سینک ظرف‌شویی استیل، ساعت استیل و قاشق استیل بیان خواهد شد.

ازبین‌بردن خش روی استیل

فولاد ضد‌زنگ یا همان استیل به‌دلیل جلوه‌ی شیک و دوامی که دارد مورد پسند همگان است. استفاده از استیل انتخابی عالی برای وسایل آشپزی، وسایل آشپزخانه، سینک‌ها، لوازم ثابت و سایر اقلام موجود در خانه و محل کار است. متأسفانه، استیل خواه در مایکروفر به‌کار رفته باشد یا ماشین ظرفشویی و یخچال، دچار خش می‌شود. منبع

از بین‌بردن خط و خش‌های واضح

معمولاً خط و خش‌های واضح، به شکل بیشتری بر روی لوازم آشپزخانه دیده می‌شود که البته ازبین‌بردن آن‌ها نیز به نسبت خراش‌های عمیق ساده‌تر است. برای انجام این کار تنها کافی است تا از سوپرمارکت‌ها یا فروشگاه‌ها براق‌کننده‌های مخصوص را خریداری کنید و سپس با استفاده از روش‌هایی که در ادامه بیان می‌شود، به ازبین‌بردن آن‌ها بپردازید.

این براق‌کننده‌های مخصوص با نام جلا کننده نیز در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد و همچنین موجب می‌شوند تا سطوح استیل در لوازم‌خانگی شما براق‌تر نیز دیده شود. همچنین اگر ظروف استیل شما دارای لایه‌های محافظت‌کننده باشند نیز استفاده از این براق‌کننده برای آن‌ها مناسب است.

از بین‌بردن خط و خش‌های واضح

از بین‌بردن خط و خش‌های عمیق

ازبین‌بردن خراش‌های عمیق موجود روی ظروف استیل نیازمند تلاش بیشتری است. ابزار مخصوصی که برای ازبین‌بردن خراش‌های عمیق روی استیل به کار برده می‌شود، کاغذ سمباده است.  برای انجام این کار شما باید تکه‌ای از کاغذ سنباده را مرطوب کنید و با ایجاد اصطکاک بر روی ظروف استیل، خط و خش‌ها را از بین ببرید. با استفاده از این کار تمام سطوح در یک‌میزان خاصی قرار می‌گیرند و بالا و پایین‌های موجود بر روی وسیله استیل شما از بین می‌رود.

البته حتماً باید دقت داشته باشید که به‌هیچ‌عنوان سنباده را جلو و عقب نکشید و برای ازبین‌بردن سطوح ناصاف، برخلاف دنده‌های آن اقدام نکنید. توصیه اکید می‌شود که اگر قصد ازبین‌بردن خراش‌های عمیق با استفاده از سنباده را دارید، حتماً از سنباده‌های بسیار نرم استفاده کنید. علاوه بر این، اگر سطوح استیل شما دارای لایه‌های ضد اثر انگشت باشند یا اینکه رنگ‌شدگی داشته باشند، نمی‌توان از سنباده برای ازبین‌بردن آن‌ها استفاده کرد.

ایجاد اطمینان از واقعی بودن استیل

اگر قصد ازبین‌بردن خط‌وخش روی استیل را دارید، در ابتدا حتماً توجه داشته باشید که در وسایل آشپزخانه شما از استیل ضدزنگ واقعی استفاده شده باشد و مدل شبیه‌سازی شده در آن به کار برده نشده باشد. معمولاً استیل واقعی خاصیت آهنربایی ندارد و اثر انگشت به‌راحتی بر روی آن باقی می‌ماند.  نکته دیگری که می‌تواند خیال شما را از بابت استیل واقعی بودن لوازم آشپزخانه راحت کند، این است که یک روکش با رگه‌های خط ریز دارد که در یک‌جهت قرار گرفته‌اند.

همچنین زمانی که قصد ازبین‌بردن شیارها را داشتید، حتماً باید توجه کنید که این کار را در جهت موافق رگه‌ها انجام دهید و اگر بر خلاف این رگه‌ها اقدام به ازبین‌بردن خراشیدگی کنید، نتیجه مطلوبی را نخواهید گرفت.  همچنین قبل از شروع کار برای ازبین‌بردن خراش‌های واضح یا عمیق، حتماً روی استیل را به‌صورت کامل تمیز کنید تا هرگونه کثیفی یا وجود لایه‌های روغن تأثیر منفی در کار شما نداشته باشد. برای انجام این کار می‌توانید از محلول سرکه یا یک محلول تمیزکننده برای استیل ضدزنگ استفاده کنید.

از بین‌بردن خط‌ و خش روی یخچال استیل

امروزه بیشتر یخچال‌ها با استفاده از استیل یا فولاد ضدزنگ ساخته شده‌اند که موجب زیبایی هرچه بیشتر آن‌ها می‌شود، اما وجود هرگونه خراشیدگی کوچکی روی درب یخچال می‌تواند موجب شود تا زیبایی آشپزخانه شما کاهش چشمگیری پیدا کند. راه‌حل‌های زیادی برای ازبین‌بردن خراش‌های واضح یا عمیق بر روی درب یخچال استیل وجود دارد که در ادامه بیان خواهد شد.

 ازبین‌بردن خط‌وخش روی یخچال استیل

البته بهتر است بدانید که قبل از اینکه با انواع روش آشنا شوید، باید درب یخچال را با استفاده از برخی پاک‌کننده‌ها به‌خوبی شستشو دهید که شامل موارد زیر می‌شود.

تمیزکردن درب یخچال با پودر پاک‌کننده

استفاده از پودر پاک‌کننده را جدی بگیرید، زیرا اگر گردوغبار یا دوده و روغن بر روی درب باقی بمانند و آن را پاک نکنید، ممکن است آسیب بیشتری به درب یخچال استیل وارد شود.

برای انجام این کار در ابتدا با آب و رطوبت تمام سطح درب یخچال را تمیز و خشک کنید. بعد از آن یک پودر پاک‌کننده بر روی درب یخچال استیل مرطوب پخش کنید و اسفنج تمیزی را بر روی سطح درب استیل در جهت دانه‌های آن بکشید تا محصول با آب به‌خوبی ترکیب شود. سپس با استفاده از آب سرد درب استیل یخچال را شستشو دهید و در نهایت پودر پاک‌کننده را با استفاده از یک‌پارچه فیبری پاک کنید.

 تمیزکردن گرد و غبار و روغن درب یخچال با استفاده از سرکه

به‌جای استفاده از پودرهای پاک‌کننده می‌توانید از سرکه قرمز نیز استفاده کنید. معمولاً سرکه قرمز نسبت به سرکه سفید اسیدی‌تر است و این اسیدی بودن موجب می‌شود تا محصول پاک‌کننده قوی‌تری را داشته باشید تا به‌راحتی بتواند اثر انگشت و چربی‌های موجود بر روی استیل درب یخچال را از بین ببرد.

برای استفاده از سرکه در ابتدا سرکه قرمز را داخل یک سطل کوچک بریزید و سپس پارچه تمیزی را به آن آغشته کنید و در نهایت در جهت دانه‌های استیل روی یخچال اقدام به تمیزکردن کنید. در آخر نیز با استفاده از یک‌پارچه خشک هر آنچه بر روی در باقی‌مانده است را تمیز کنید.

 محصولات فولاد ضدزنگ برای تمیزکردن درب یخچال استیل

یکی دیگر از روش‌ها برای ازبین‌بردن گردوغبار و روغن موجود بر روی استیل یخچال، استفاده از محصولات فولاد ضدزنگ است. البته توصیه می‌شود که قبل از استفاده از آن‌ها، حتماً طرز استفاده صحیح آن‌ها را بخوانید و در موارد احتیاط حتماً از دستکش استفاده کنید. حال پس از اینکه با استفاده از یکی از این روش‌ها درب یخچال را به‌خوبی پاک کردید و مطمئن شدید که هیچ‌گونه گردوغبار و روغنی بر روی سطوح درب یخچال موجود نیست، وارد مرحله بعد شوید.

 محصولات پاک‌کننده خش‌های واضح درب یخچال

برای انجام این کار می‌توانید از موادی مانند گریس برای ازبین‌بردن خط‌وخش روی یخچال استیل استفاده کنید. همچنین برخی محصولات پودری نیز در بازار موجود هستند که برای ازبین‌بردن خط‌وخش یخچال استیل استفاده می‌شود. اگر شما از محصولات پودری استفاده می‌کنید باید حتماً آن را با آب مخلوط کنید تا یک فراورده خمیری شکل به دست بیاورید.

سپس باید آن را به پارچه مرطوب بمالید و سپس آن را در جهت دانه‌های استیل درب یخچال بکشید. این کار موجب خواهد شد تا خراش‌های واضح کوچک روی درب یخچال از بین برود.

 مسواک و خمیردندان سفید برای ازبین‌بردن خط‌ وخش یخچال استیل

اگر محصولات پودری یا گریس موجب ازبین‌بردن خط و خش‌های واضح روی یخچال نشدند، می‌توانید از مسواک و خمیردندان سفید استفاده کنید. زیرا خمیردندان سفید برخلاف پاک‌کننده‌های دیگر بسیار قوی است. برای انجام این کار بهتر است در ابتدا فرچه مسواک را با استفاده از خمیردندان سفید بپوشانید و آن را به‌آرامی در جهت دانه‌های یخچال بکشید. پس از آن با استفاده از پارچه مرطوب آن را پاک کنید و خراش را بررسی کنید. این کار را چند بار ادامه دهید تا خراش از بین برود.

 ازبین‌بردن خراش‌های عمیق با سمباده نرم

برای ازبین‌بردن خط‌وخش یخچال استیل اگر روش‌هایی که بیان شد جواب نداد و همچنان درب یخچال دارای خط‌وخش عمیق است، باید از سمباده‌هایی نرم استفاده کنید. برای انجام آن باید آن را مرطوب نگه دارید و سمباده نرم را در جهت دانه‌های درب یخچال به حرکت در بیاورید و بعد از آن نیز با استفاده از یک‌پارچه مرطوب محل سمباده کاری شده را تمیز و خشک کنید.

 ازبین‌بردن خراش‌های عمیق با کیت حذف خراش

اگر درب یخچال شما دارای خراش‌های بسیار عمیق است می‌توانید از کیت‌های حذف خراش استفاده کنید که معمولاً برای خودروها نیز به کار برده می‌شوند. با استفاده از این کیت‌ها و پولیش شما می‌توانید آن را در جهت دانه‌های استیل یخچال به حرکت در آورید تا پس از مدت کوتاهی خراش‌های عمیق روی یخچال از بین برود. البته انجام آن نیاز به متخصص دارند و توصیه می‌شود تا روش‌های دیگر را در منزل امتحان کنید.

 ازبین‌بردن خط‌ و خش سینک ظرف‌شویی

راهکارهایی برای ازبین‌بردن خط‌وخش سینک ظرف‌شویی وجود دارد که در ادامه بیان می‌شود.

  • استفاده از آرد

در ابتدا سینک استیل را کاملاً خشک کنید، به‌گونه‌ای که هیچ رطوبتی روی آن نباشد. پس از آن مقداری آرد را روی قسمت‌های مختلف سینک بریزید و پس از آن نیز یک‌پارچه نرم به حالت دورانی روی سینک استیل به حرکت در بیاورید. پس از چند دقیقه آرد را با استفاده از همان دستمال از روی سینک استیل ظرف‌شویی جمع کنید تا خط‌وخش آن از بین برود.

  • استفاده از روغن‌زیتون

برای ازبین‌بردن خط‌وخش سینک ظرف‌شویی می‌توانید چند قطره روغن‌زیتون را روی حوله‌ای نرم بریزید و آن را روی سطح سینک بکشید. البته دقت کنید که مقدار آن کم باشد، در غیر این صورت موجب کدرشدن سینک ظرف‌شویی می‌شود.

  • استفاده از سمباده نرم یا پولیش مخصوص استیل

 ازبین‌بردن خط‌ و خش سینک ظرف‌شویی

ازبین‌بردن خش روی گاز استیل

معمولاً فلزی که برای ساخت روی اجاق‌گاز استفاده می‌شود با فلزی که برای ساخت سینک ظرف‌شویی مورداستفاده قرار می‌گیرد متفاوت است. به همین دلیل برطرف‌کردن خط‌وخش گاز استیل با سینک ظرف‌شویی می‌تواند متفاوت باشد. البته اجاق‌گازها دارای رویه شیشه‌ای نیز هستند که بر اثر عدم نگهداری مناسب می‌تواند دچار خط‌وخش شود.

 استفاده از جوش‌شیرین

در ابتدا جوش‌شیرین را در آب حل کنید و با استفاده از یک‌پارچه نرم محلول را با حرکت‌های دورانی روی سطح گاز بکشید. سپس با استفاده از یک‌پارچه دیگر، باقیمانده محلول را از روی اجاق پاک کنید. توجه داشته باشید که این روش یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ازبین‌بردن خط و خش‌های جزئی اجاق‌گاز استیل است.

 استفاده از پولیش مخصوص و خمیردندان

برخی از روش‌های بیان شده برای ازبین‌بردن خط‌وخش از روی استیل یکسان هستند، اما سعی شده است تا روش‌هایی که معمولاً برای لوازم آشپزخانه استیل استفاده می‌شوند، بیان شود. استفاده از پولیش مخصوص و خمیردندان تقریباً برای تمام لوازم‌خانگی از جنس استیل مناسب است.

ازبین‌بردن خش روی گاز استیل

ازبین‌بردن خط‌ و خش ساعت استیل

همچنین اگر شما ساعت استیل دارید و قصد دارید تا خط‌وخش آن را از بین ببرید، بهتر است تا از مواد جلادهنده که برای براق کردن ساعت‌های استیل استفاده می‌شوند را تهیه کنید. این ماده موجب می‌شود تا تمام خط‌وخش موجود روی‌بند ساعت از بین برود.

علاوه بر این شما می‌توانید با استفاده از پولیش استیل، خط و خش‌های ساعت را از بین ببرید. البته توصیه می‌شود برای این کار به مراکز معتبر خدمات ساعت استیل مراجعه کنید تا این کار به‌خوبی انجام شود، زیرا در برخی از موارد بندهای ساعت استیل نیز نیاز به خش‌گیری دارند که بهتر است توسط متخصص صورت گیرد.

ازبین‌بردن خط‌ و خش ساعت استیل

ازبین‌بردن خط‌ و خش قاشق استیل

همچنین اگر شما قصد ازبین‌بردن خط‌وخش قاشق استیل را دارید و در صورت نیاز می‌خواهید آن‌ها را براق کنید، کافی است جوش‌شیرین و مایع ظرف‌شویی را با هم مخلوط کنید و یک مسواک را داخل آن کنید و بر روی قاشق و چنگال بکشید تا موجب برق افتادن آن‌ها شود. همچنین شما می‌توانید از سایر روش‌هایی که بیان شد برای رفع خش و خط‌وخش قاشق و چنگال استیل نیز بهره‌مند شوید.

 ازبین‌بردن خط‌ و خش قاشق استیل

نتیجه‌گیری

معمولاً خط و خش‌های واضح، به شکل بیشتری بر روی لوازم آشپزخانه دیده می‌شود که البته ازبین‌بردن آن‌ها نیز به نسبت خراش‌های عمیق ساده‌تر است. ازبین‌بردن خراش‌های عمیق موجود روی ظروف استیل نیازمند تلاش بیشتری است. ابزار مخصوصی که برای ازبین‌بردن خط‌وخش از روی استیل به کار برده می‌شود، کاغذ سمباده است. قبل از شروع کار برای ازبین‌بردن خراش‌های واضح یا عمیق، حتماً روی استیل را به‌صورت کامل تمیز کنید تا هرگونه کثیفی یا وجود لایه‌های روغن تأثیر منفی در کار شما نداشته باشد. اگر شما ساعت استیل دارید و قصد دارید تا خط‌وخش آن را از بین ببرید، بهتر است تا از مواد جلادهنده که برای براق کردن ساعت‌های استیل استفاده می‌شوند را تهیه کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *