استیل

ورق استیل خش‌ دار چیست + قیمت انواع استیل خشدار در سال ۱۴۰۲

ورق استیل خش‌ دار

یکی از بهترین ورق‌های استیل که در گروه فولادهای ضد زنگ با نام Stainless Steel قرار می‌گیرند، ورق استیل خش دار نامیده می‌شوند. این ورق‌های استیل به دلیل زیبایی خاصی که دارند، در دسته ورق‌های استیل دکوراتیو قرار می‌گیرند و امروزه در لوازم خانگی و صنایع دیگر بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند. استیل‌های خش دار به دلیل زیبایی هر چه تمام تر، دارا بودن خاصیت ضد خش و دوام بالا، در اکثر صنایع استفاده می‌شوند. معمولاً خش‌هایی که روی این ورق‌های استیل وجود دارد، موجب می‌شود که در هنگام لمس آن حس خوبی پیدا کنید. همچنین به دلیل اینکه دوام بالایی دارند، هزینه نگهداری آن‌ها نیز بسیار پایین است. اگر قصد دارید بدانید که ورق استیل خش دار چیست و با انواع آن‌ها آشنا شوید، بهتر است تا ادامه مطالب را دنبال کنید.

ورق استیل خش دار چیست؟

به طورکلی ورق‌های استیل آلیاژهای با پایه آهن هستند که کمتر از ۲ درصد کربن دارند. این آلیاژ به دلیل عناصری که داخل خود دارد مقاومت زیادی نسبت به خوردگی دارد و در انواع ورق‌های استیل بگیر و نگیر تقسیم می‌شوند که دارا بودن یا نبودن خواص مغناطیسی آن را تعیین می‌کند. ورق‌های استیل خش دار جزو محبوب‌ترین ورق‌های استیلی هستند که در صنایع به کار برده می‌شوند و ورق استیل معمولی هستند که سطح آن خش دار شده است و با این نام شناخته می‌شوند. ورق استیل خش دار به انگلیسی در گروه Stainless Steel قرار می‌گیرند.

ورق استیل خش دار

ورق استیل خش دار را می‌توان از جمله محصولات فولادی جدیدی دانست که بنا به سلیقه مدرن امروزی و بیشتر برای جنبه‌های تزئینی و دکوراتیو، مورد توجه قرار گرفته‌ است. این محصول دارای ویژگی‌ها ظاهری خاصی است که جذابیت بصری آن‌ در فضاهای مدرن تا به این اندازه محبوبش کرده است. باید بدانید که ورق‌های استیل خش‌دار در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هرکدام از آن‌ها زیبایی خاص خودشان را دارند. منبع

البته نباید به زیبایی آن اکتفا نکنید، زیرا خش دار بودن سطح استیل موجب می‌شود تا احتمال خوردگی این نوع آلیاژ افزایش پیدا کند. در ورق‌های استیل معمولی، وقتی که عنصر نیکل موجود در سطح استیل اکسید شود و زنگ بزند، یک لایه اضافی روی ورق استیل تشکیل می‌شود و می‌تواند روی سایر لایه‌های استیل را به خوبی بپوشاند که موجب می‌شود تا سایر لایه‌های این آلیاژ خورده نشود. البته ورق‌های استیل خش دار معمولاً به دلیل دارا بودن نیکل پایین در سطح خود یا خراش یافتن آن‌ها، به مرور زمان لایه‌های زیرین در معرض فرسایش و اکسایش قرار می‌گیرند.

به طور کلی ورق‌های استیل خش دار به دو شکل تولید می‌شود که نوع اول فابریک کارخانه است که به صورت خش دار در همان ابتدا تولید می‌شود و نوع دوم ورق استیل خش دار داخلی است که در واقع این نوع آلیاژ‌ها استیل خش دار و براقی هستند که با کمک دستگاه خشت زنی، پرداخت استیل خشدار در آن‌ها اتفاق می‌افتد.

انواع ورق استیل خش دار

به طور کلی ورق‌های استیل خش دار بر اساس گرید عناصری که دارند، به دسته‌بندی‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌‌شوند که در ادامه بیان شده‌اند.

  • ورق استیل خش دار با گرید ۳۰۴: این نوع ورق‌های استیل خش دار در واقع جزو استیل‌های ضد زنگ نگیر هستند که خاصیت مغناطیسی ندارند. ورق‌های استیل خش دار با گرید ۳۰۴ دارای ۸ درصد نیکل و حدود ۱۸ درصد کروم هستند. از ویژگی‌های اصلی ورق استیل خش دار با گرید ۳۰۴ می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر خوردگی اشاره کرد که موجب می‌شود تا طول عمر بالاتری به نسبت سایر ورق‌های استیل داشته باشند.

همچنین بهتر است بدانید که این ورق‌های استیل خش دار معمولا به دو صورت رول و شیت در بازار عرضه می‌شوند و در واقع جزو ورق‌های استیل نازک هستند، زیرا دارای ضخامت زیر یک میلی متر هستند. این ورق‌های استیل خش دار در ضخامت‌های ۰.۵، ۰.۶ و ۰.۸ میلی متر در بازار خریداری می‌شوند.

ورق استیل خش دار با گرید ۳۰۴

  • ورق استیل خشدار گرید ۴۳۰: این نوع ورق‌های استیل در دسته ورق‌های استیل بگیر قرار می‌گیرند که دارای ویژگی مغناطیسی هستند و آهنربا به راحتی به آن‌ها جذب می‌شود. همین نکته موجب می‌شود تا شما بتوانید اصل بودن این ورق‌های استیل را تشخیص دهید.

ورق استیل خش دار با گرید ۴۳۰ به دلیل اینکه عناصر نیکل و کروم در آن‌ها کمتر به کار رفته است، بگیر هستند. البته از آنجایی که نیکل و کروم موجب افزایش خواص مقاومت در برابر خوردگی می‌شوند، کاهش آن‌ها موجب شده است تا ورق‌های استیل خش دار با گرید ۴۳۰ به نسبت به ورق‌های استیل خش دار ۳۰۴، نسبت به خوردگی مقاومت کمتری داشته باشند و در نتیجه طول عمر آن‌ها کوتاه‌تر است.

معمولاً برای ساخت وسایل آشپزخانه و سینک ظرفشویی از ورق استیل خشدار ۴۳۰ استفاده می‌شود. همچنین بهتر است بدانید که ورق های استیل خش دار ۴۳۰ بین ۱۴ تا ۱۸ درصد کروم و نهایتاً نیم درصد نیکل دارد. این ورق های استیل خش دار در ابعاد ۱۰۰۰×۲۰۰۰، ۱۲۲۰×۲۴۴۰ و ۱۲۵۰×۲۵۰۰  در بازار خرید و فروش می‌شوند.

ورق استیل خش دار طلایی

استیل طلایی خش دار نوع دیگری از ورق‌های استیل خش دار است که در فرایند PVD به این رنگ در آمده است. البته برای اینکه این استیل خش دار به این رنگ در بیاید، از عنصر تیتانیوم در آن استفاده شده است که علاوه بر زیبایی بصری بسیار بالایی که دارد، خواص فیزیکی مناسبی نیز دارد. این نوع استیل‌های خش دار طلایی در برابر ضربه و سایش مقاومت زیادی دارند و در مقابل انواع شوینده‌ها تغییر حالت نمی‌دهند و به قول معروف زنگ نمی‌زند.

به طورکلی ورق‌های استیل خش دار رنگی، از خصوصیاتی مانند درخشندگی، جلا دار بودن و سطح صاف برخوردار هستند که با گذر زمان دچار فرسودگی یا به عبارت دیگر زنگ‌زدگی نمی‌شوند. این نوع ورق‌های ورق استیل طلایی به دلیل زیبایی خاصی که دارند و دکوراتیو بودن، در صنایع متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استیل خش دار دودی

این نوع استیل خش دار نیز در روش تولید، تفاوت زیادی با استیل طلایی خش دار ندارد و تنها در فرایند PVD، تیتانیوم، کربن و آلومینیوم استفاده شده است که با نام استیل خشدار مشکی یا دودی در بازار عرضه می‌شوند. این ورق‌های استیل خش دار به دلیل زیبایی و طول عمر بیشتری که دارند، معمولاً قیمت بالاتری نیز به نسبت انواع ساده‌تر دارند. با افزایش و کاهش میزان آلومینیوم، تیتانیوم و کربن، رنگ این استیل‌های خش دار به استیل خشدار نقره‌ ای نیز تغییر پیدا می‌کند.

چگونه ورق‌های استیل خش دار می‌شوند؟

در ابتدا بهتر است بدانید که استنلس استیل یک لایه اکسید کروم غیر فعال در سطح خود ایجاد می‌کند که مانع از زنگ زدگی و خوردگی این آلیاژ می‌شود. همین ویژگی موجب می‌شود تا مقاومت استیل خش دار در برابر اکسیداسیون و زنگ زدگی افزایش پیدا کند. معمولاً وقتی این ورق‌های استیل خش دار می‌شوند، لایه کرومی که روی این آلیاژ قرار دارد می‌تواند خود را بازسازی کرده و خاصیت مقاومت در برابر خوردگی همچنان در این آلیاژ حفظ شود.

فولاد ضد زنگ خش دار از طریق اصطکاک فرچه‌های فلزی و تسمه‌های بسیار ظریف ساخته می‌شود که با کیفیت سطح مات برابر هستند، اما با انواع این ورق‌ها تفاوت دارد. تفاوت اصلی بین ورق‌های استیل خش دار و نوع پرداخت شده مات، این است که نوع پرداخت شده سطحی بسیار صاف دارد اما استیل خشدار سطحی زبر اما یکنواخت دارد.

همچنین انواع کیفیت سطح ورق‌های استیل نورد شده با درجه پرداخت‌های متفاوت از مات تا براق، در فرایند‌های نورد ورق و عملیات سطحی شیمیایی تغییر می‌کند، اما ورق‌های استیل خش دار پس از عملیات نورد، وارد مرحله‌ای می‌شوند که با استفاده از روش اصطکاکی، سطح روی آن با درجات مختلف خش دار می‌شود که به این فرایند dull polishing گفته می‌شود. ورق‌های استیل ضد زنگ معمولی که برای ساخت ورق‌های استیل خش دار استفاده می‌شوند، معمولاً دارای یکی از این دو کیفیت سطح ۲B با ۲R  هستند.

 

ورق‌های استیل خش دار

با توجه به استانداردهای جهانی، این دو مدل ورق‌های استیل به روش‌های نورد گرم و سرد تولید می‌شوند که هر کدام از این دو نوع، در ویژگی‌های نهایی ورق‌های استیل خش دار تاثیر زیادی می‌گذارند. همانطور که گفته شد، این ورق‌های استیل خش دار به دو روش کارخانه‌ای و تکمیلی تولید می‌شوند که در روش کارخانه ای، این ورق‌ها در ادامه مراحل تولید استیل ضد زنگ خشدار می‌شوند اما در روش دیگر که روش تکمیلی نام دارد، این مدل از ورق‌های استیل در ابتدا به صورت مات و براق تحویل داده می‌شوند و در نهایت با استفاده از دستگاه‌های خشت زنی به ورق‌های استیل ضد خش تبدیل می‌شوند که روش کیفیت این دو فرایند نیز با یکدیگر بسیار متفاوت است.

در روش تکمیلی، ورق‌های استیل با استفاده از برش‌های ساینده ظریف یا فرچه پردازش و خش دار می‌شوند. در نهایت نیز با استفاده از یک تسمه یا یک ساینده نرم، به صورت مجدد پرداخت می‌شوند. از این رو، نوعی درخشش مات و خاص بر روی ورق‌های استیل ضد زنگ به وجود می‌آید. در این روش از استیل ضد زنگ، به خاطر یکنواختی که در خش‌های نازک روی سطح فلز ایجاد می‌شود، جلوه خاصی در بازتاب نور به وجود می‌آورد و زمانی که در لوازم آشپزخانه به کار برده می‌شوند، موجب زیبایی هر چه تمام‌تر لوازم آشپزخانه می‌شود.

کاربردهای ورق استیل خش دار

از آنجایی که ورق‌های استیل خش دار نسبت به رطوبت مقاومت خوبی دارند، در این محیط‌ها معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند و یکی از بهترین متریال‌ها در صنعت معماری و دکوراسیون به حساب می‌آیند. از اصلی‌ترین کاربردهای ورق استیل خش دار در ادامه آورده شده است.

  • ساخت و طراحی زیورآلات و ساعت‌های مچی
  • استفاده در فضای بیرونی آسانسورها
  • ورودی‌های فروشگاه‌ها و مترو
  • استفاده در بدنه یخچال‌ها و هود
  • مورد استفاده به عنوان روکش دیوار آشپزخانه‌های بزرگ و صنعتی
  • صنایع پتروشیمی، گاز و نفت
  • مورد استفاده در ساخت قطعات صنعت کشتی‌سازی
  • ساخت قطعات مورد استفاده در صنایع غذایی
  • تولید آسیاب‌ها در صنایع تولید شکر
  • ساخت درب‌های استیل در بیمارستان‌ها و ادارات
  • معماری داخلی و دکوراسیون منزل

ورق استیل خش دار

قیمت ورق استیل خشدار

بهتر است بدانید که اگر قصد خرید ورق‌های استیل را دارید، به دلیل اینکه این محصولات به نسبت ورق استیل معمولی طراحی زیباتری دارند و مقاومت بالاتری در مقابل خوردگی و رطوبت دارند، قیمت استیل خشدار به نسبت استیل‌های معمولی بالاتر است. همچنین نوسانات قیمت ورق آلیاژی پایه و مواد اولیه که معمولاً با نوسانات دلار تغییر می‌کند در قیمت نهایی ورق استیل خش دار تاثیر زیادی دارد. علاوه بر این، هزینه حمل و نقل به دلیل تحریم‌ها نیز می‌تواند بر قیمت ورق استیل خش دار تأثیرگذار باشد.

نتیجه‌گیری

این ورق‌های استیل به دلیل زیبایی خاصی که دارند، در دسته ورق‌های استیل دکوراتیو قرار می‌گیرند و امروزه در لوازم خانگی و صنایع دیگر بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند. ورق‌های استیل خش دار با گرید ۳۰۴ دارای ۸ درصد نیکل و حدود ۱۸ درصد کروم هستند. از ویژگی‌های اصلی ورق استیل خش دار با گرید ۳۰۴ می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر خوردگی اشاره کرد. ورق استیل خش دار با گرید ۴۳۰ به دلیل اینکه عناصر نیکل و کروم در آن‌ها کمتر به کار رفته است، بگیر هستند. استیل طلایی خش دار نوع دیگری از ورق‌های استیل خش دار است که در فرایند PVD به این رنگ در آمده است. از آنجایی که ورق‌های استیل خش دار نسبت به رطوبت مقاومت خوبی دارند، در این محیط‌ها معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند

سوالات متداول

ورق استیل خشدار بهتر است یا معمولی؟

ورق استیل خشدار به دلیل مقاومت بیشتری که در مقابل رطوبت و خوردگی دارند، طول عمر بالاتری نیز دارند و بهتر از ورق استیل معمولی هستند.

ورق استیل خش دار با چه نام تجاری شناخته می‌شود؟

این نوع ورق‌های استیل با نام NO.4 در بازار آهنآلات شناخته می‌شوند.

مهم‌ترین کاربردهای ورق استیل خش‌ دار طلایی چیست؟

این ورق‌های استیل خشدار دارای استحکام و مقاومت بالاتری به نسبت نوع معمولی هستند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *