استیل

چگالی انواع ورق استیل + محاسبه وزن استیل

چگالی استیل

تمامی عناصر و مواد از چگالی مشخصی برخوردار هستند که می‌توانند خصوصیات مواد را بیان کنند؛ازاین‌رودانستن آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آلیاژ استیل نیز یکی از متریال‌هایی است که در تمام طول روز با آن سروکار دارید. انواع ورق استیل می‌توانند باتوجه‌به میزان عناصری مانند: کروم و نیکلی که داخل خود دارند، چگالی مشخصی داشته باشند. به‌صورت کلی با تقسیم وزن بر حجم یک ماده، چگالی یا وزن مخصوص آن به دست می‌آید. اگر قصد دارید تا با چگالی استیل آشنا شوید ادامه مطلب را از دست ندهید.

اهمیت محاسبه چگالی استیل

به‌طورکلی چگالی یا وزن مخصوص خصوصیتی است که برای بسیاری از متخصصان متالورژی اهمیت دارد. در واقع چگالی یک متریال می‌تواند تعیین کند که این ماده از چه ویژگی‌هایی برخوردار است. چگالی فولاد ضدزنگ یا استیل می‌تواند موجب تغییرات شیمیایی در این متریال شود. به طور مثال: این ویژگی می‌تواند نشان دهد که می‌توان از آن در عملیات جوشکاری استفاده کرد یا خیر. همچنین چگالی عناصر تعیین می‌کند که متریال موردنظر شما در چه دمایی می‌تواند مقاوم باشد و در واقع مشخص می‌کند که مقاومت عناصر به چه صورت است.

فرمول محاسبه چگالی استیل بر اساس کیلوگرم بر سانتی‌متر مکعب است. به‌طورکلی استیل یا فولاد ضدزنگ دسته وسیعی از فولادها را تشکیل می‌دهند که با اضافه‌شدن بین ۱۰.۵ تا ۳۰ درصد کروم به دست می‌آیند. معمولاً این نوع آلیاژ به دلیل مقاومت خوب در برابر خوردگی، استحکام بالا و همچنین زیبایی ظاهری که دارد، در صنایع مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. به‌طورکلی چگالی استیل در تعیین وزن مقاطع استیل ساخته شده اهمیت دارد.

محاسبه چگالی استیل

معمولاً چگالی ورق‌های استیل با چگالی آهن و فولاد تفاوت زیادی ندارد و به یکدیگر نزدیک هستند. به‌صورت کلی دانسیته یا چگالی استیل برابر ۷.۹۸۲ گرم بر سانتی‌متر مکعب است. البته به دلیل تنوع زیادی که در ورق‌های استیل وجود دارد، چگالی آن‌ها می‌تواند در گریدهای مختلف متفاوت باشد. پس برای پاسخ به سؤال چگالی استیل چقدر است؟ می‌توان این عدد را بیان کرد. در ادامه سعی شده است تا چگالی انواع ورق‌های استیل پرکاربرد آورده شود.

چگالی استیل ۳۱۶

در ابتدا بهتر است بدانید که چگالی استیل ۳۱۶ نسبت به تغییر دما یا فشار تغییر می‌کند. علاوه بر این، این آلیاژ در نوع دیگری نیز با نام ۳۱۶l ساخته می‌شود که حرف L در ساختار این نوع آلیاژ نشان می‌دهد که فولاد پایه برای ساخت این آلیاژ کم‌کربن بوده است.

به‌طورکلی افزایش دما می‌تواند موجب کاهش چگالی شود و افزایش فشار نیز چگالی را افزایش می‌دهد. همچنین برای محاسبه وزن استیل باید در نظر داشته باشید که هرچه چگالی بیشتر باشد، وزن استیل نیز بیشتر است. به همین دلیل متریالی که در فولاد ضدزنگ ۳۱۶ استفاده شده است، سنگین‌تر از استیل ۳۰۴ است. همچنین فرمول‌هایی برای محاسبه وزن استیل در ادامه آورده شده است تا بتوانید این موضوع را بهتر درک کنید.

چگالی استیل ۳۰۴

این نوع آلیاژهای فولاد در بازار با نام‌های استیل ۸/۱۸ یا استیل نگیر نیز شناخته می‌شوند که دارای ۱۸ درصد کروم و ۸ درصد نیکل هستند. علاوه بر این، این آلیاژ در نوع دیگری نیز با نام ۳۰۴L ساخته می‌شود که حرف L در ساختار این نوع آلیاژ نشان می‌دهد که فولاد پایه برای ساخت این آلیاژ کم‌کربن بوده است. معمولاً کربن کمتر در ساخت آلیاژ استیل موجب می‌شود تا این نوع آلیاژ برای جوشکاری مناسب باشد که از ویژگی‌های اصلی این نوع استیل است. چگالی استیل ۳۰۴ حدوداً بین عدد ۹/۷ الی ۲/۸ گرم بر سانتی‌متر مکعب است. همان‌طور که گفته شد، تغییر دما می‌تواند در افزایش یا کاهش چگالی تأثیرگذار باشد.

به همین دلیل می‌توان گفت که چگالی ورق استیل ۳۱۶ در دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد یا دمای اتاق برابر ۸ گرم بر سانتی‌متر مکعب است. اگر بخواهید به‌صورت دقیق با چگالی ورق استیل ۳۰۴ آشنا شوید، باید بدانید که چگالی فولاد ضدزنگ ۳۰۴ در حدود ۷۹۳۰ و چگالی استیل ۳۱۶ برابر ۷۹۸۰ کیلوگرم بر مترمکعب است. در ارتباط با تفاوت چگالی استیل ۳۰۴ و استیل ۳۱۶ می‌توان گفت که آلیاژ ۳۱۶ به دلیل اینکه دارای نیکل و مولیبدن بیشتری به نسبت استیل ۳۰۴ است، چگالی بیشتری نیز دارد.

چگالی استیل ۳۱۰

این نوع استیل تحت عنوان ورق استیل نسوز در بازار نامیده می‌شود، زیرا تا دمای ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند. این نوع استیل دارای درصد نیکل و کروم بسیار بالایی است و همچنین نفوذپذیری مغناطیسی پایینی نیز دارد. چگالی استیل ۳۱۰ از عدد ۷۶۰۰ تا ۸۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مکعب است.

چگالی استیل ۳۱۰

چگالی استیل ۴۲۰

در واقع یک نوع آلیاژ فولاد با کربن بالا و حداقل میزان کروم ۱۲ درصد است و مقاومت خوبی در برابر خوردگی دارد. همچنین این گروه آلیاژ استیل به دلیل اینکه میزان کربن پایینی دارد، نسبت به سایر گریدهای استنلس‌استیل سختی بیشتری دارد. همچنین چگالی استیل ۴۲۰ به نسبت ورق‌های استیلی که تاکنون بیان شد، تقریباً پایین‌تر است و دارای چگالی ۷۷۳۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مکعب است.

چگالی استیل ۴۳۰

چگالی استیل ۴۳۰ نیز مانند انواع دیگر استیل از نسبت جرم به حجم به دست می‌آید و چگالی آن برابر ۷۷۵۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مکعب است. همچنین برای به‌دست‌آوردن وزن ورق استیل ۴۳۰ باید چگالی آن که عدد ۷۷۵۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مکعب است را در حجم آن ضرب کنید و در نهایت عدد به‌دست‌آمده را در عدد گرانش که حدود ۱۰ است ضرب کرده تا وزن ورق استیل محاسبه شود. همچنین فولاد مقاومت خوبی در برابر اکسیداسیون دارد و مقاومت حرارتی خوبی نیز دارد.

اهمیت محاسبه وزن استیل

قبل از اینکه با نحوه محاسبه وزن استیل آشنا شوید، بهتر است تا بدانید که اگر شما قیمت یک محصول استیل را بدانید و اینکه با نحوه محاسبه آن آشنا شوید از برخی جهات دارای اهمیت است.

  • می‌توانید قیمت نهایی را برای خرید تعداد ابعاد ورق مورد نیاز محاسبه نمایید.
  • همچنین در برخی موارد می‌توان از سوء استفاده فروشنده یا اشتباه آنها جلوگیری کرد.
  • محاسبات اولیه به طور کلی بسیار مهم است و شما می‌توانید تشخیص دهید که برای هر پروژه چه مقدار استیل نیاز است اهمیت زیادی دارد.
  • علاوه بر این، محاسبه سایر هزینه ها مانند هزینه های حمل و نقل نیز با استفاده از محاسبه وزن ورق استیل آسان تر می شود.

در ادامه جدولی آمده است که طول و عرض ورق‌ها و ضخامت آنها قابل مشاهده است که بر اساس چگالی استیل، وزن نهایی آنها محاسبه شده است.

طول ورق استیل (mm)

عرض ورق استیل

(mm)

ضخامت ورق استیل

(mm)

وزن نهایی ورق استیل

(Kg)

۲

۱ ۰.۴ ۶.۲

۲

۱ ۰.۵

۸

۲

۱ ۰.۶

۱۰

۲

۱ ۰.۷

۱۱

۲

۱ ۰.۸

۱۳

۲

۱ ۰.۹

۱۴

۲

۱ ۱

۱۶

۲

۱ ۱.۲۵

۲۰

۲

۱ ۱.۵

۲۴

۲

۱ ۲

۳۲

۲ ۱ ۳

۳۸

محاسبه وزن استیل

برای محاسبه وزن باید طول، کمیت، عرض و ضخامت ورق و صفحات استیل را بدانید. معمولاً چگالی استیل برای صفحه فولادی کربن ۷.۸۵ تن بر مترمکعب است که برابر ۰.۲۸۴ پوند بر اینچ مکعب است. علاوه بر این، فلزات معمولاً در عرض‌های ۴۸ اینچ، ۶۰ اینچ، ۷۲ اینچ، ۸۴ اینچ، ۹۶ اینچ و طول‌های ۲۴۰ اینچ تا ۴۸۰ اینچ عرضه می‌شوند. البته هر طولی از این صفحات را می‌توان در هنگام برش ارائه داد.

همچنین ضخامت این ورق‌ها نیز باتوجه‌به درجه آنها بسیار متغیر است؛ بنابراین اگر قصد محاسبه وزن استیل را دارید باید باتوجه‌به فرمول زیر این کار را انجام دهید.

عرض طول ضخامت * چگالی = وزن

به طور مثال: اگر اطلاعات یک صفحه استیل به این صورت است که عرض آن ۴۸ اینچ، طول آن ۹۶، ضخامت ۳.۸ اینچ یا ۰.۱۸۷۵ اینچ است، باید به‌صورت زیر وزن آن را محاسبه نمایید.

۴۸ اینچ ۹۶ اینچ ۰.۱۸۷۵ اینچ * ۰.۲۸۴ پوند/اینچ ۳ = ۲۴۵ پوند.

وزن استیل

نتیجه‌گیری

انواع ورق استیل می‌توانند باتوجه‌به میزان عناصری مانند: کروم و نیکلی که داخل خود دارند، چگالی مشخصی داشته باشند. به‌صورت کلی با تقسیم وزن بر حجم یک ماده، چگالی یا وزن مخصوص آن به دست می‌آید. به‌صورت کلی دانسیته یا چگالی استیل برابر ۷.۹۸۲ گرم بر سانتی‌متر مکعب است. البته به دلیل تنوع زیادی که در ورق‌های استیل وجود دارد، چگالی آن‌ها می‌تواند در گریدهای مختلف متفاوت باشد. چگالی استیل ۳۱۶ نسبت به تغییر دما یا فشار تغییر می‌کند. چگالی استیل ۳۰۴ حدوداً بین عدد ۹/۷ الی ۲/۸ گرم بر سانتی‌متر مکعب است. چگالی استیل ۴۳۰ نیز مانند انواع دیگر استیل از نسبت جرم به حجم به دست می‌آید و چگالی آن برابر ۷۷۵۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مکعب است. همچنین برای محاسبه وزن استیل باید طول، کمیت، عرض و ضخامت ورق و صفحات استیل را بدانید.

سؤالات متداول

دانسیته یا چگالی استیل چقدر است؟

به‌صورت کلی دانسیته یا چگالی استیل برابر ۷.۹۸۲ گرم بر سانتی‌متر مکعب است.

چگالی استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ چقدر است؟

چگالی فولاد ضدزنگ ۳۰۴ در حدود ۷۹۳۰ و چگالی استیل ۳۱۶ برابر ۷۹۸۰ کیلوگرم بر مترمکعب است. در ارتباط با تفاوت چگالی استیل ۳۰۴ و استیل ۳۱۶ می‌توان گفت که آلیاژ ۳۱۶ به دلیل اینکه دارای نیکل و مولیبدن بیشتری به نسبت استیل ۳۰۴ است، چگالی بیشتری نیز دارد.

چرا آگاهی از دانسیته استیل مهم است؟

زیرا در هنگام خرید می‌توانید وزن نظری و واقعی را با یکدیگر مقایسه کنید و از اصل بودن استیل خریداری شده آگاه شوید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *