استیل, ورق استیل

انواع ورق استیل | ۵ راهکار مهم تشخیص انواع ورق استنلس استیل + عکس

۱۱ راهکار مهم تشخیص انواع ورق های استیل

با معرفی کامل انواع متنوعی از ورق استیل و ویژگی های متنوع آن پرداخته و شما را با انواع آلیاژهای به کار رفته در ساخته این محصول پرکاربرد آشنا سازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر دراین باره همراه ما باشید. انواع ورق های استیل دربردارنده درصدی کروم بوده و استقامت زیادی در مقابل زنگ زدگی دارند. درصد کروم موجود در این فراورده ها به استعمال ورق وابسته بوده و ۱۰ الی ۵۰ درصد می باشند. افزون بر کروم ، عناصری مانند آلومینیوم، سیلیسیم و تیتانیوم هم در ورق های استیل وجود دارند.

ورق استیل یکی از انواع ورق‌های فولادی است که مواد اولیه آن آهن بوده و با اضافه شدن و ترکیب چند عنصر دیگر، خواص و کاربرد آن تغییر پیدا می‌کند و به ورق استیل تبدیل می‌شود. یکی از مشخصات چشمگیری که در این ورق وجود دارد، مقاوم بودن آن در برابر خوردگی است. منبع

این فرآورده ها به دو شکل ورق استیل بگیر و نگیر در بازار موجود می باشند. ورق استیل نگیر ها ( ورق های استیل ۳۰۴ ) خواص آهن ربایی نداشته و شامل عناصر کروم، کربن، نیکل می باشد . انواع ورق استیل بگیر یا (ورق استیل گرید ۴۳۰)  خواص آهن ربایی داشته و میزان کرون متمایزی نسبت به نگیر دارند، این فراورده ها در اقسام گوناگون دارای استعمال های متمایزی هم می باشند.

ویژگی‌های مختلف ورق استیل

آشنایی با ویژگی های متنوع انواع ورق استیل

پس از تعریف جامعی از انواع ورق های استیل در ادامه مطلب توضیحات بیشتری درباره ویژگی های متنوع این محصول ارائه خواهیم داد. ورق های استیل با توجه به کاربرد های فراوان و منحصر به فردی که دارد دارای خصوصیات ویژه ای نیز می باشد که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • استقامت در مقابل دما
  • سختی
  • مقاومت گرم
  • فرم پذیری
  • ثبات بالا
  • واکنش مغناطیسی

 

استنلس استیل

استنلس استیل

استقامت در مقابل دما

استقامت در مقابل دما به‌وسیله منعطف پذیری یا سختی در دمای صفر سنجیده می شود. در دمای سرمایشی استقامت کششی فولاد ضد زنگ آستینی به صورت چشمگیری زیادتر از استقامت کششی در دمای پیرامون است. این ورق ها نیز دارای توانایی چسبندگی بسیار مطلوبی است.از آلیاژهای مارتنزیتی و رسوب نباید در محیط هایی با دما زیر صفر به کار برده میشوند. سختی این آلیاژ ها در محیط هایی با دما کم به صورت چشمگیری سقوط می کند در بعضی موارد این سقوط مقارن به دمای اتاق خواهد بود.

استنلس استیل

استنلس استیل

سختی

کار با این نوع آلیاژ ها مزایایی دارند که افزایش چشمگیر قابلیت فلز را می توان به راحتی به وسیله سردکاری به دست آورد. می توان تلفیقی از مراحل سرد کاری و تاب کاری در آن مورد استفاده قرار داد تا به بخش های تولید شده استقامت ویژه ای بدهد. یک مثال ساده می توان به طراحی سیم اشاره نمود. سیم هایی که همانند چشمه به کار گرفته می شوند، سختی کار برای استقامت کششی ویژه خواهند داشت. اگرچه آن سیم را همچون یک سیم کششی منعطف پذیر به کار برد  آن را بی اثر می کند سرانجام یک محصول نرم تر را ایجاد می کند.

مقاومت گرم

یکی از ویژگی های ورق های استیل داشتن استقامت بسیار در درجه حرارت بالا می باشد. این مسئله خصوصاً در قیاس با آلیاژ های دربردارنده مقدار زیادی کروم یا سیلیکون، نیتروژن و … نادر است. مقدار بسیار کروم نظیر آلیاژ ۴۴۶ هم می تواند استقامت بسیار زیادی را در دما های بالا نشان دهد. میزان بسیار کروم ورق های استیل نیز به استقامت در مقابل اندازه‌گیری در درجه حرارت های بسیار کمک می کند.

استنلس استیل

استنلس استیل

فرم پذیری

فرم پذیری همواره در خلال امتحان کشش ایجاد می شود. میزان کشش برای ورق های استیل آستینی معمولاً بالا است. این آلیاژ اجازه می دهد تا با به کارگیری پروسه های سخت کاری نظیر کشش عمیق فرم داده شود.

ثبات بالا

زمانی که فولاد ضد زنگ با معمولی مورد قیاس قرار می گیرند ثبات کششی بیشتری دارند. آلیاژ ضد زنگ داپلکس در مقابل آستینی ثبات کششی بیشتری دارد. بیشترین استقامت کششی در گروه های مارتنزیتی ۴۳۱ و میزان سختی PH ۷-۴ مشاهده می شود. این آلیاژ ها دارای ثبات بیشتری از اقسام ۳۰۴ و ۳۱۶ می باشند که متداولترین ورق های استیل استفاده شده می باشند.

استنلس استیل

استنلس استیل

واکنش مغناطیسی

از دیگر ویژگی های ورق های استیل می توان  واکنش مغناطیسی را نام برد. همواره  واکنش مغناطیسی  به جذب فولاد به آهن ربا گفته می شود. آلیاژ های آستنیتی همواره مغناطیسی نیستند البته یک تعامل مغناطیسی می تواند در دسته های پایین آستنیتی از طریق سردکاری القا داده شود. شمار بالای نیکل همانند ۳۱۶، ۳۱۰ نیز با سردکاری هم به آهن ربا جذب نمی شوند . کلیه دسته های دیگر ورق های استیل معمولاً مغناطیسی می باشند.

 

آشنایی با اقسام آلیاژ ورق های استیل

درباره اقسام آلیاژهای به کار رفته در ساخت و تولید انواع ورق های استیل بیشتر بدانید. ورق های استیل در آلیاژ های گوناگون در صنایع ساخته می شود، عبارتند از :

انواع استیل با آلیاژ های صنعتی

مدل هایی از متداول ترین آلیاژ های صنعتی این نوع ورق هستند. از مدل های دیگر این محصولات می توان  مورد هایی نظیر گرید۳۴۷، ۴۱۹، دولوکس و سوپر دولوکس با شماره های مختلف را نام برد. بیان نمودن خصوصیات هر کدام از این آلیاژ ها به وقت و کوشش زیادی احتیاج دارد ولی به یادآوری کمی در خصوص آن ها کفایت می کنیم.

 

اقسام ورق های استیل

انواع ورق استیل با گرید های مختلف

آن چیزی که قطعاً در خصوص اقسام ورق های استیل حائز اهمیت است این است که در جانب اسم بعضی از آلیاژ های این متریال سمبل های L,  H موجود می باشند. این نشانه ها به مانند این هستند که میزان کربن موجود در گرید استیل کم یا زیاد است. سمبل L به مفهوم درصد اندک کربن در این ورق و H به مفهوم میزان بالای از کربن در مواد اولیه آن است.کلیه اقسام ورق های استیل از موادی نظیر منگنز، فسفر، کروم، مولیبدن، کربن، سیلیس، نیکل و… ایجاد می شود.

استنلس استیل

استنلس استیل

ویژگی های فیزیکی انواع ورق های استیل

هر ورق با ملاحظه به میزان وزنی هر کدام از مواد فوق دارای ویژگی های فیزیکی خاصی هستند که آن ها را برای استعمال های ویژه مطلوب می کند. امروزه آلیاژ ۳۱۶، ۳۰۴ از پر بازدید ترین ورق های موجود در بازار هستند. مقیاس های برآورد این محصول با دقت به مقدار ثبات ، قابلیت کششی، استقامت در مقابل ضربه، ضد آب بودن، استقامت به زنگ زدگی، استقامت در مقابل ترک و شکست و نیز فقدان تولید رسوب بر روی آن شناسایی می شوند.

به علت اینکه این گونه ورق ها بایستی برای ساخت انبار یا لوازم و سازه های گوناگون استفاده شوند، ماندگاری و دوام آن ها در مقابل موارد تخریب محیطی اهمیت به سزایی دارد. گوناگونی کاربری و نیز توانایی رنگ آمیزی این محصول قطعاً همان حالتی است که سبب شهرت این مواد اولیه در بازار می شود.

استنلس استیل

استنلس استیل

سوالات متداول

استقامت در دمای بالا در انواع ورق استیل به چه معناست ؟

استقامت در مقابل دما به‌وسیله منعطف پذیری یا سختی در دمای صفر سنجیده می شود. در دمای سرمایشی استقامت کششی فولاد ضد زنگ آستینی به صورت چشمگیری زیادتر از استقامت کششی در دمای پیرامون است.

فرم پذیری در انواع ورق های استیل چگونه است ؟

فرم پذیری همواره در خلال امتحان کشش ایجاد می شود. میزان کشش برای ورق های استیل آستینی معمولاً بالا است. این آلیاژ اجازه می دهد تا با به کارگیری پروسه های سخت کاری نظیر کشش عمیق فرم  داده شود.

واکنش مغناطیسی در انواع ورق های استنلس استیل چیست ؟

آلیاژ های آستنیتی همواره مغناطیسی نیستند البته یک تعامل مغناطیسی می تواند در دسته های پایین آستنیتی از طریق سردکاری القا داده شود. شمار بالای نیکل همانند ۳۱۶، ۳۱۰ نیز با سردکاری هم به آهن ربا جذب نمی شوند .

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “انواع ورق استیل | ۵ راهکار مهم تشخیص انواع ورق استنلس استیل + عکس

  1. النا قادری گفت:

    شاخص ترین ویژگی ورق استیل چیه ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      ورق های استیل با توجه به کاربرد های فراوان و منحصر به فردی که دارد دارای خصوصیات ویژه ای نظیر استقامت در مقابل دما، سختی ، مقاومت گرم ، فرم پذیری ، ثبات بالا ، واکنش مغناطیسی میباشد .

  2. بهرام صادقی گفت:

    چه گریدی از ورق استیل جز دسته ورق استیل نگیر هستند ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      گرید ۳۰۴ جز ورق های استیل نگیر میباشد .

  3. پیمان نظری گفت:

    ویژگی های ورق استیل چیست ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      همانطور که در بالا گفته شد ویژگی های ورق استیل شامل : استقامت در مقابل دما، سختی، مقاومت گرم، فرم پذیری، ثبات بالا، واکنش مغناطیسی میباشد .

  4. نادر یاری گفت:

    قیمت ورق استیل عرض ۱ چند ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      برای استعلام قیمت ورق استیل لطفا با کارشناسان فروش بازرگانی استیل رزاقی تماس بگیرید .شماره های تماس : ۰۹۱۲۱۱۳۵۶۹۰-۰۲۱۳۳۹۲۸۵۸۷

  5. پویان مطلا گفت:

    ورق استیل ۳۰۹s چه کاربردهایی دارد ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در مقاله که لینک آن را برایتات میگذاریم بصورت کامل در مورد کاربرد ورق استیل ۳۰۹s توضیح داده ایم .
      https://razaghisteel.com/%d8%a2%d8%b4%d9%86%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d9%88%d8%b1%d9%82-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%db%8c%d9%84-309/

  6. محمد تنخواه گفت:

    ورق استیل کوچک موجود دارید

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      برای استعلام موجودی ورق استیل کوچک لطفا با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

  7. پوریا عسگری گفت:

    آیا همه ورق های استیل بگیر خاصیت آهنربایی دارند ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      بله انواع ورق استیل بگیر یا گرید ۴۳۰ خواص آهنربایی دارند .

  8. حدیث عباسی گفت:

    ورق استیل چیست ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در مورد ورق استیل در مقاله فوق توضیح داده ایم .

  9. حسام نیازی گفت:

    بزرگترین اندازه ورق استیل چه سایزیه

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      برای اطلاع از ابعاد ورق استیل لطفا با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید .

  10. جنیدیان گفت:

    آلیاژهای ورق های استیل آستینیتی چه خاصیتی دارند

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      این نوع آلیاژ حالت مغناطیسی ندارند .

  11. علی گفت:

    سماورهای قدیم باچه نوع استیلی ساخته می شدند الان با چه نوع ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      متاسفانه باسخ این سوال در حیطه فعالیت ما نمیباشد، لطفا سوال خود را از تولید کننده سماور بپرسید .

  12. مریلا گفت:

    ورق استیل کوچک موجود دارید ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      لطفا برای استعلام موجودی و قیمت انواع ورق‌ استیل با شماره‌های ۰۹۱۲۱۱۳۵۶۹۰-۰۲۱۳۳۹۲۸۵۸۷ تماس بگیرید .

  13. میلاد نصرتی گفت:

    ورق استیل چیست ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در این مورد بصورت کامل در مقاله فوق توضیح داده ایم .

  14. سامیار گفت:

    ورق استیل براق چه ویژگی هایی دارد ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      ویژگی های ورق استیل اعم از : استقامت در مقابل دما ، سختی ، مقاومت گرم ، فرم پذیری ، ثبات بالا و واکنش مغناطیسی میباشد .

  15. کیایی گفت:

    قیمت ورق استیل ابعاد کوچک را میفرمایید

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      جهت استعلام قیمت انواع ورق استیل لطفا با کارشناسان بازرگانی استیل رزاقی تماس حاصل فرمایید .
      شماره های تماس ۰۹۱۲۱۱۳۵۶۹۰-۰۲۱۳۳۹۲۸۵۸۷

  16. داود گفت:

    راه غیر آزمایشگاهی تشخیص انواع مختلف یک گرید استیل نسوز چیست
    استیل نسوز ۲% – ۵% ….۳۳% را چطور میتوان شناخت نگیر هستند همگی

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      تشخیص نوع و گرید استیل نسوز (بدون نیاز به آزمایشگاه) معمولاً بر اساس مشخصات فیزیکی و شیمیایی موجود در استیل انجام می‌شود. تعدادی از روش‌های عمومی برای تشخیص انواع مختلف استیل نسوز عبارتند از:
      بررسی نشانه‌های ویژه: برخی از استیل‌های نسوز نیازی به آزمایشگاه ندارند و از نشانه‌های ویژه‌ای مانند نمادهای موجود بر روی ورق‌ها، استیک‌ها و نمونه‌های استیل نسوز برای شناسایی استفاده می‌کنند.
      بررسی مشخصات شیمیایی: اندازه‌گیری مقادیر عناصر شیمیایی در استیل می‌تواند به تشخیص نوع استیل نسوز کمک کند. از آزمون‌های شیمیایی مختلف مانند آنالیز مواد و طیف‌سنجی اسپکتروسکوپی استفاده می‌شود.
      آزمون مغناطیسی: تعیین خواص مغناطیسی استیل نسوز می‌تواند به تشخیص نوع آن کمک کند. استیل‌های نسوز دارای پاسخ مغناطیسی متفاوتی هستند. مثلاً استیل نسوز مارتنزیتی غیرمغناطیسی است، در حالی که استیل نسوز فریتیتی مغناطیسی است.
      آزمون دستگاه پرتابل XRF: از دستگاه‌های پرتابل X-ray Fluorescence (XRF) برای تشخیص مواد شیمیایی در استیل‌ها استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها از پرتوهای X-ray برای تعیین انواع عناصر شیمیایی در نمونه‌های استیل استفاده می‌کنند.
      مشاوره با تولیدکننده: در مواردی که اطلاعات کافی برای تشخیص نوع استیل نسوز ندارید، می‌توانید با تولیدکننده استیل تماس بگیرید و اطلاعات مورد نیاز را از او بخواهید.
      با توجه به اینکه استیل نسوز انواع مختلفی دارد و تشخیص نوع آن ممکن است به تخصص فنی و تجربه نیاز داشته باشد، توصیه می‌شود برای موارد حیاتی و مهم به مشاوره تخصصی اعتماد کنید تا مطمئن شوید که از مواد مناسب برای نیازهای خاص خود استفاده می‌کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *