استیل

تفاوت استیل ۲۰۱ و ۳۰۴ در چیست ؟ ( ویدیو تشخیص استیل ۲۰۱ از ۳۰۴ )

تفاوت استیل 201 و 304

ازآنجایی‌که ورق‌های استیل ۳۰۴ و ۲۰۱ غیرمغناطیسی یا نگیر هستند و شباهت ظاهری زیادی به یکدیگر دارند، در بیشتر مواقع خریداران امکان تشخیص آنها از یکدیگر را ندارند. همچنین ممکن است برخی فروشندگان ورق استیل ۲۰۱ را به‌جای ورق استیل ۳۰۴ به خریداران عرضه کنند که این عامل می‌تواند در بلندمدت حوادث و خسارات زیادی را برای شما به دنبال داشته باشد، زیرا قیمت آنها نیز با یکدیگر نیز تفاوت دارد. اگر شما نیز قصد خرید این نوع ورق‌های استیل را دارید و تمایل دارید تا پیش از خرید با انواع تفاوت‌های آنها آشنا شوید ادامه مطالب را از دست ندهید.

ورق استیل ۲۰۱ چیست؟

برای اینکه با تفاوت‌های ورق استیل ۲۰۱ و ۳۰۴ آشنا شوید، بهتر است تا در ابتدا تعریف کوتاهی از این ورق‌های استیل بدانید تا بتوانید با دید بازتری تفاوت‌های آنها را از یکدیگر تشخیص دهید. ورق‌های استیل ۲۰۱ از انواع فولاد ضدزنگ آستنیتی سری ۲۰۰ هستند که بر خلاف سایر آلیاژهای فولاد ضدزنگ، مقدار نیکل کمی دارند و عناصری مانند منگنز و نیتروژن جایگزین نیکل در ترکیب این نوع آلیاژ شده است.  این نوع پروفیل‌های استیل در دسته پروفیل‌های دکوراتیو دسته‌بندی می‌شوند و معمولاً برای دکوراسیون داخلی منازل مورداستفاده قرار می‌گیرند. همچنین این نوع ورق‌های استیل برای جابه‌جایی مایعات و گازها نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند که این صورت از لوله‌های استیل ۲۰۱ استفاده می‌شود.

ورق استیل ۲۰۱

استیل ۲۰۱ نوعی از آلیاژ استنلس است که از مقدار زیادی منگنز و نیتروژن و حدود ۵ درصد نیکل شناخته می‌شود و این در حالی است که استیل ۳۰۴ دارای مقدار نیکل بیشتری (حدود ۸ درصد) است. منبع

ورق‌های استیل ۲۰۱ در حالت عادی خاصیت غیرمغناطیسی دارند و توسط آهنربا جذب نمی‌شوند؛ اما اگر در شرایط کار سرد قرار بگیرند، در دسته ورق‌های استیل باخاصیت مغناطیسی قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که معمولاً خریداران بیشتر به سمت ورق‌های استیل ۲۰۱ روی می‌آورند؛ زیرا دارای دوام بالایی هستند و برای محیط‌های سرد مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند.  این نوع استیل نیز بر اساس استاندارد DIN آلمان و با نام ۴۳۷۲/۱ شناخته می‌شود.

ترکیبات شیمیایی ورق استیل ۲۰۱ نیست به‌صورت کامل در ادامه آورده شده است.

S P C Si Mn Ni Cr Fe
۰.۱۵% ۰.۰۶% ۰.۱۵% ۱% ۵.۵-۷.۵% ۳.۵-۵.۵% ۱۶-۱۸% ۷۱%

استیل ۳۰۴ چیست؟

ورق‌های استیل ۳۰۴ نیز جزو رایج‌ترین انواع فولاد ضدزنگ است که در ترکیب خود کروم و نیکل به‌عنوان عناصر غیرآهنی اصلی هستند که کروم بین ۱۸ تا ۲۲ درصد و نیکل بین ۸ الی ۱۰ درصد در این آلیاژ وجود دارد. استیل ۳۰۴ شکل‌پذیر است و به اشکال مختلف می‌تواند در بیاید که به همین دلیل در موارد گسترده‌ای کاربرد دارد.

معمولاً از فولاد ضدزنگ ۳۰۴ در تجهیزاتی مثل مخازن استیل در حمل و تجهیزات تولید مواد غذایی مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین در ابزار لوازم‌خانگی و صنعتی نیز زیاد کاربرد دارد و معمولاً بیرون از ساختمان‌ها نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.  همچنین استیل ۳۰۴ بر اساس استاندارد DIN آلمان و با نام ۴۳۰۱/۱ نیز شناخته می‌شود. علاوه بر این، به دلیل اینکه در ساخت لوازم آشپزخانه نیز کاربرد زیادی دارد، در بازار به استیل ۱۸-۸ نیز معروف است.

ترکیب شیمیایی استیل ۳۰۴ شامل موارد زیر می‌شود:

S P C Si Mn Ni Cr Fe
۰.۰۳% ۰.۰۴۵% ۰.۰۸% ۱% ۲% ۸-۱۰% ۱۸-۲۲% ۶۵%

تفاوت استیل ۲۰۱ و ۳۰۴

تفاوت استیل ۲۰۱ و ۳۰۴

در ادامه تفاوت استیل ۲۰۱ با ۳۰۴ آورده شده است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • تفاوت استیل ۳۰۴ با ۲۰۱ از نظر ترکیبات شیمیایی و کاربردهای مکانیکی

تفاوت‌های استیل ۳۰۴ و ۲۰۱ عمدتاً به دلیل تغییرات در ترکیب شیمیایی این آلیاژها است که در نتیجه موجب تغییر کاربرد آن‌ها می‌شود. به‌صورت کلی فولاد ضدزنگ ۲۰۱ نوعی آلیاژ استنس استیل است که در ترکیب شیمیایی خود عناصر منگنز و نیتروژن بیشتری نسبت به استنس استیل ۳۰۴ دارد.

همچنین نیکل موجود در آلیاژ ۲۰۱ به نسبت استیل ۳۰۴ تقریباً نصف است که برای تثبیت فاز آستنیت در آلیاژ استیل ۲۰۱ از منگنز و نیتروژن استفاده شده است که موجب استحکام کششی و افزایش سختی آن می‌شود. همچنین استیل ۲۰۱ دارای حداقل کروم برای دارابودن خاصیت مقاومت نسبت به خوردگی است و کروم آن نسبت به آلیاژ استیل ۳۰۱ کمتر است و مقاومت به خوردگی آن نیز پایین است به همین دلیل معمولاً در مناطقی که دارای رطوبت بالا است استفاده نمی‌شود.

همچنین تراکم چگالی آلیاژ استیل ۲۰۱ به نسبت استیل ۳۰۴ کمتر است، اما دوام استیل ۲۰۱ حدود ۱۰ درصد نسبت به استیل ۳۰۴ بیشتر است که این امر نیز به علت وجود درصد بیشتر منگنز در استیل ۲۰۱ است. به‌عنوان نکته آخر نیز بهتر است بدانید که این دو نوع استیل از نظر شکل‌پذیری، مسطح بودن و خمش دارای شباهت‌های زیادی با یکدیگر هستند و به شکل کلی استیل ۳۰۴ به نسبت استیل ۲۰۱ دارای سطح مسطح‌تری است.

  • تفاوت استیل ۲۰۱ با ۳۰۴ از نظر قیمت

از مهم‌ترین تفاوت‌های آلیاژ استیل ۳۰۴ با ۲۰۱ از نظر قیمت است. به طور کلی‌های استیل ۳۰۴ دارای قیمت بالاتری به نسبت ورق‌های استیل ۲۰۱ است، زیرا در آن‌ها از نیکل بیشتری استفاده شده است و نسبت به خوردگی مقاومت بالاتری دارند. قیمت بالاتر ورق‌های استیل ۳۰۴ موجب شده است تا تقاضا بیشتری برای ورق‌های استیل ۲۰۱ در بازار شکل بگیرد. در واقع استیل ۲۰۱ یک متریال ارزان‌قیمت و درعین‌حال باکیفیت بالا است که کمبود نیکل در آلیاژ خود را با دارابودن سایر ویژگی‌ها جبران کرده است.

  • تفاوت استیل ۲۰۱ و ۳۰۴ از نظر رنگ

یکی دیگر از تفاوت‌هایی که استیل ۳۰۴ با ۲۰۱ دارند از نظر رنگ‌بندی است. به‌طورکلی ورق‌های استیل ۲۰۱ معمولاً دارای رنگ تیره‌تری به نسبت استیل ۳۰۴ هستند. ازآنجایی‌که استیل ۲۰۱ دارای درصد بیشتری از عنصر منگنز در ترکیب شیمیایی خود است، معمولاً دارای سطح و رنگ تیره‌تری به نسبت استیل ۳۰۴ است. البته توجه داشته باشید که تفاوت رنگ این دو گرید استیل بسیار کم است و افراد عادی ممکن است متوجه تفاوت‌های آن نشوند. به همین دلیل در هنگام خرید سعی کنید به تفاوت‌های دیگر بیشتر توجه کنید تا حدالمقدور دچار اشتباه نشوید.

  • ورق‌های استیل ۲۰۱ به نسبت استیل ۳۰۴ قابلیت کارپذیری کمتری دارند. کارپذیری به این معنی است که به طور مثال: سوراخ‌کاری روی آن به روش خوبی انجام شود. ازآنجایی‌که استیل‌های ۲۰۱ کارپذیری ضعیفی دارند، پس اگر قصد دارید که ماشین‌کاری روی استیل انجام دهید به‌هیچ‌وجه به سراغ استیل ۲۰۱ نروید.
  • معمولاً چغرمگی استیل ۳۰۴ به نسبت پروفیل‌های استیل ۲۰۱ بیشتر است.
  • همچنین استیل ۲۰۱ به نسبت استیل ۳۰۴ تندتر است و امکان ترک‌خوردگی آن بیشتر است.
  • به‌طورکلی اگر ورق‌های استیل ۳۰۴ در محیط‌های باز قرار بگیرند، باتوجه‌به اینکه خاصیت ضدزنگ بودن و مقاومت در برخوردگی بالایی دارند، به‌راحتی می‌توانند تا سالیان سال ویژگی‌های خود را حفظ کنند، اما ورق‌های استیل ۲۰۱ قابلیت استفاده در محیط‌های باز را ندارند.

تفاوت استیل ۲۰۱ و ۳۰۴

نحوه شناسایی استیل ۲۰۱ از استیل ۳۰۴

باتوجه‌به اینکه با تفاوت‌های استیل ۲۰۱ از ۳۰۴ آشنا شدید، بهتر است بدانید که از طریق سه‌راه می‌توانید آنها را به‌راحتی از یکدیگر تشخیص دهید

  • استیل ۲۰۱ به دلیل اینکه دارای منگنز زیادی در آلیاژ خود است، در برابر آهن‌رباهای قوی از خود عکس‌العمل نشان می‌دهد و جذب آهنربا می‌شود.
  • استیل ۳۰۴ نسبت به ایجاد خط‌وخش بر روی سطح خود توسط چاقو مقاومت زیادی دارد.
  • همچنین با استفاده از برخی از محلول‌های اسیدی نیز می‌توانید استیل ۲۰۱ از ۳۰۴ را تشخیص دهید.

 نتیجه‌گیری

استیل ۲۰۱ خاصیت مغناطیسی ندارند و جذب آهنربا نمی‌شوند. این نوع استیل نیز بر اساس استاندارد DIN آلمان و با نام ۴۳۷۲/۱ شناخته می‌شود. معمولاً از فولاد ضدزنگ ۳۰۴ در تجهیزاتی مثل مخازن استیل در حمل و تجهیزات تولید مواد غذایی مورداستفاده قرار می‌گیرد. تفاوت‌های استیل ۳۰۴ و ۲۰۱ عمدتاً به دلیل تغییرات در ترکیب شیمیایی این آلیاژها است که در نتیجه موجب تغییر کاربرد آن‌ها می‌شود. نیکل موجود در آلیاژ ۲۰۱ به نسبت استیل ۳۰۴ تقریباً نصف است که برای تثبیت فاز آستنیت در آلیاژ استیل ۲۰۱ از منگنز و نیتروژن استفاده شده است که موجب استحکام کششی و افزایش سختی آن می‌شود. همچنین ورق‌های استیل ۲۰۱ معمولاً دارای رنگ تیره‌تری به نسبت استیل ۳۰۴ هستند. به طور کلی‌های استیل ۳۰۴ دارای قیمت بالاتری به نسبت ورق‌های استیل ۲۰۱ است، زیرا در آن‌ها از نیکل بیشتری استفاده شده است و نسبت به خوردگی مقاومت بالاتری دارند. استیل ۲۰۱ به دلیل اینکه دارای منگنز زیادی در آلیاژ خود است، در برابر آهن‌رباهای قوی از خود عکس‌العمل نشان می‌دهد و جذب آهنربا می‌شود.

سؤالات متداول

چرا بررسی تفاوت‌های استیل ۲۰۱ با ۳۰۴ مهم است؟

ازآنجایی‌که این دو نوع آلیاژ استیل شباهت‌های زیادی با هم دارند، ممکن است برخی فروشندگان سودجو استیل ۲۰۱ را به‌جای استیل ۳۰۴ به خریداران عرضه کنند که این عامل می‌تواند در بلندمدت حوادث و خسارات زیادی را برای شما به دنبال داشته باشد. پس شناسایی آن‌ها از یکدیگر اهمیت زیادی دارد.

چرا قیمت آلیاژ استیل ۳۰۴ نسبت به ۲۰۱ بیشتر است؟

ازآنجایی‌که در ترکیب شیمیایی آلیاژ استیل ۳۰۴ از نیکل زیادی استفاده شده است، قیمت بالاتری نیز به نسبت آلیاژ استیل ۲۰۱ دارد. بالابودن نیکل در این آلیاژ موجب افزایش مقاومت نسبت به خوردگی می‎شود.

آیا امکان استفاده از استیل ۲۰۱ در نمای بیرونی ساختمان وجود دارد؟

خیر. زیرا این استیل نسبت به رطوبت مقاومت پایینی دارد و در مدت‌زمان طولانی می‌تواند دچار خوردگی و زنگ‌زدگی شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *