استیل

ورق استیل ۱۸/۸ چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟ + کاربرد و مشخصات کامل استیل ۱۸/۱۰

ورق استیل ضدزنگ 10 18

ورق استیل یکی از محصولات فولادی است که آلیاژ به‌کاررفته در آن موجب شده است که خواص مکانیکی متفاوتی نسبت به سایر ورق‌ها داشته باشد. اگر شما قصد خرید ورق استیل را دارید، معمولاً با سه گزینه مواجه می‌شوید که شامل: استیل ضدزنگ۱۰/۱۸.۱۸-۸ و ۰-۱۸ می‌شوند. بهترین آن‌ها استیل ۱۸/۱۰ است. اگر قصد دارید بدانید که ورق استیل ۱۰-۱۸ چیست و چه کاربردهایی دارد؟ ادامه مطالب را از دست ندهید. همچنین در ادامه سعی شده است تا مقایسه‌ای نیز میان ورق‌های استیل آورده شود تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

ورق استیل ۱۸/۱۰ چیست؟

معمولاً ورق‌های استیل باتوجه‌به میزان کربن، کروم و درصد نیکل آن‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند. عددهایی که بعد از ورق استیل می‌آید نشان‌دهنده میزان کروم و درصد نیکل آن‌ها است.  ورق استیل ۱۰-۱۸ دارای ۱۸ درصد کروم و ۱۰ درصد نیکل است. همچنین ورق استیل ۸-۱۸ دارای ۸ درصد نیکل و ۱۸ درصد کروم است که به‌صورت خلاصه به این شکل نوشته می‌شوند. علاوه بر این، ورق استیل ۰-۱۸ نیز حاوی ۱۸ درصد کروم است و نیکل در آن استفاده نشده است.

ورق استیل 18/10

دقت داشته باشید که در ورق استیل ۱۰/۱۸ حدوداً ۰.۱ درصد نیز کربن افزوده شده است که موجب می‌شود تا این ورق‌ها سخت‌تر شوند. البته مقدار کربن در این نوع ورق استیل بسیار پایین است، اما همین مقدار کربن موجب می‌شود تاخوردگی این نوع ورق استیل کاهش چشمگیری پیدا کند. در نظر داشته باشید که این نوع ورق‌های استیل معمولاً در وسایل آشپزخانه به کار برده می‌شوند و در وسایل پخت‌وپز در آشپزخانه زیاد دیده می‌شوند.

ویژگی‌های اصلی استیل ۱۰-۱۸ چیست؟

این ورق‌های استیل معمولاً چهار ویژگی مهم دارند که موجب می‌شود تا نسبت به سایر ورق‌های استیل متمایز شوند

  •  قالب‌گیری راحت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع ورق‌های استیل این است که به‌راحتی قالب‌گیری می‌شوند و با حداقل مقاومت به اشکال مختلف در می‌آیند که موجب می‌شود تا در ظروف آشپزخانه به‌راحتی قابل‌استفاده باشند. ازآنجایی‌که این نوع ورق‌های استیل زیبایی خاصی دارند و جزو متریال با قیمت مناسب هستند، در تولید ظروف آشپزخانه نقش مهمی را ایفا می‌کنند.
  • مقاومت خوردگی بالایی دارند: ورق‌های استیل دارای مقاومت خوردگی بالایی هستند. بدون اینکه هیچ‌گونه اثری از خوردگی در آن‌ها باقی بمانند به‌راحتی می‌توانند مایعات اسیدی و سایر مواد شیمیایی را نگهداری کنند. این ویژگی نیز در ارتباط با محصولات غذایی مختلف نیز صادق است و موجب می‌شود تا انواع محصولات آشپزخانه با ورق‌های استیل تولید شوند، زیرا با محصولات شیمیایی ترکیب نمی‌شوند و برای بدن نیز مضر نیستند.
  • قرابت زیاد با دمای بالا: این نوع آلیاژ فلزی به‌راحتی می‌تواند دماهای بالا را تحمل کند و هیچ‌گونه آسیبی از نظر ساختاری به آن وارد نمی‌شود.
  • سهولت در تمیزکردن: یکی دیگر از ویژگی‌هایی که ورق‌های استیل دارند، این است که سطح آن‌ها کاملاً صاف است و به‌راحتی قابلیت تمیزکردن دارند. همچنین مانند: چوب یا پلاستیک شکاف و شیارهای زیادی ندارند که محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها باشد. این ویژگی نیز موجب شده است تا در صنایع غذایی مورداستفاده قرار گیرند.

علاوه بر این، ورق‌های استیل دارای مقادیر بالایی نیتروژن هستند. این ویژگی موجب می‌شود تا از آن‌ها در محیط‌های دریایی و حتی در شرایط نمکی و شور نیز استفاده شود. علاوه بر این در مقابل مواد شیمیایی از جمله سودا نیز مقاوم هستند و بدین ترتیب در تماس با مواد غذایی موجب تغییر طعم غذا نمی‌شوند.

تنها موضوع در ارتباط با این ورق‌های استیل این است که نسبت به سایر استیل‌هایی که بیان شد، تقریباً قیمت بالاتری دارند؛ اما ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن موجب شده است تا کاربردهای خود را همچنان در صنایع مختلف داشته باشد.

 مقاومت خوردگی و حرارتی ورق استیل ۱۸/۱۰

ورق استیل ۱۰/۱۸ نسبت به خوردگی مقاوم است و در محیط‌های خشن و تند می‌تواند پایدار باقی بماند. البته اگر در محیطی با سطح کلرید زیاد قرار گیرد، دچار پدیده خوردگی شیاری خواهد شد. علاوه بر این، در دمای بیش از ۶۰ درجه سانتیگراد نیز خوردگی تنشی در آن به وجود می‌آید. در ارتباط با مقاومت حرارتی این نوع ورق‌های استیل نیز می‌توان گفت که تا دمای ۹۲۵ درجه سانتیگراد را می‌توانند تحمل کنند و نسبت به اکسیدشدن نیز مقاومت بالایی دارند.

ورق استیل 10/18

کاربردهای ورق استیل ضدزنگ ۱۰ ۱۸

  • قالب‌گیری در خودروها
  • در محفظه‌ها و اتصالات الکتریکی
  • صندلی‌های آشپزخانه فریزر یخچال و سینک ظرف‌شویی
  • ساخت انواع لوله
  • تجهیزات خط تولیددارو
  • تجهیزات خط تولید مواد غذایی و لبنیات
  • ساخت ظروف آشپزخانه مانند قاشق استیل ۱۰/۱۸ و ماهیتابه
  • فنر پیچ‌ومهره

 توجه به قاشق استیل ۱۸/۱۰ در هنگام خرید

همان‌طور که گفته شد، یکی از مهم‌ترین کاربردهای این ورق‌های استیل در ساخت وسایل آشپزخانه است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به قاشق و چنگال استیل اشاره کرد. معمولاً قاشق‌های استیل که با ورق استیل ۱۰/۱۸، ۸/۱۸ و ۰/۱۸ ساخته می‌شوند به‌هیچ‌عنوان از لحاظ کیفیت و ظاهری با یکدیگر برابر نیستند.  همان‌طور که گفته شد: این اعداد در کنار ورق‌های استیل نشانگر میزان کروم و نیکل است که کروم می‌تواند اکسیژن را در سطح محصول نگهداری کند تا از زنگ‌زدن یا اکسیداسیون آن جلوگیری کند.

همچنین کروم نیز نسبت به خوردگی مقاوم است و باعث درخشش ورق استیل می‌شود. حالا اگر شما قاشق استیل ۱۰/۱۸ خریداری کنید، به دلیل اینکه میزان نیکل بالاتری دارد نسبت به خوردگی مقاوم‌تر است و همچنین درخشش بالاتری نیز به نسبت قاشق و چنگال ساخته شده با استیل ۸/۱۸ و ۰/۱۸ دارند.  این نوع قاشق استیل نسبت به سایر قاشق‌هایی که با استیل‌های دیگر ساخته شده‌اند سنگین‌تر هستند و خوش‌دست‌تر و در نهایت درخشان‌تر به نظر می‌رسند. همچنین لبه‌های آن‌ها نیز به نسبت استیل ۸/۱۸ صاف نیستند و معمولاً بر روی قاشق این اعداد حک شده است.

قاشق استیل 10/18

همچنین به‌عنوان نکته آخر نیز می‌توان گفت: قاشق و چنگالی که بر روی آن عدد ۰/۱۸ وجود داشته باشد، نشانه کیفیت پایین آن‌ها است که بهتر است تا از خرید آن‌ها صرف‌نظر کنید، زیرا احتمال خورندگی بالاتری دارد و نیکل در آن‌ها بسیار پایین است.

 نتیجه‌گیری

ورق‌های استیل باتوجه‌به میزان کربن، کروم و درصد نیکل آن‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند. عددهایی که بعد از ورق استیل می‌آید نشان‌دهنده میزان کروم و درصد نیکل آن‌ها است. ورق استیل ۱۰-۱۸ دارای ۱۸ درصد کروم و ۱۰ درصد نیکل است. دقت داشته باشید که در ورق استیل ۱۰/۱۸ حدوداً ۰.۱ درصد نیز کربن افزوده شده است که موجب می‌شود تا این ورق‌ها سخت‌تر شوند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع ورق‌های استیل این است که به‌راحتی قالب‌گیری می‌شوند و با حداقل مقاومت به اشکال مختلف در می‌آیند که موجب می‌شود تا در ظروف آشپزخانه به‌راحتی قابل‌استفاده باشند. اگر شما چنگال و قاشق استیل ۱۰/۱۸ خریداری کنید، به دلیل اینکه میزان نیکل بالاتری دارد نسبت به خوردگی مقاوم‌تر است و همچنین درخشش بالاتری نیز به نسبت قاشق و چنگال ساخته شده با استیل ۸/۱۸ و ۰/۱۸ دارند.

 سؤالات متداول

ویژگی‌های اصلی ورق استیل ۱۰/۱۸ چیست؟

از ویژگی‌های مهم این ورق استیل می‌توان به مقاومت آن نسبت به خوردگی و حرارت اشاره کرد.

مهم‌ترین کاربرد ورق استیل ۱۰/۱۸ چیست؟

ورق استیل ۱۰/۱۸ به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد، می‌تواند در صنایع مختلف مورداستفاده قرار بگیرد، اما مهم‌ترین کاربرد آن در ساخت لوازم آشپزخانه مانند: قاشق، چنگال و ظروف تزئینی است.

آیا خرید قاشق و چنگال یا استیل ۱۰/۱۸ بهتر است؟

بله، خرید قاشق و چنگالی که با این نوع ورق استیل ساخته شده است، به دلیل مقاومت بیشتر نسبت به خوردگی و درخشش بیشتر، توصیه می‌شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *