استیل

استانداردهای انواع استیل و لوله استیل + (جدول وزن و لوله استیل)

استانداردهای انواع استیل و لوله استیل

به‌طور کلی لوله‌ها و ورق‌های استیل کاربردهای زیادی دارند، و بر اساس کاربردهایی که دارند به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود. اگر شما بخواهید از لوله‌های استیل استفاده کنید باید حتماً از مشخصات فنی لوله‌های استیل مثل وزن و ابعاد اطلاع پیدا کنید. همچنین با مراجعه به جدول استیل می‌توانید به‌راحتی لوله استیل موردنظر خود را انتخاب کنید. در ادامه سعی شده است تا جدول لوله استیل به همراه محاسبه وزن لوله استیل به‌صورت کامل معرفی شود تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

لوله کربن استیل چیست؟

لوله کربن استیل با نام لوله آهنی نیز در بازار شناخته می‌شود که یکی از کاربردهای اصلی آن برای انتقال سیالات است. به‌صورت کلی لوله کربن استیل از ورق‌های استیلی ساخته می‌شود که مقدار زیادی کربن نیز به آن افزوده شده است.  این موضوع موجب می‌شود تا رنگ لوله‌های کربن استیل تیره‌تر باشد. این لوله‌های استیل دارای خاصیت ضد اکسیدی و ضد فرسایشی هستند و در مقابل رطوبت بالا، دمای بالا و پایین و ضربات مقاوم هستند و کیفیت خود را در طول زمان حفظ می‌کنند.

لوله کربن استیل

ساخت لوله های استنلس استیل طبق استاندارد اینچ کشور ایالات متحده آمریکا انجام می شود. بر اساس استاندارد ASTM و قوانین آلیاژی کشور آمریکا تولید سایز لوله های استیل براساس جدول اینچ و با لحاظ کردن استانداردهای اصلی در سازمان استاندارد آمریکا برای همه تولید کنندگان این محصول در سراسر جهان ضروری است. منبع

کاربرد انواع لوله استیل در صنعت

همان‌طور که گفته شد، لوله‌های استیل انواع مختلفی دارند و هر کدام از آنها مصارف و استفاده‌های مخصوص به خود را دارند. به‌طور کلی انواع لوله استیل می‌توانند به لوله بدون درز استنلس‌استیل و انواع درزدار تقسیم‌بندی شوند که در ادامه کاربردهای هر کدام آورده شده است.

لوله استیل ۲۰۱

لوله استیل ۲۰۱ در واقع از نوعی فولاد ضدزنگ ساخته شده است که در ترکیبات ساخت آن درصد بیشتری کروم و نیکل و مقدار کمتری کربن مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین این لوله‌های استیل خاصیت غیرمغناطیسی دارند و برای عملیات جوشکاری هم مورداستفاده قرار می‌گیرند.  این نوع لوله‌های استیل ساختار بسیار محکمی دارند و منعطف نیستند. همچنین به نسبت سایر لوله‌های استیل قیمت پایین‌تری نیز دارند. دقت داشته باشید که لوله‌های استیل ۲۰۱ در صنعت دکوراتیو و لوله‌های تزیینی، لوله‌های صنایع غذایی، راه‌آهن، صنایع پتروشیمی و انتقال نفت و گاز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

لوله استیل ۳۰۴

این لوله‌های استیل نیز از ۸ درصد نیکل و ۱۸ درصد کروم تشکیل شده‌اند و در دو مدل دیگر نیز با کربن کم که با نام ۳۰۴ L و کربن زیاد با نام لوله استیل ۳۰۴ H نیز تولید می‌شوند که در مقابل خوردگی مقاومت زیادی دارند، اما برای حرارت‌های بیش از ۸۰۰ درجه فارنهایت مناسب نیستند. دقت داشته باشید که از این لوله‌های استیل معمولاً در ساخت‌وساز تجهیزات غذایی، تأسیسات تصفیه آب، صنایع کاغذ و معماری استفاده می‌شوند.

جهت دریافت مشاوره رایگان خرید انواع ورق استیل همین الان با کارشناسان ما تماس بگیرید

 ۳۳۹۲۸۷۰۳۳۳۹۲۸۷۵۸ | ۳۳۹۲۸۵۸۷

لوله استیل ۳۱۰

لوله استیل ۳۱۰ نیز با آلیاژ فولادی ساخته شده است که در ترکیبات آن از نیکل و مولیبدن زیاد استفاده شده است که موجب شده است تا نسبت به حرارت مقاومت زیادی داشته باشند و دچار خوردگی و آسیب نشود. همین این ویژگی موجب شده است تا لوله استیل ۳۱۰ در سیستم‌های دارای درجه حرارت زیاد، لوله‌های احتراق و قطعات کوره مورداستفاده قرار بگیرد.

لوله استیل ۳۱۶

این لوله‌های استیل نیز در ساختار خود ۱۰ درصد نیکل، ۱۶ درصد کروم و ۲ درصد مولیبدن دارند. این ترکیب شیمیایی موجب شده است تا مقاومت آن در برابر خوردگی افزایش پیدا کند. همچنین نوع دیگری از این لوله‌های استیل نیز وجود دارند که در آنها از کربن کمتری استفاده شده است که با نام لوله استیل ۳۱۶ L شناخته می‌شوند. این لوله‌های استیل در پروژه‌های ساختمانی و دریایی، تجهیزات آزمایشگاهی، مبدل‌های حرارتی، مخازن تحت‌فشار و مناطق دارای نمک بالا مورداستفاده قرار می‌گیرند.

انواع لوله استیل در صنعت

ابعاد استاندارد لوله استیل

اگر شما قصد خرید لوله‌های استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ را دارید، باید حتماً جدول استاندارد استیل را موردتوجه قرار دهید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید و با محاسبه تئوری بتوانید وزن محاسبه شده با وزن روی باسکول را مقایسه کنید تا از اصل بودن جنس اطمینان حاصل کنید. در ادامه جدول لوله استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ آورده شده است.

ابعاد استاندارد لوله استیل

انواع استاندارد لوله استیل

لوله‌های استیل بر اساس استانداردهای مختلفی تولید می‌شوند. برخی از مهم‌ترین استانداردهای لوله‌های استیل عبارتند از:

  • استاندارد ASME B36.10: این استاندارد، که توسط انجمن مهندسان مکانیک آمریکا (ASME) تدوین شده است، یکی از مهم‌ترین استانداردهای لوله‌های استیل در جهان است. این استاندارد، ویژگی‌های مکانیکی و ابعادی لوله‌های استیل را مشخص می‌کند.
  • استاندارد EN 10255: این استاندارد، که توسط اتحادیه اروپا تدوین شده است، ویژگی‌های مکانیکی و ابعادی لوله‌های استیل را مشخص می‌کند. این استاندارد، مشابه استاندارد ASME B36.10 است.
  • استاندارد BS EN 10217-7: این استاندارد، که توسط مؤسسه استانداردهای بریتانیا (BSI) تدوین شده است، ویژگی‌های مکانیکی و ابعادی لوله‌های استیل را مشخص می‌کند. این استاندارد، مشابه استاندارد ASME B36.10 است.
  • استاندارد API 5L: این استاندارد، که توسط انجمن نفت آمریکا (API) تدوین شده است، ویژگی‌های مکانیکی و ابعادی لوله‌های استیل مورد استفاده در صنایع نفت و گاز را مشخص می‌کند.
  • استاندارد ASTM A106: این استاندارد، که توسط انجمن مواد و آزمون آمریکا (ASTM) تدوین شده است، ویژگی‌های مکانیکی و ابعادی لوله‌های استیل مورد استفاده در صنایع نفت و گاز را مشخص می‌کند.

جهت دریافت مشاوره رایگان خرید انواع ورق استیل همین الان با کارشناسان ما تماس بگیرید

 ۳۳۹۲۸۷۰۳۳۳۹۲۸۷۵۸ | ۳۳۹۲۸۵۸۷

جدول لوله استیل ۳۰۴

لوله‌های استیل ۳۰۴ تحت عنوان لوله‌های بدون درز معرفی می‌شوند که با دانستن ابعاد استاندارد لوله استیل می‌توانید انتخاب صحیحی را در هنگام خرید داشته باشید.

استاندارد لوله های استیل ۳۰۴

سایز حالت رده
لوله استنلس استیل صنعتی ۳۰۴ ۶ اینچ رده۱۰ ۶ اینچ ۶ متری

۱۰

لوله استنلس استیل صنعتی ۳۰۴ ۲ اینچ رده ۴۰

۲ اینچ ۶ متری ۴۰
لوله استنلس استیل صنعتی ۳۰۴ ۱/۲ اینچ رده ۴۰ ۱۱.۲ ۶ متری

۴۰

لوله استنلس استیل صنعتی ۳۰۴ ۴ اینچ رده ۸۰

۴ ۶ متری ۸۰
لوله استنلس استیل صنعتی ۳۰۴ ۳ اینچ رده ۱۰ ۳ ۶ متری

۱۰

لوله استنلس استیل صنعتی ۳۰۴ ۱/۲ اینچ رده ۸۰

۱۱.۲ ۶ متری ۸۰
لوله استنلس استیل صنعتی ۳۰۴ ۱ ۱/۴ اینچ رده ۱۰ ۱.۴۱ ۶ متری

۱۰

لوله استنلس استیل صنعتی ۳۰۴ ۴ اینچ رده ۱۰

۴ ۶ متری ۱۰
لوله استنلس استیل صنعتی ۳۰۴ ۴ اینچ رده ۴۰ ۴ ۶ متری

۴۰

لوله استنلس استیل صنعتی ۳۰۴ ۵ اینچ رده ۴۰

۵ ۶ متری

۴۰

جدول لوله استیل ۳۱۶ یا نوع درزدار

شما با در نظر گرفتن جدول لوله استیل ۳۱۶ به‌راحتی می‌توانید محاسبه ابعاد و وزن آنها را انجام دهید که در جدول زیر قابل‌ مشاهده است.

نام

ضخامت(mm) قطر لوله (mm) قطر لوله (اینچ)

وزن تقریبی

لوله استیل صنعتی ۳۱۶ ۲ ضخامت ۳.۴ اینچ

۲ ۲۶.۷ ۳.۴ ۱.۲۴
لوله استیل صنعتی ۳۱۶ ۱.۵ ضخامت ۳.۴ اینچ ۱.۵ ۲۶.۷ ۳.۴

۰.۹۶

لوله استیل صنعتی ۳۱۶ ۱.۲۵ ضخامت ۳.۴ اینچ

۱.۲۵ ۲۶.۷ ۳.۴ ۰.۷۹
لوله استیل صنعتی ۳۱۶ ۱ ضخامت ۳.۴ اینچ ۱ ۲۶.۷ ۳.۴

۰.۶۶

لوله استیل صنعتی ۳۱۶ ۳ ضخامت ۱.۲ اینچ

۳ ۲۱.۳ ۱.۲ ۱.۴۵
لوله استیل صنعتی ۳۱۶ ۲.۵ ضخامت ۱.۲ اینچ ۲.۵ ۲۱.۳ ۱.۲

۱.۲۱

لوله استیل صنعتی ۳۱۶ ۲ ضخامت ۱.۲ اینچ

۲ ۲۱.۳ ۱.۲ ۰.۹۷
لوله استیل صنعتی ۳۱۶ ۱.۵ضخامت ۱.۲ اینچ ۱.۵ ۲۱.۳ ۱.۲

۰.۷۴

لوله استیل صنعتی ۳۱۶ ۱.۲۵ضخامت ۱.۲ اینچ

۱.۲۵ ۲۱.۳ ۱.۲ ۰.۶۳
لوله استیل صنعتی ۳۱۶ ۱ضخامت ۱.۲ اینچ ۱ ۲۱.۳ ۱.۲

۰.۵۱

محاسبه فرمول وزن لوله استیل

اگر شما قصد دارید تا با جدول وزن لوله استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ آشنا شوید و بدانید که چگونه می‌توان وزن لوله استیل را محاسبه کرد. بهتر است تا به فرمول زیر توجه داشته باشید.

چگالی متریال ضخامت طول * محیط لوله = وزن لوله استیل

بهتر است بدانید که بالاترین چگالی در بین آلیاژهای فولادی از ۷۷۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب آغاز می‌شود و تا حدود ۸۰۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب تغییر می‌کند. این فولاد ضدزنگ در واحدهای مختلفی مانند کیلوگرم بر مترمکعب، گرم بر سانتی‌متر مکعب و میلی‌گرم بر میلی‌متر مکعب نیز قابل احتساب است. البته با تمامی این تفاسیر واحدهای کیلوگرم بر مترمکعب و میلی‌گرم بر میلی‌متر مکعب در موارد بیشتری استفاده می‌شود.

پس می‌توان نتیجه گرفت که بهتر است چگالی استنلس‌استیل را در حدود ۷۸۰۰ یا ۷.۸ در نظر بگیرید تا بتوانید وزن آن را به‌درستی حساب کنید. محاسبه وزن لوله‌های استیل اهمیت زیادی دارد. در برخی از موارد ممکن است فروشنده انواع دیگری از استیل را به شما بفروشد و به دلیل اینکه ظاهر این لوله‌های استیل بسیار شبیه به هم است شما متوجه آن نشوید و پس از گذشت مدت زمانی شما متوجه ضرر مالی شوید.

وزن لوله استیل

به همین دلیل بهتر است تا در هنگام خرید لوله‌های استیل حتماً وزن آن را محاسبه کنید که برای این کار فقط نیاز دارید قطر، طول و ضخامت لوله‌های استیل را از فروشنده بپرسید و با محاسبه تئوری و مقایسه آن با وزن استیل خریداری شده روی باسکول، از خرید خود مطمئن شوید. به طور مثال: محاسبه وزن استیل با ضخامت ۱.۵ میلی‌متر و طول ۶۰۰۰ میلیمتر به‌صورت زیر است.

(۳.۱۴ × ۱۹ × ۲) × ۱.۵ × ۷.۸ × ۶۰۰۰ = ۸۳۷۶۲۶۴ mg

دقت داشته باشید که عدد به‌دست‌آمده به واحد میلی‌گرم است و اگر بخواهید آن را به کیلوگرم تبدیل کنید باید عدد نهایی را بر ۱ میلیون تقسیم کنید که عدد ۸.۳۷۶ کیلوگرم به دست می‌آید. دقت داشته باشید که برای محاسبه جدول وزن لوله استیل ۳۰۴ و سایر انواع لوله‌های استیل نیز باید از همین فرمول استفاده کنید و تفاوتی بین آنها وجود ندارد. همچنین عدد به‌ دست‌آمده از فرمول بالا به‌صورت تقریبی است و اگر وزن آن با عدد روی باسکول تفاوت زیادی ندارد، می‌تواند خیال شما را تا حد زیادی راحت کند.

نتیجه‌گیری

اگر شما بخواهید از لوله‌های استیل استفاده کنید باید حتماً از مشخصات فنی لوله‌های استیل مثل وزن و ابعاد اطلاع پیدا کنید. لوله کربن استیل با نام لوله آهنی نیز در بازار شناخته می‌شود که یکی از کاربردهای اصلی آن برای انتقال سیالات است. اگر شما قصد خرید لوله‌های استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ را دارید، باید حتماً جدول استاندارد استیل را مورد توجه قرار دهید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید و با محاسبه تئوری بتوانید وزن محاسبه شده با وزن روی باسکول را مقایسه کنید تا از اصل بودن جنس اطمینان حاصل کنید. بهتر است تا در هنگام خرید لوله‌های استیل حتماً وزن آن را محاسبه کنید که تنها نیاز دارید تا قطر، طول و ضخامت لوله‌های استیل را از فروشنده بپرسید. وزن لوله استیل از ضرب‌کردن محیط لوله در طول، ضخامت و چگالی استیل که معمولاً برابر ۷۸۰۰ است به دست می‌آید.

جهت دریافت مشاوره رایگان خرید انواع ورق استیل همین الان با کارشناسان ما تماس بگیرید

 ۳۳۹۲۸۷۰۳۳۳۹۲۸۷۵۸ | ۳۳۹۲۸۵۸۷

سوالات متداول

انواع لوله‌های استیل بر اساس استانداردها به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

انواع لوله‌های استیل بر اساس استانداردها به پنج دسته تقسیم می‌شوند: ASME B36.10 – EN 10255 – BS EN 10217-7 – API 5L – ASTM A106

لوله‌های استیل کربنی در مقابل کدام نوع خوردگی مقاومت بیشتری دارند؟

لوله‌های استیل کربنی در مقابل خوردگی‌های ناشی از رطوبت بالا، دمای بالا و پایین و ضربات مقاومت بیشتری دارند.

چگونه می‌توان وزن لوله‌های استیل را محاسبه کرد؟

وزن لوله‌های استیل از ضرب‌کردن محیط لوله در طول، ضخامت و چگالی استیل که معمولاً برابر ۷۸۰۰ است به دست می‌آید.

برای خرید لوله‌های استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

از فروشنده جدول استاندارد استیل را درخواست کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. – با محاسبه تئوری وزن لوله، آن را با وزن روی باسکول مقایسه کنید تا از اصل بودن جنس اطمینان حاصل کنید. – از فروشنده ضمانت‌نامه معتبر دریافت کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “استانداردهای انواع استیل و لوله استیل + (جدول وزن و لوله استیل)

  1. معین حیدری گفت:

    میشه در مورد استاندارد لوله استیل ۳۱۶ بیشتر توضیح بدید ؟

    1. مدیر محتوا گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      همانطور که در بالا گفته شد استاندارد لوله استیل ۳۱۶ یکی از استانداردهای مهم لوله‌های استیل است که توسط انجمن مهندسان مکانیک آمریکا (ASME) تدوین شده است. این استاندارد، ویژگی‌های مکانیکی و ابعادی لوله‌های استیل ۳۱۶ را مشخص می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *