استیل

۰ تا ۱۰۰ ورق استیل نازک + لیست قیمت انواع ورق استیل نازک

ورق استیل نازک

ورق استیل نازک جزو مقاطع فولادی است که ضخامت آن کمتر از ۱ میلی‌متر است و با این نام شناخته می‌شوند. ورق‌های نازک استیل به دلیل کاربردهای فراوانی که دارند، محبوبیت زیادی دارند و در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند. اگر قصد دارید تا با انواع ورق استیل نازک و با ویژگی‌های ظاهری آن آشنایی پیدا کنید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

 ورق استیل نازک چیست؟

ورق استیل نازک از جمله محصولات فولادی است که از استیل خالص و عناصر دیگری تشکیل شده است که معمولاً در ابعاد و اندازه‌های مختلف و در قالب شکل مستطیلی ساخته می‌شوند. در واقع این ورق‌های استیل نازک از ترکیب کربن، آهن و عناصر دیگر مانند: نیکل به‌صورت آلیاژ ساخته می‌شوند و دارای خاصیت ضدزنگ هستند.  همان‌طور که از نام این ورق‌ها مشخص است، دارای ضخامت کمتر از یک میلی‌متر هستند و سطح صیقلی و صاف دارند.

جهت دریافت مشاوره رایگان خرید انواع ورق استیل همین الان با کارشناسان ما تماس بگیرید

 ۳۳۹۲۸۷۰۳۳۳۹۲۸۷۵۸ | ۳۳۹۲۸۵۸۷

این ورق‌های استیل مزیت‌های زیادی دارند که موجب می‌شود که متخصصان و کسانی که قصد دارند این ورق‌های استیل را تهیه کنند، با آن‌ها آشنا شوند تا بتوانند به بهترین شکل از این محصول استفاده کنند.  این محصول در ابعاد ۱ در ۲ متر، ۲ متر در ۴ متر، ۲ در ۶ متر و ۱ در ۲۲ متر ساخته می‌شوند.

ورق استیل نازک

ورق استیل نازک، یکی از مقاطع فولادی با ضخامت کمتر از یک میلی‌متر است. این مقاطع ضمن مقاوم بودن در برابر خوردگی، استحکام کششی و مقاومت به سایش بالایی دارند. ورق‌های استیل قابل بازیافت هستند و طول عمر آن‌ها بالاست. سطح صاف و صیقلی این مقاطع، عامل دیگر کاربرد فراوان در حوزه‌های مختلف است. منبع

عناصر اصلی تشکیل‌دهنده استیل شامل: آهن، کربن، کروم و نیکل هستند و به طور متوسط ورق استیل نازک‌بین ۰.۳٪ تا ۱.۷۵٪ کربن دارند. همچنین عنصر کروم مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند بر روی ضدزنگ بودن ورق استیل نازک تأثیر مستقیم بگذارد.  برای ساخت ورق استیل نازک، پس از اعمال نورد گرم، ورق استیل نازک در فرایند نورد سرد قرار می‌گیرد تا ضخامت آن به زیر یک میلی‌متر برسد. پس از آنکه به ضخامت موردنظر رسید، استیل سخت‌تر شده و سطح آن صیقلی و صاف می‌شود.

به‌صورت کلی ورق‌های استیل نازک می‌توانند به‌صورت دکوراتیو نیز ساخته شوند که شامل ورق استیل طلایی نازک یا ورق استیل نازک رنگی هستند. ورق استیل طلایی نازک باتوجه‌به نامی که دارد، محصولی استیل و با پوشش رنگ طلایی است که برای کارهای تزیینی و دکوراتیو مورداستفاده قرار می‌گیرد.  همچنین آلیاژی که برای تولید آن در نظر گرفته می‌شود، از جنس فولاد ضدزنگ است که در ترکیبات خود سایر عناصر مثل: کروم و نیکل را نیز دارد. البته ورق استیل نازک رنگی به‌صورت کلی دکوراتیو است و در رنگ‌های مختلفی علاوه بر طلایی در بازار عرضه می‌شود و برای نمای داخلی و خارجی ساختمان، بدنه لوازم‌خانگی و ساخت بدنه خودرو استفاده می‌شود.

 ویژگی‌های ظاهری ورق استیل نازک

ورق استیل نازک به دلیل ویژگی‌های ظاهری و فیزیکی زیادی که دارد، در موارد گوناگونی مورداستفاده قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های ظاهری و فیزیکی ورق استیل نازک می‌توان به سطح زیبای آن اشاره کرد که به دلیل صاف بودن سطح آن رخ می‌دهد.  معمولاً ورق استیل نازک به نسبت سایر ورق‌های استیل سطح یکنواخت‌تری دارد و همچنین ضخامت کمی که دارند موجب شده است تا کاربردهایی را داشته باشند که سایر ورق‌های استیل این ویژگی را ندارند.

جهت دریافت مشاوره رایگان خرید انواع ورق استیل همین الان با کارشناسان ما تماس بگیرید

 ۳۳۹۲۸۷۰۳۳۳۹۲۸۷۵۸ | ۳۳۹۲۸۵۸۷

از دیگر ویژگی‌های ظاهری ورق استیل نازک می‌توان به مقاومت قابل‌توجه آن در برابر سایش اشاره کرد. علاوه بر این، این نوع ورق‌های استیل دارای استحکام کششی زیادی هستند که سبب می‌شود طول عمر مناسبی در فرایندهای گوناگون داشته باشند.

 خصوصیات شیمیایی ورق استیل نازک

اگر بخواهید در ارتباط با ویژگی‌های شیمیایی ورق استیل نازک بدانید باید به عناصر اصلی آن در این آلیاژ توجه کنید. به‌صورت کلی ویژگی‌های شیمیایی ورق استیل نازک باتوجه‌به درصد عناصر تشکیل‌دهنده آن بستگی دارد که این ویژگی‌ها می‌تواند مقاومت در برابر زنگ‌زدگی، مقاومت حرارتی، سختی، جوش‌پذیری، شکل‌پذیری و استحکام کششی باشد.  عناصر مهم در ورق استیل نازک کربن، کروم و آهن هستند که میزان کروم می‌تواند مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی را تعیین کند. علاوه بر این، افزودن عنصر نیکل نیز مقاومت را افزایش می‌دهد.

 خصوصیات شیمیایی ورق استیل نازک

همچنین باتوجه‌به خصوصیات شیمیایی ورق استیل، می‌توان قیمت ورق استیل نازک را تا حدودی تعیین کرد. کروم و نیکل فلزات ارزشمندی هستند که هرچقدر مقدار آن‌ها در این آلیاژ بالاتر باشد، قیمت ورق استیل نازک نیز بالاتر می‌رود. میزان عنصر کربن نیز می‌تواند بر سختی این آلیاژ تأثیر مستقیم داشته باشد که در ورق‌های استیل نازک میزان کربن می‌تواند بین ۰.۳ تا ۱.۷۵ درصد باشد.  البته دقت داشته باشید که افزایش کربن می‌تواند منجر به افزایش سختی آلیاژ شود، اما با افزایش سختی، شکل‌پذیری ورق استیل نازک کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین در هنگام خرید ورق نازک استیل، باید حتماً نسبت بین کربن و شکل‌پذیری را در نظر داشته باشید.

 انواع ورق استیل نازک

معمولاً برای تولید ورق استیل نازک از گریدهای مختلف استیل استفاده می‌شود که بنا بر عناصر موجود در این آلیاژ، خواص مکانیکی مانند: شکل‌پذیری ورق استیل، سختی و نقطه‌جوش آن تغییر می‌کند. همچنین انواع ورق استیل نازک در برابر خوردگی مقاومت زیادی دارند و می‌توانند به دو نوع مغناطیسی و غیرمغناطیسی تقسیم‌بندی شوند.

ورق‌های استیل نازک به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که شامل موارد زیر هستند.

  •  ورق استیل نازک آستنیتی : این نوع ورق‌های استیل نازک غیرمغناطیسی یا به‌اصطلاح نگیر هستند که شامل گریدهای فولاد سری ۳۰۰ می‌شوند. البته دقت داشته باشید که این ورق‌های استیل نازک مقادیر زیادی کروم و نیکل دارند و همچنین دارای درصد کمی کربن نیز هستند که موجب می‌شود تا سختی آن افزایش پیدا کند. علاوه بر این، شکل‌پذیری بالایی دارند و در مقابل خوردگی مقاوم هستند.
  • سری ۳۰۰ :  یکی از پرکاربردترین ورق‌های استیل نازک از گریدهای سری ۳۰۰ هستند. جوشکاری ورق نازک استیل سری ۳۰۰ به‌راحتی امکان‌پذیر است که از مهم‌ترین خواص این گروه به شمار می‌رود.
  •  ورق استیل ۳۰۱: این ورق‌های استیل شامل ویژگی‌های ویژگی‌هایی همچون قابلیت جوشکاری بالا، شکل‌پذیری خوب، انعطاف‌پذیری و مقاومت سایشی هستند.
  •  ورق استیل ۳۰۲: نسبت به ورهایاستیل ۳۰۴ مقاوم‌تر هستند و دلیل اصلی آن داشتن کربن بیشتر است.
  •  ورق استیل ۳۰۳: این نوع ورق‌های استیل نیز مانند دیگر مواردی که بیان شد، با یکدیگر تفاوت زیادی ندارد، اما نسبت به ورق استیل نازک ۳۰۴ قالب‌پذیری بیشتری دارد که دلیل آن داشتن گوگرد و فسفر است.
  •  ورق استیل ۳۰۴: این ورق‌های استیل جزو پرکاربردترین استیل‌های ضدزنگ هستند و به استیل ۸/۱۸ نیز معروف هستند.

ورق استیل نازک

  •  ورق استیل ۳۰۴: L اگر جوشکاری ورق نازک استیل برای شما دارای اهمیت است، می‌توانید این نوع را انتخاب کنید، زیرا نسبت به ورق استیل نازک ۳۰۴ کربن کمتری دارد و مناسب جوشکاری است.
  •  ورق استیل ۳۰۹: اگر بالابودن مقاومت حرارتی برای شما مهم است، می‌توانید این سری را انتخاب کنید. زیرا دارای مقاومت حرارتی بیشتری به نسبت سایر گریدهای استیل نازک است.
  •  ورق استیل ۳۱۶: به دلیل داشتن مولیبدن، مناسب‌ترین نوع ورق نازک استیل برای استفاده در صنایع غذایی و دارویی است. همچنین نسبت به آلیاژهای مشابه خود دارای آلودگی کمتری در میان فلزات است و بعد از ورق استیل نازک ۳۰۴، پرکاربردترین محصول در این سری است. همچنین نسبت به سری ۳۰۴ مقاومت خوردگی بالاتری دارد که موجب شده است تا در صنایع دریایی نیز مورداستفاده قرار گیرد. علاوه بر این، در صنایع روکش‌سازی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا تحمل گرمایی بسیار بالایی دارد.
  •  ورق استیل ۳۱۶: L این ورق‌های استیل نسبت به نوع ۳۱۶ تنها کربن کمتری دارند و جوشکاری ورق استیل نازک این سری به‌راحتی انجام می‌شود. اگر قصد دارید تا ورق استیل تهیه کنید که تمام مزایای ورق استیل ۳۱۶ را داشته باشند و همچنین از قابلیت جوشکاری بالایی نیز برخوردار باشند، استفاده از این سری بهتر است.
  •  ورق استیل ۳۱۷: این سری ورق استیل نازک نیز به دلیل داشتن مولیبدن دارای مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی است و همچنین خاصیت ضدزنگ بالایی نیز دارد.
  •  ورق استیل ۳۲۱: این سری ورق استیل نیز کاملاً شبیه به ورق استیل ۳۰۴ است؛ اما به دلیل اینکه در آلیاژ خود تیتانیوم دارد، خطر پوسیدگی جوش در آن بالا نیست.

 ورق استیل نازک فریتی

این ورق‌های استیل نازک، مغناطیسی هستند و به‌اصطلاح بگیر نامیده می‌شوند و نباید در معرض حرارت قرار بگیرند. این ورق‌های استیل در حدود ۱۱ الی ۳۰ درصد کروم و مقدار خیلی کمی نیکل دارند و در برخی موارد نیز ممکن است فاقد نیکل باشند.

جهت دریافت مشاوره رایگان خرید انواع ورق استیل همین الان با کارشناسان ما تماس بگیرید

 ۳۳۹۲۸۷۰۳۳۳۹۲۸۷۵۸ | ۳۳۹۲۸۵۸۷

شما می‌توانید ورق استیل نازک مغناطیسی را در مصارف غیرسازه‌ای مصرف کنید و همچنین در مواردی که نیاز به مقاومت به خوردگی بالا دارید، این ورق‌های استیل بسیار مناسب هستند. این دسته از ورق‌های استیل نازک را فولادهای سری ۴۰۰ تشکیل می‌دهند که قابلیت استفاده در بدنه کشتی را نیز دارند.

 ورق استیل نازک فریتی

  •  سری ۴۰۰ : همان‌طور که گفته شد، آلیاژهای فولاد سری ۴۰۰ دارای درصد کمی کربن و کروم و مولیبدن بالایی هستند و از جمله ویژگی‌های این سری می‌توان به خاصیت مغناطیسی، مقاومت به خوردگی بالا به دلیل وجود نیکل و کروم و قابلیت جوشکاری اشاره کرد.
  •  ورق استیل ۴۰۵: این ورق‌های استیل نازک برای جوشکاری بسیار مناسب هستند.
  •  ورق استیل ۴۰۸: ورق استیل نازک ۴۰۸ در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد؛ زیرا دارای ۱۱ درصد کروم و ۸ درصد نیکل است که نسبت به سایر سری‌ها کاربرد زیادی دارد.
  •  ورق استیل ۴۰۹: همچنین اگر قصد ساخت اگزوز با قیمت بسیار پایین را دارید و کیفیت نیز برای شما دارای اهمیت است بهتر است ورق استیل نازک ۴۰۹ را انتخاب کنید.
  •  ورق استیل ۴۱۰: این ورق‌های استیل نیز به دلیل وجود آهن در آنها در مقابل خوردگی و سایش مقاومت زیادی دارند. البته اگر وزن استیل برای شما دارای اهمیت است، بهتر است تا این نوع ورق استیل را انتخاب نکنید؛ زیرا وجود آهن وزن آن را بالا می‌برد.
  •  ورق استیل ۴۱۶: اگر به دنبال ورق استیل مغناطیسی با قابلیت شکل‌پذیری و ماشین‌کاری بالایی هستید، خرید ورق استیل نازک ۴۱۶ توصیه می‌شود. شکل‌پذیری بالای این نوع ورق استیل نازک به دلیل وجود گوگرد در آن است.
  •  ورق استیل ۴۲۰: ورق استیل ۴۲۰ معمولاً در صنعت غذایی و برای ساخت کارد و چنگال مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ورق‌های استیل نسبت به مواد شیمیایی مقاوم هستند و خورندگی پایینی دارند.
  •  ورق استیل ۴۳۰: قصد ساخت اکسسوری‌های خودرو با ورق‌های استیل را دارید، خرید ورق استیل نازک ۴۳۰ انتخاب مناسبی است.
  •  ورق استیل ۴۴۰: ورق استیل ۴۴۰ نیز مانند ورق استیل نازک ۴۲۰ برای ساخت کارد و چنگال مناسب است؛ اما به نسبت این ورق‌ها دارای کربن بالاتری هستند که موجب می‌شود تا مقاومت بالاتری داشته باشند و کیفیت این نوع کارد و چنگال که با ورق استیل ۴۰۴ ساخته شده، بالاتر باشد.
  •  ورق استیل ۴۴۶: به‌طورکلی ورق‌های استیل سری ۴۰۰ در مقابل حرارت مقاومت بالایی ندارد، اما ورق استیل ۴۴۶ نیز مانند ورق استیل ۴۰۸ دارای مقاومت حرارتی بالایی هستند.

ورق استیل نازک مارتنزیتی

این سری از فولادهای مارتنزیتی فاقد نیکل هستند یا اینکه درصد بسیار کمی از آن را دارند و با نام ورق استیل نازک مارتنزیتی تولید می‌شود. این ورق‌های استیل تحت عملیات حرارتی در هنگام تولید قرار می‌گیرند و سختی و مقاومت به خوردگی بسیار بالایی به نسبت سایر ورق‌های استیل بیان شده دارند.

ورق استیل نازک مارتنزیتی

دمای مناسب برای کاربرد ورق استیل نازک

یکی از نکات مهمی که باید در هنگام خرید ورق استیل نازک به آن توجه کنید، این است که تنها در دمای منفی ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تا ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌توانند کاربرد داشته باشند و در دمایی به‌غیراز این محدوده، ورق استیل نازک می‌تواند خاصیت خود را از دست دهد. همچنین ورق استیل نازک نسوز است.

دقت داشته باشید که حتماً دمای کاربردی برای استفاده از ورق استیل نازک را در نظر داشته باشید.

کاربردهای ورق استیل نازک

باتوجه‌به آنچه تاکنون بیان شد، ورق استیل نازک باتوجه‌به ویژگی‌هایی که دارد، کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • قابلیت استفاده در دکوراسیون داخلی
  • سقف و درب آسانسورها
  • در ساخت انواع خودرو و وسایل نقلیه
  • ماشین‌آلات صنعتی
  • سیستم‌های شیرآلات و لوله‌کشی ساختمان
  • ساخت انواع پمپ‌های خانگی و صنعتی
  • ساخت مخازن و سازه‌هایی در ابعاد بزرگ

بهتر است توجه داشته باشید که شما می‌توانید ورق‌های استیل نازک را برای مصارف بیان‌شده خریداری کنید. معمولاً این محصولات در بازار نیز به‌صورت رول یا شیت عرضه می‌شوند.

 عامل مهم در تعیین قیمت ورق استیل نازک

عوامل متعددی بر قیمت ورق استیل نازک تأثیر دارند که می‌تواند شامل موارد زیر باشد.

  •  کیفیت: روند ساخت ورق نازک و برند تولیدکننده می‌تواند در کیفیت و در نهایت طول عمر ورق استیل نازک تأثیر مستقیم داشته باشد. به همین دلیل حتماً در هنگام خرید ورق استیل نازک به برند تولیدکننده توجه کنید و هر قیمتی را برای برندهای ناشناخته پرداخت نکنید، زیرا ممکن است کیفیت پایینی داشته باشند.
  •  سطح ورق استیل نازک: دقت داشته باشید که پس از تولید نهایی ورق استیل نازک، طی فرایندی می‌توان ظاهر سطح این ورق‌ها را تغییر داد و سطوح خش‌دار، براق یا مات را به وجود آورد که قیمت هر کدام از آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.
  •  نوع آلیاژ به‌کاررفته: یکی دیگر از مواردی که در قیمت ورق استیل نازک تأثیر مستقیم دارد، نوع آلیاژ به‌کاررفته در تولید آن‌ها است. حتماً به گریدهای استیل که به‌عنوان ماده اولیه تولید ورق استیل به کار برده می‌شوند توجه داشته باشید که ترکیب‌های متفاوتی از آن‌ها علاوه بر ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارند، می‌توانند قیمت متفاوتی نیز داشته باشند

 عامل مهم در تعیین قیمت ورق استیل نازک

  •  ابعاد و وزن ورق استیل نازک: معمولاً ورق‌های استیل نازک در ابعاد و وزن‌های مختلف برش داده می‌شوند و در بازار عرضه می‌شوند. طول، عرض و ضخامت ورق‌های استیل نازک تأثیر زیادی بر قیمت نهایی دارند.
  •  قیمت جهانی و قیمت ارز: یکی از مهم‌ترین عواملی که خصوصاً در ایران می‌تواند روی قیمت ورق استیل نازک تأثیر داشته باشد، قیمت ارز و بعد از آن قیمت جهانی ورق استیل است. ازآنجایی‌که قیمت ارز می‌تواند نوسان‌های زیادی را تجربه کند، قیمت ورق استیل تهران و سایر شهرها نیز باتوجه‌به آن تغییر می‌کند و به‌اصطلاح قیمت آن دلاری تعیین می‌شود.

 نتیجه‌گیری

ورق استیل نازک از جمله محصولات فولادی است که از استیل خالص و عناصر دیگری تشکیل شده است. ورق استیل نازک جزو مقاطع فولادی است که ضخامت آن کمتر از ۱ میلی‌متر است. ورق‌های استیل نازک می‌توانند به‌صورت دکوراتیو نیز ساخته شوند که شامل ورق استیل طلایی نازک یا ورق استیل نازک رنگی هستند. معمولاً ورق استیل نازک به نسبت سایر ورق‌های استیل سطح یکنواخت‌تری دارد و همچنین ضخامت کمی که دارند موجب شده است تا کاربردهایی را داشته باشند که سایر ورق‌های استیل این ویژگی را ندارند. عناصر مهم در ورق استیل نازک کربن، کروم و آهن هستند که میزان کروم می‌تواند مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی را تعیین کند. همچنین انواع ورق استیل نازک در برابر خوردگی مقاومت زیادی دارند و می‌توانند به دو نوع مغناطیسی و غیرمغناطیسی تقسیم‌بندی شوند. یکی از مهم‌ترین عواملی که خصوصاً در ایران می‌تواند روی قیمت ورق استیل نازک تأثیر داشته باشد، قیمت ارز و بعد از آن قیمت جهانی ورق استیل است.

 سؤالات متداول

ضخامت ورق استیل نازک چقدر است؟

ورق استیل نازک در ضخامت کوچک‌تر از ۱ میلی‌متر ساخته می‌شوند که با نام ورق استیل نازک در بازار شناخته می‌شوند.

چرا ورق استیل نازک به نسبت ورق استیل معمولی کیفیت بهتری دارد؟

ورق استیل نازک به نسبت سایر ورق‌های استیل سطح یکنواخت‌تری دارد و همچنین ضخامت کمی که دارند موجب شده است تا کاربردهایی را داشته باشند که سایر ورق‌های استیل این ویژگی را ندارند.

انواع ورق استیل نازک چگونه تقسیم‌بندی می‌شوند؟

ورق‌های استیل نازک معمولاً بر اساس دارابودن یا نبودن خاصیت مغناطیسی طبقه می‌شوند و به انواع ورق استیل نازک بگیر و ورق نازک نگیر تقسیم می‌شوند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *